Jaké jsou nejhodnotnější a nejziskovější společnosti na světě?

Žebříčku nejhodnotnějších společností světa dominují americké firmy, na špičce se drží technologický sektor. Číslo jedna je společnost Apple s tržní kapitalizací téměř 830 miliard amerických dolarů. Následuje vlastník Googlu Alphabet s hodnotou oceněnou akciovým trhem na 648,5 miliard USD, dále Microsoft s kapitalizací 567,6 mld. USD a Facebook na hodnotě 493,5 mld. USD.

Cena společností obchodovaných na burzách je dána vývojem jejich akcií. V tomto smyslu je zřejmé, že největší světové firmy od začátku roku výrazně posílily. Na špičce dynamiky je čínský vyhledávač Alibaba, jehož akcie na burze získaly od začátku roku 81,6 %. Naopak největší ztráty mezi největšími světovými společnosti zaznamenala General Electric (-20,5 %), Exxon Mobil (-14,2 %) a IBM (-14,1 %). Ještě před deseti lety byl přitom Exxon Mobil nejhodnotnější firmou světa s tržní kapitalizací 447 mld. dolarů, hodnota se silně za posledních deset let propadla i u General Electric (381 mld. dolarů v roce 2007). Většina tzv. amerických large-caps od začátku roku posílila a táhne akciový index S&P500 nahoru (+10,5 % od začátku roku).

To, že hodnota společnosti nemusí vždy korelovat s její momentální schopností vytvářet zisky, demonstruje následující tabulka nejziskovějších společností světa. Nenajdeme v ní například Facebook, jehož tržní kapitalizace šplhá k 500 miliardám dolarů, ale ziskem se do první padesátky nedostal. Pro tržní hodnotu firmy je tak důležitější spíše budoucnost a výnosový potenciál, než momentální výkon. Facebook totiž dynamicky roste, za první pololetí letošního roku vykázal čistý zisk 6,95 mld. USD, tedy o 73 % více než ve stejném období loni.

Stejně tak je zajímavý pohled na hodnotu samotné značky, tzv. brandu. Čím silnější brand, tím lepší schopnost firmy prodat na trhu své zboží a služby a tím vyšší může být i zisková marže. Žebříčku hodnoty značky opět vévodí Apple – podle magazínu Forbes má značka Apple hodnotu 170 miliard dolarů a podílí se tak významně na celkové hodnotě společnosti. Mimo jiné jí umožňuje vytvářet velký zisk při relativně nízké úrovni tržeb. Apple vykázal za posledních 9 měsíců končících 30. června 2017 čistý zisk 38 miliard dolarů při tržbách 177 miliard dolarů, tedy jeho zisková marže přesahuje 20 %. Naopak IBM, jehož celková hodnota i hodnota jeho značky klesá, generuje ziskovou marži jen 11 %, navíc při rok od roku klesajících tržbách (80 mld. USD).

Nejnovější články

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 6,5 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme

Legenda jménem Ferrari

Ať už se o klasické či moderní automobily zajímáte hloubkově, okrajově nebo vůbec, se značkou

PAW23

Phantoms of Portu Gallery na Prague Art Weeku

Výstava Phantoms of Portu Gallery propojila různé autory, jejichž díla jsou pro nás přízračná. Jsou to obrazy, sochy a skleněné plastiky, které nám určitým způsobem učarovaly. Nebyla to láska na první pohled, ale o to víc si prací jednotlivých autorů ceníme dnes.