Search
Close this search box.

Ikona jménem Alfa Romeo

Od začátku do krásných 50. let, aneb jaká Alfa Romeo by měla být základem slušné sbírky klasických automobilů?

Díky bohaté a dlouhé historii patří vozy značky Alfa Romeo k vyhledávaným předmětům sběratelské vášně. Historie, lemovaná celou řadou vítězství v závodech, technických inovací, ale i krásných tvarů a elegance, začala už velmi dávno. Konkrétně v prvním desetiletí minulého století, kdy francouzský byznysmen a obchodník Alexander Darracq založil v Itálii společnost SAID, která měla vyrábět a prodávat speciální modely Darracq pro italský trh. Už ke konci roku 1909 byl k navrhování nových vozů najat jistý Giuseppe Merosi a 24. června 1910 byla pod názvem A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) v Miláně založena nová společnost.

V tom samém roce už stvořila své první auto, zvané 24 HP, s nímž se následně účastnila závodů. V roce 1915 začal společnost řídit neapolský podnikatel Nicola Romeo, který továrnu změnil pro výrobu válečného zařízení. V roce 1920 se pak s modelem Torpedo 20-30 HP objevuje název Alfa Romeo i typický znak, rozeznatelný do současnosti.

Ještě do druhé světové války vznikla celá řada významných modelů, samozřejmě hlavně sportovních a závodních. Z těch nejvýraznějších zmiňme Alfu Romeo 6C v různých verzích, nebo pak osmiválcovou Alfu Romeo 8C. Samozřejmě, že dnes se jedná o ultravzácné závodní stroje, které v akci uvidíte jen výjimečně. A i pak vás překvapí svou dynamikou, projevem a úžasným stylem. Vždy se mi vybavují vzpomínky na desítky těchto jedinečných modelů při různých světových závodech, přičemž logicky nejvíc jich potkáte v polovině května v Itálii při úchvatné podívané jménem Mille Miglia (letošní ročník byl odložen na 22. až 25. říjen 2020).

Po válce Alfa Romeo sice pokračovala v produkci modelu 6C, ovšem nejvíc se proslavila v závodech, kde pokračovala ve vývoji veleúspěšných modelů 158/159, z níž povstaly ostré závodní stroje grand prix (prakticky formule 1), dosahujících výkonů přes 400 koní. Když skončil největší ozbrojený konflikt v dějinách, Alfa Romeo se sice dál výrazně orientovala na sport a závody (což jí sluší), ale zároveň se také posunovala dál.

Alfa Romeo pro mnohé evokuje poválečnou eleganci zakulacených modelů, s typickou krásou, jíž jejich karoseriím vtiskla nejen samotná továrna, ale hlavně slavné italské carrozzerrie. Jedním ze zásadních poválečných modelů byla jistě Alfa Romeo 1900, vyráběná v letech 1950 až 1959. Vůz navrhl Orazio Satta a stal se prvním modelem značky, který celý vznikal na výrobní lince a měl samonosnou karoserii.

Základem byla dvoudveřová (Sprint) nebo čtyřdveřová (Berlina) verze, přičemž obě byly prostorné, ale přitom rychlé a sportovně střižené. Svou zásluhu na prodejním sloganu „rodinné auto, které vyhrává závody“ neměly jen úspěchy při různých soutěžích v čele se slavnou Targou Florio nebo závodu Stella Alpina, ale i drahokam pod kapotou.

Jestli někde vznikl typický hrubý a brblavý zvuk spojovaný se sportovním Alfami, tak právě zde – u tehdy nového čtyřválce tipo 1306 se dvěma vačkovými hřídeli a objemem 1,9 litru (1884 cm³). Kdo tento vizuálně překrásný motor někdy mohl vytočit do otáček a užít si jeho sílu a charakter, jistě mi dá za pravdu, že máloco z běžnější produkce nabídne takové emoce a charakter. Vzpomínám na jednu společnou jízdu s Alfou Romeo 1900 SS na táhlé volné silnici, kde jsme v souznění ryku vytáčeného motoru doslova zapomínali na dění kolem. Tato verze, s plným názvem Super Sprint, již měla převrtaný motor o objemu necelých dvou litrů a díky dvojitým karburátorům dosahovala výkonu 115 koní, což při hmotnosti kolem tuny znamenalo úžasné výkony, ale stále to byl onen typický zvuk a projev.

Mnou projížděný exemplář sice nesl název Carrozzeria Touring Superleggera, ovšem vznikaly i další verze. Pozorný čtenář si jistě vybavuje odstavec, v němž jsem zmiňoval, že Alfa 1900 měla samonosnou karoserii, což byla pro značku novinka. Jak je tedy možné, že vznikaly verze ve speciálních karosovaných studiích? Mohl za to Iginio Alessio, tehdejší šéf značky Alfa Romeo, jemuž záleželo na tom, aby nezávislý průmysl italských karosářů přežil i v době unifikace. Bylo jisté, že výrobní linky jejich budoucnost přímo ohrožovala.

Alessio se proto rozhodl nabídnout vybraným karosářům možnost stvořit sportovnější verze, k čemuž jim nabídl celkem pět různých variant podvozkové platformy včetně zkrácené verze C, neboli corto. Zejména v prvních letech výroby vznikla celá řada různých úžasných kreací od nezávislých karosářů – zmínku zaslouží verze SSZ a SSZ Spyder od Zagata, úžasný Astral Spider od karosárny Boneshi, Primavera Coupé od Boana, 1900 C52 neboli Disco Volante od Touringu, různá kupé od studia Ghia, Vignale či série vozů Bertone BAT. A samozřejmě různé modely od Pinin Fariny, jak zavřené, tak otevřené. Stejně jako u všech ostatních, i v případě Pinin Fariny se bavíme o raritním modelu: v jeho dílnách a studiích bylo vyrobeno pouze 100 kusů Alfy Romeo 1900 C (tedy na zkráceném rozvoru) s ladnou elegantní karoserií, přičemž do současnosti se jich dochovalo 36 kusů.

Zajímavostí bylo, že pouze kupé od Touringu a kabriolety od Pinin Fariny byly prodávány v oficiálních dealerstvích Alfy Romeo. Model 1900 byl přelomový – nejen tím, že vynikal samonosnou karoserií a přitom vznikaly i odlišné a jedinečné kreace známých karosářů, ale i svou pokročilou technikou (kromě sportovního motoru zmiňme dvojité lichoběžníky na přední nápravě a dokonce pětistupňovou převodovku verzí Super Sprint).

Alfa Romeo 1900 představuje začátek nové éry a jedinečný způsob, jak nasát atmosféru ryzí Itálie. Stála na rozjezdu další éry značky, předcházela slavným jménům, jako jsou Giulietta, řada 2000/2600 či Giulia a Spider a Giulia GT od Bertoneho, kterým patřila následující léta šedesátá.

O vzácné verze je samozřejmě stálý zájem, jež se v průběhu času projevuje rostoucí hodnotou – zejména první série krátkých kupé Sprint dosáhly v posledních pěti letech zhodnocení v řádu vyšších desítek procent. Vyzařují jedinečnou auru, což si uvědomuji, když procházím potemnělou garáží Portu Gallery a jedno kupé od Pinin Fariny hladím po blatníku konečky prstů. Už brzy se na ní můžete těšit…

Foto: archiv autora, Alfa Romeo

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 5,25 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme