Přinášíme vám deset nejdůležitějších zpráv a událostí ze světa FinTech a ekonomiky tohoto týdne.
- Apple pokořil hodnotu tří bilionů dolarů. Je větší než ekonomika Velké Británie či Francie. Apple se stal první firmou, která pokořila magickou tříbilionovou tržní hodnotu. Druhého v pořadí, softwarový kolos Microsoft, za sebou nechal o půl miliardy. Nakousnutému jablku pomáhá neutuchající poptávka po jeho produktech, především iPhonech.
- Tesla v posledním čtvrtletí doručila 308 600 vozů a zbořila očekávání analytiků. Rekordní čísla dokázala Tesla vyprodukovat i přesto, že celý automobilový průmysl zásadním způsobem omezuje globální nedostatek čipů. Z drtivé většiny šlo opět o levnější a menší vozy Model 3 a Model Y. Modely S a X představují jen necelá tři procenta doručených vozů. Navíc ještě nezačala produkce v právě budovaných továrnách zvaných Gigafactory v německém Berlíně a americkém Texasu.
- El Salvador připravuje zákony pro vydání bitcoinových dluhopisů. Jde o 20 návrhů zákonů, které poskytnou právní rámec pro vydání bitcoinových dluhopisů, skrze které má být financováno vybudování Bitcoin City. Dluhopisy s názvem “Volcano Bonds” v hodnotě 1 miliardy dolarů poslouží z poloviny (500 milionů USD) na prvotní financování bitcoinového města Bitcoin City, a druhá polovina má být použita na budování infrastruktury pro těžbu BTC za pomoci místních vulkánů.
- Cena zlata klesla, analytici čekají další propad. V loňském roce klesla cena zlata o téměř čtyři procenta, nejvíce od roku 2015, a další ztráty zlato podle analytiků čekají i letos kvůli očekávanému zvyšování úrokových sazeb.
- Česká měna ukazuje svaly. Může ještě zpevňovat, soudí ekonomové. Koruně významně pomáhá měnová politika České národní banky, jejíž bankovní rada v reakci na silné inflační tlaky razantně zvýšila úrokové míry. Jedno euro se teď na finančním trhu obchoduje okolo 24,65 koruny. Ještě na podzim přitom stála společná evropská měna více než 25,50. Koruna je nyní nejpevnější nejen od začátku roku 2020, tedy od období před příchodem pandemie, ale dokonce od roku 2012.
- Čeští Vrgineers představují novou generaci brýlí pro virtuální realitu. Český startup Vrgineers dlouhodobě vyvíjí jedny z globálně nejpokročilejších brýlí pro virtuální realitu. V nové generaci headsetu XTAL 3 vznikající ve spolupráci s americkým vojenským letectvem kombinuje virtuální a reálný svět. Technologii mixované reality ocení hlavně profesionální piloti během svého výcviku, mohou tak v bezpečném prostředí cvičit i kritičtější a náročnější situace.
- V Česku otevře prodejna budoucnosti. Skupina COOP v Česku otevře první supermarket s nepřetržitým provozem – zákazníci si tak nakoupí dvacet čtyři hodin sedm dní v týdnu. Zaplatí přitom na samoobslužných pokladnách, které posléze odemknou dveře. Ke vstupu do obchodu budou potřebovat bankovní identitu. První prodejna budoucnosti bez personálu otevře v únoru v jihočeských Strakonicích, následovat bude Český Krumlov a další.
- Roste v Brně budoucí konkurent Avastu? Na tradici „hnízda“ pokročilých obranných technologií, kterou v Česku založil Avast navazuje několik startupů, například Whalebone. Ten meziročně zvýšil svůj obrat z 13 milionů korun v roce 2020 na loňský trojnásobek. Nevyvíjí přitom klasický antivirus, místo toho ochranu dodává rovnou síťovým provozovatelům. Počet jeho klientů už přesáhl 250 firem po celém světě, jejich kyberbezpečnostní řešení ochraňuje už vyšší jednotky milionů uživatelů.
- Cardano má vyřešit digitální propast v Africe. 3air, blockchainová platforma s vlastním tokenem založeným na síti Cardano, má za cíl tuto digitální propast v Africe vyřešit partnerstvím se společností K3 Telecom, a to pomocí nové technologie, která dokáže přenášet kvalitu jako optika. Tým stojící za 3air věří, že jejich řešení zkrátí čas pro zavedení internetu o 50 %, a navíc jen za zlomek nákladů. To povede k významné pomoci rozvojových zemích v zajištění hospodářského růstu a vstupu na globální trh.
- Američané představili autonomní budoucnost nákladní dopravy. Společnost TuSimple představila tahač vybavený vlastním autonomním systémem, tedy bez řidiče, jehož cílem bylo zdolat trať dlouhou necelých 129 kilometrů mezi městy Tucson a Phoenix. Kamion musel během cesty čelit výzvám, jako jsou křižovatky či semafory. Podle TuSimple je prozatím vše ve fází technologického testování spíš než reálného komerčního využívání. Dostat technologii do praxe je totiž velice náročné jak z finančního, tak i časového hlediska.