Poskytování zaručených rad na zbohatnutí pomocí investování se často chopí ti, kteří jsou v oboru naprostými nováčky. Stojí za tím hlavně influenceři a celebrity, kteří se rozhodli vstoupit do světa poskytování finančních rad. Pokud tak člověk s investováním začíná, najde dnes na internetu nepřeberné množství konkrétních nabídek investičních produktů, které ale často nemají s investováním nic společného.
Možná už jste se s tím také setkali. Na internetu na vás vyskočí reklama s vaším oblíbeným hercem. Na takovou reklamu se rádi podíváte, říkáte si. V zápětí jste ale zaskočeni. Postava z vašeho oblíbeného seriálu vám s nadšením popisuje výhody investování do nejnovější kryptoměny. Trochu znechucení přestanete poslouchat a čekáte, až reklama skončí.
Známé osobnosti mohou mít velký vliv na naše rozhodování, a to i v tom, jak budeme hospodařit s našimi penězi. Celebrity se totiž mohou stát tvářemi reklamních kampaní a propagovat různé finanční produkty. Bohužel jejich doporučení nemusí být vždy dobrá a pro spoustu lidí může být rozhodnutí se takovou radou řídit špatné. A občas dokonce mohou celebrity nebo influenceři propagovat nějaký finanční produkt nikoliv na základě vlastní zkušenosti, ale prostě proto, že jim za to někdo zaplatil.
Nejvíce ohrožení jsou mladí
Trend získávání informací o financích online je patrný hlavně u mladých lidí. To dokazují čísla ze Spojených států, kde více než čtvrtina mladých z Generace Z získává finanční rady ze sociálních médií. Nejpopulárnějším zdrojem je YouTube, čím dál větší popularitě se těší také TikTok. Obsah, který tvůrci na tyto platformy dávají, není téměř nijak moderován, rady mohou být zavádějící, a to může být problém. 60 % lidí získávajících informace online totiž uvádí, že se těmito radami řídí.
Příklady toho, kdy influenceři propagují finanční produkty, se v poslední době rojí jako houby po dešti. Celebrity mohou třeba často propagovat produkty, které nemají odpovídající regulaci, jako jsou například kryptoměny. Právě vložení peněz do těchto aktiv ale může být velmi rizikové a v krajním případě může vyústit ve ztrátu celého vkladu.
Vydělají hlavně samotné celebrity
Významný YouTube vlogger, tvůrce vlastních podcastů a také boxer Logan Paul, který má na svých YouTube kanálech dohromady více než 27 milionů odběratelů, vzbudil kontroverzi kvůli propagaci hry CryptoZoo založené na NFT. Projekt mimo jiné propagoval jako „opravdu zábavnou hru, která vám vydělá peníze“.
Peníze ale hra vydělala hlavně samotnému Paulovi. CryptoZoo sice dnes stále existuje, hodnota tokenů ale klesla na méně než setinu svého maxima. Sám Paul nyní čelí hromadné žalobě od lidí, kteří do CryptoZoo vložili své peníze.
Paul není jediným influencerem, který v posledních letech podpořil nějakou kryptoměnu, která skončila špatně. Jen málo celebritám ale za to hrozí právní postih. Výjimkou je ale třeba Kim Kardashian. Té americká Komise pro cenné papíry (SEC) vyměřila pokutu ve výši 1 milionu dolarů za to, že nezveřejnila, že za propagaci kryptoměny EthereumMax dostala zaplaceno 250 tisíc dolarů.
Využívat svého vlivu se ale nebojí ani Elon Musk. Jeden z nejbohatších lidí světa, hlavní tvář automobilky Tesla a také majitel sociální sítě Twitter v minulosti několikrát svými výroky zahýbal cenami akcií i kryptoměn. Mimojiné například čelí žalobě kvůli tomu, že měl svými příspěvky na sociální síti Twitter vyhnat cenu krytpoměny Dogecoin o více než 20 tisíc procent a pak jej nechal padnout. Schéma známé jako Pump and Dump.
Na co si dát pozor?
Je důležité si uvědomit, že celebrity a influenceři často dostávají za reklamu produktů finanční odměny, a proto mohou mít zájem na jejich co největší propagaci. Proto je důležité být obezřetný a důkladně si finanční produkty, které celebrity propagují, prověřit.
Než se lidé rozhodnou vložit někam své peníze, měli by se ujistit, zda mají dostatek informací a vědí, jak daný finanční produkt funguje. Důležité je vědět, jaké jsou jeho výhody a nevýhody a jaké jsou jeho náklady a s ním spojené poplatky.
Na co si dát po přečtení tohoto článku pozor?
- Článek není investičním doporučením
- Historická výnosnost není nikdy zárukou budoucích výnosů
- Investice na kapitálových trzích jsou vždy rizikové
- Portu negarantuje dosažení výnosů z investice na kapitálových trzích
- Nejste si jistí, jaký rizikový profil je pro vás vhodný nebo zda je pro vás vhodné například tematické investování? Vyplňte si náš investiční dotazník a my vám poradíme.