Z internetového obchodu s knihami se stal jeden z nejúspěšnějších korporátních příběhů v historii. Dnes je Amazon 5. nejhodnotnější společnost a 2. největší zaměstnavatel na světě.
Společnost Amazon.com založil v roce 1994 podnikatel Jeff Bezos. Ten využil nástup internetu a vytvořil online knihkupectví, které rychle získalo popularitu. Za to, čím se dnes společnost stala vděčí právě Bezosovi a jeho jedinečnému přístupu.
Bezos tvrdě kontroloval použití doslova každého dolaru, což se firmám, které získají miliony dolarů od investorů moc nepodobá. Každý ušetřený dolar byl reinvestovaný zpět do podnikání a i když si Bezos od akcionářů mnohokrát vysloužil kritiku za to, že jeho rozhodnutí k nim nejsou nakloněny, ukázalo se, že ví co dělá.
Pod jeho vedením Amazon vytrvale upřednostňoval dlouhodobé cíle před krátkodobými, proto v mnoha letech ani nebyl ziskový. Rozhodnutí Amazonu byly jednoznačně nejvíce nakloněny zákazníkům. Společnost se stala synonymem kvalitních služeb a svou laťku neustále zvyšovala.
Postupně se Amazon rozrostl na diverzifikovaný podnik. V současnosti podniká v celé řadě odvětví od retailu a logistiky přes streamování, reklamu, zdravotnictví, platby, média, elektroniku, technologie, umělou inteligenci až po cloud.
Příjmy Amazonu každoročně nadále rostou a v roce 2022 dosáhly 514 miliard USD. Počet zaměstnanců přesáhl 2 miliony a akcie od svého debutu na burze vzrostly o více než 130 000 %. A to Amazon zdaleka neřekl poslední slovo.
Byznys model
Na trhu existuje jen hrstka společností, které mají tak diverzifikované podnikání jako právě Amazon. Zjednodušeně se ale dá rozdělit na 8 částí:
- Internetové obchody
- Služby třetím stranám
- Reklama
- Fyzické obchody
- Prime (předplacené služby)
- Amazon Web Services
- Jiné
Internetové obchody & služby třetím stranám
Internetové obchody nadále tvoří hlavní část příjmů společnosti - v roce 2022 tento segment vygeneroval 220 miliard dolarů, resp. 43 % celkových příjmů.
Amazon.com, který je středobodem tohoto segmentu v minulosti převálcoval svoji konkurenci v podobě eBay. Zatímco eBay fungoval na bázi 3P, Amazon měl byznys založený na 1P. Jaký je v tom rozdíl? 3P znamená, že firma poskytuje pouze platformu pro jiné obchodníky, kteří na ní prodávají svoje produkty koncovým zákazníkům. Prodávané zboží tedy firma nevlastní, pouze si za prodej strhává určitý procentuální podíl. Naopak model 1P spočívá v tom, že společnost prodávané zboží reálně vlastní.
Dnes Amazon nabízí smíšený model 1P i 3P a má dominantní postavení na trhu. Aby člověk ale správně chápal velikost Amazonu a jeho dominanci, je dobré si pomoci statistikami. Amazon.com je dnes největším e-shopem na světě. Každou sekundu utrží z prodeje 4 772 USD, každou minutu 283 tisíc USD a každou hodinu 17 milionů USD. Podíl společnosti na americkém trhu online prodeje? Víc než třetina - 37,8 %! Pro porovnání Walmart má 6,3 % a eBay 3,5 %.
Reklama
Jak jsme už ale zmiňovali výše, Amazon není jen o internetovém prodeji. Čím dál větší část jeho příjmů tvoří reklama. V předcházejícím roce dosáhly tržby z reklamy 37,7 miliardy USD, což představuje 7% podíl. To dělá z Amazonu 3. největšího hráče na digitálním trhu reklamy v USA s 12,4% podílem, který se neustále zvyšuje a dobíhá tak dosud neohrožené krále - Alphabet a Metu.
Obchodníci si na platformě Amazonu mohou zaplatit sponzorování jimi prodávaných produktů, resp. je může při vyhledávání zákazníky zobrazovat jako první. Prodejci mají taktéž možnost zviditelňovat svoji značku prostřednictvím reklamních kampaní. Videoreklamy jsou nabízené na webových stránkách Amazonu, kam patří mimo jiné např. i IMDb (americká obdoba česko - slovenské filmové databáze ČSFD nebo prostřednictvím zařízení Fire TV).
Fyzické obchody
O tom, že Amazon dobyl svět online prodeje nikdo nepochybuje. Už několik let má ale stejné ambice i v oblasti fyzického maloobchodního prodeje. Proč? Podle Statista má online prodej na celkovém prodeji podíl necelých 20 % a ačkoliv neustále roste, Amazonu tak uniká množství potenciálních zákazníků. To se rozhodl změnit před několika lety.
V rámci tohoto segmentu podnik provozuje desítky prodejen Amazon Go, Fresh, Style a Whole Foods. Příjmy z fyzických obchodů dosáhly v minulém roce 19 miliard USD a tvořily necelé 4 % z celkových příjmů. Zákazníky si Amazon klasicky snaží získat svým unikátním technologickým konceptem, který se vymyká tradičnímu nakupování.
Asi se shodneme, že nejhorší částí nakupování v obchodech je čekání ve frontě. Jak to ale už bývá, Amazon myslí na všechno a v rámci svého konceptu vymyslel Amazon Go - nakupování bez čekání ve frontě či placení. Do prodejny se dostanete načtením mobilní aplikace u turniketu a můžete si vzít cokoliv a odejít s tím. Technologie strojového učení, senzory a umělá inteligence přiřadí kupujícím to, co nakoupili na jejich virtuální kartu Amazon, ze které se cena za zakoupené zboží automaticky strhne. V současnosti fungují 4 takovéto prodejny.
Amazon Fresh představuje donáškovou službu potravin, která je dostupná těm, kteří si předplácí prémiovou službu Amazon Prime. Nakoupené zboží je dováženo přímo domů nebo je možné si ho vyzvednout na prodejně. Zákazníci si mohou vybrat z tisíců položek včetně masa, mořských plodů, občerstvení a potřeb pro domácnost. Dnes existuje v USA téměř 50 těchto provozoven.
Obchody Amazon Style byly spuštěny v roce 2022 a jak už z názvu vyplývá, zaměřují se na módu. Amazon Style ale dokáže propojit módu s technologiemi. V praxi to může vypadat tak, že když se zákazníkovi líbí nějaký kousek, naskenuje jeho čárový kód, zvolí velikost a barvu prostřednictvím mobilní aplikace a může se připravit na jeho vyzkoušení nebo vyzvednutí na pokladně. Na základě výběru se technologie Amazonu učí, o co má kupující zájem a nabídne mu navíc doporučené výběry (samozřejmě že firma chce, abyste v obchodě utratili více peněz).
Whole Foods je dceřiná společnost, kterou Amazon koupil v roce 2019 za 13,7 miliardy USD ve snaze zvýšit svoji přítomnost v odvětví fyzického prodeje. Síť s více než 500 prodejnami v Severní Americe a Velké Británii se specializuje na prodej produktů bez umělých barviv, příchutí a konzervačních látek.
Předplatné - Prime
Jak už bylo zmiňováno, Amazon dokázal v konkurenci uspět díky svému jedinečnému zaměření na zákazníka. Za největší benefit je možné považovat prémiovou službu Amazon Prime. V rámci ní získávají předplatitelé za měsíční poplatek 14,99 USD (bez daně):
- donášku ještě v ten samý nebo následující den zdarma na miliony produktů
- slevy na různé produkty z Whole Foods a Amazon Fresh
- přístup k hudbě, podcastům, hrám, knihám a televiznímu obsahu prostřednictvím služeb Amazon Music, Prime Gaming, Prime Reading a Prime video
- slevy na léky ve více než 60 000 lékárnách včetně Amazon Pharmacy, Walgreens a CVS
- cloudové úložiště na fotografie
- roční předplatné v donáškové službě Grubhub+
- další
Amazon dokázal vytvořit pro své předplatitele dlouhý seznam benefitů. O popularitě služby Amazon Prime dokonale vypovídá fakt, že 6 z 10 domácností v USA si ji předplácí. Služba je zatím dostupná ve 23 zemích včetně ČR a její celkový počet předplatitelů přesáhl 200 milionů. S příjmy 35,2 miliardy USD za rok 2022 tvoří 7 % celkových tržeb podniku.
Za dobrý důkaz toho, co všechno je ochotná společnost udělat pro své prémiové zákazníky je nejen neustálé rozšiřování benefitů, ale i důraz na jejich kvalitu. V minulém roce streamovací služba Prime Video, jejímž cílem je konkurovat Netflixu a Disney+ vydala nejdražší seriál v historii - Pán prstenů: Prsteny moci. Jen první série stála 715 milionů USD a pouze za práva natočit tento seriál Amazon zaplatil 250 milionů USD.
Amazon Web Services (AWS)
Třešnička na konec? Ačkoliv Amazon vybudoval diverzifikované, ale zároveň navzájem propojené portfolio služeb, za nejcennější část byznysu se považuje služba Amazon Web Services (AWS). Ta v minulém roce vygenerovala příjmy na úrovni 80 miliard USD (15,6 % podíl).
Jednotka na cloudovém trhu poskytuje firmám datová úložiště, výpočtovou sílu, databáze a další cloudové aplikace. AWS nabízí mnoho různých nástrojů a řešení pro podniky a vývojáře softwaru, které je možné použít v datových centrech až 190 zemí. V době digitalizace a přechodu firem od licencovaných produktů ke cloudu (všechny firemní informace jsou uložené v datových centrech Amazonu a je možné k nim získat přístup kdykoliv a z jakéhokoliv zařízení díky přihlášení) je AWS v centru pozornosti investorů.
Jiné
Amazon zahrnuje do segmentu „jiné“ příjmy, jako např. licencování, distribuci videoobsahu a přepravní služby, ale i nové produkty a služby, které zatím nemají velký materiální vliv. Je možné sem např. zařadit filmové studio MGM, které koupil Amazon v roce 2022 za 8,5 miliardy USD.
Ano, i tohle vlastní Amazon
Pro úplnost by bylo vhodné zmínit některé produkty Amazonu, které se mohly v jednotlivých segmentech ztratit.
Jedním z nich je Alexa. Je to virtuální asistent založený na umělé inteligenci, který na základě hlasových pokynů interaguje s uživatelem, odpovídá na otázky, přehrává hudbu, nastavuje budík, streamuje podcasty, informuje o počasí, zprávách, atd. Dalšími jsou produkty inteligentní domácnosti Ring včetně bezpečnostních kamer, videozvonků, inteligentních svítidel a alarmů.
V minulém roce společnost představila Astro - robota pro monitorování domácnosti, který trochu připomíná Wall-eho. O tom, že to Amazon s robotizací myslí vážně svědčí mimo jiné i akvizice společnosti iRobot - lídra na trhu robotických vysavačů a mopů za 1,6 miliardy USD.
Ve svých skladech zas Amazon využívá Proteus. Jde o prvního plně autonomního skladového robota. Je navržený tak, aby se mohl sám pohybovat a zároveň převážet vozíky plné balíků. Amazon v průběhu let představil několik skladových robotů a vždy zdůrazňoval, že jejich účelem je zlepšit bezpečnost v jeho skladech a ne snaha nahradit lidské pracovníky. Je ale pravděpodobné, že i to je jeden z cílů.
Amazon Fire TV představuje digitální přehrávač médií, přes který je možné jednoduše přistupovat ke streamovanému obsahu (Prime Video, Netflix, Disney+,...) v rámci TV. Služba Twitch s více než 140 miliony uživateli se zaměřuje na streamování herního obsahu nebo e-sport akcí a je populární zejména mezi mladšími.
Amazon má také podíly v různých společnostech. Za zmínku stojí např. 18% podíl ve výrobci elektromobilů Rivian, 16% podíl v britské donáškové službě Deliveroo a vlastní i část vodíkové společnosti Plug Power.
Jak se daří Amazonu dnes?
Amazon v roce 2022 čelil prudkému poklesu zisku. Oproti roku 2021 se propadl nejen o procenta, ale rovnou do ztráty. Pandemie Covidu-19, která uzavřela mnoho spotřebitelů v domácnostech je přinutila se více obracet k online nakupování. Z toho výrazně benefitoval Amazon i další elektronické obchody a kvůli náporu objednávek se firma rozhodla výrazně zvětšit svoje logistické a distribuční kapacity.
Pandemie však ustoupila, lidé opět nakupují i v kamenných prodejnách a do toho přišlo ekonomické zpomalování. Amazon nakonec zjistil, že to s novými kapacitami přepálil, protože poptávka není tak vysoká. Výsledkem je, že Amazon se přebytečných kapacit zbavuje.
Po mnohaletém růstu akcií o tisíce procent tak akcionáři poznali i něco, co zažili naposledy během dotcom bubliny. Makroekonomické problémy, přestřelené kapacity, ztráta a slabší důvěra spotřebitelů způsobily, že cena akcií Amazon klesla oproti své nejvyšší hodnotě z července 2021 o polovinu.
V současnosti investoři čekají na nějaké pozitivní zprávy, zejména v podobě vyššího růstu příjmů, ziskových marží či opětovně pozitivních hotovostních toků, které by dokázaly trend zvrátit.
Konkurenční výhody
Je pravděpodobné, že k tomu časem i dojde. Amazon se totiž může chvástat vícero silnými stránkami a konkurenčními výhodami. Jeho příjmy jsou silně diverzifikované z hlediska geografie a produktů, finanční situace je stabilní, management je schopný a navzdory odchodu Bezose z čela firmy v sobě nadále skrývá potenciál.
Za hlavní konkurenční výhodu považujeme velikost podniku a s tím spojené množství získávaných dat. Údaje o zákaznících Amazon umí využít na cílení reklamy, tvorbu nových produktů, ale i vytlačování soupeřů z trhu. Další neoddělitelnou částí je prémiová nabídka Prime. Nakonec bychom mohli zmínit i samotnou značku a její důvěryhodnost.
Z hlediska potenciálního růstu do budoucnosti má Amazon také co nabídnout. O cloudové nabídce AWS se nemusíme ani bavit - cloud je dlouhodobý trend s obrovským potenciálem a nabídka Amazonu je jasná jednička na trhu. Na vzestupu by měl být i segment internetových obchodů kvůli expanzi do EU a na rozvojové trhy, resp. z důvodu častějšího používání internetu. Obchody Amazon Go by mohly být inovací v oblasti fyzického nakupování. Na vzestupu je i reklamní segment Amazonu, který postupně získává podíl na trhu. Nakonec je zapotřebí zmínit streamovací byznys, Alexu, ale i nové technologie, jako strojové učení, umělou inteligenci nebo robotizaci.
Rizika
Jak už to bývá v případě každé společnosti, i koupě akcie Amazon v sobě ukrývá rizika. Bezprostřední riziko, které způsobilo pokles akcií Amazonu je pomalejší růst (zapříčiněný velikostí firmy, ale i makroekonomickými problémy), ale také propadnutí do ztráty. To živí ale i některé neziskové části podnikání, např. fyzické obchody, což je i důvod, proč Andy Jassy jakožto nástupce za Jeffa Bezose oznámil pozastavení otevírání nových poboček. A to až dokud se jejich hospodaření nezlepší na takové hodnoty, s kterými bude gigant spokojený. Amazon tak stojí opět před zkouškou, kterou už jednou zvládl. Zvýšit ziskové marže a v konečném důsledku i samotné zisky.
Rizikem je i možnost regulování tzv. Big Tech společností. Mnohým se totiž nelíbí dominantní postavení firmy kvůli tomu, že ho mohou zneužívat vůči konkurenci. Někteří dokonce vyzývají na jejich rozdělení, ale tato hrozba není na programu dne. Dalším rizikem je přesun nejvýznamnějších konkurentů v oblasti prodeje na internet. Costco, Walmart, Target, Home Depot a další reagují na trend digitalizace tlakem na vlastní internetový prodej, což může ukusovat z vedoucího podílu Amazonu na trhu.
Závěr
Amazon má velmi silné postavení na trhu, jedinečnou a diverzifikovanou nabídku produktů a zároveň v sobě ukrývá další potenciál. I napříč poklesu se akcie Amazonu nejeví zrovna levně. Společnost ale má na čem stavět a když se jí podaří vrátit k zisku a postupně rozšiřovat marže, akcie opět chytí ztracený dech. Akcie Amazonu tak mohou být vhodnou volbou pro investory s dlouhým investičním horizontem, kteří hledají nadprůměrný výnos.
_______________________________________
Na co si dát po přečtení tohoto článku pozor?
– Článek není investičním doporučením
– Historická výnosnost není nikdy zárukou budoucích výnosů
– Investice na kapitálových trzích jsou vždy rizikové
– Portu negarantuje dosažení výnosů z investice na kapitálových trzích
– Nejste si jistí, jaký rizikový profil je pro vás vhodný nebo zda je pro vás vhodné například tematické investování? Vyplňte si náš investiční dotazník a my vám poradíme.