Search
Close this search box.

Představení společnosti Boeing: jeden z vládců nebes


V naší sérii představování společností, jejichž akcie nabízíme v rámci našich vlastních strategií, jsme se tentokrát podívali na společnost Boeing. Tato společnost patří mezi nejdůležitější společnosti světa, protože je jedním ze dvou klíčových světových výrobců letadel.

Od skromných začátků po globálního lídra

Boeing byl založen v roce 1916 Williamem E. Boeingem v USA a během první světové války začal vyrábět hydroplány pro americké námořnictvo. Tyto brzké úspěchy položily základy pro budoucí růst a inovace. V následujících dekádách firma představila nové modely, které posunuly hranice možného v civilním i vojenském letectví. Mezi nejvýznamnější patří Model 247, považovaný za první moderní dopravní letadlo, a B-17 Flying Fortress, který hrál klíčovou úlohu během druhé světové války.

Skutečná revoluce v letecké dopravě přišla s představením Boeing 707 v roce 1958, protože umožnil rychlejší a efektivnější cestování na dlouhé vzdálenosti. V posledních desetiletích Boeing pokračoval v dominanci na trhu s komerčními letadly se svými řadami 737, 747, 767, 777 a 787 Dreamliner. Každé z těchto letadel pro cestující přineslo inovace v oblasti efektivity, bezpečnosti a pohodlí.

Boeing model 247, zdroj: Wikipedie

Dnes je Boeing jednou z nejznámějších a nejdůležitějších společností v leteckém a obranném průmyslu na světě. Od skromných počátků na začátku 20. století se Boeing vypracoval na globálního lídra v oblasti výroby letadel, satelitů, obranných systémů a vesmírné techniky. Po celém světě zaměstnává téměř 150 tisíc lidí a v roce 2023 vygeneroval na tržbách více než 77 miliard USD. S tržní kapitalizací 122 miliard USD je Boeing těsně za první stovkou nejcennějších firem světa.

Byznys model

Boeing rozděluje své podnikání a hlásí své finanční výsledky v rámci třech samostatných segmentů:

  • Komerční letadla
  • Obrana, vesmír a bezpečnost
  • Globální služby

Komerční letadla

Tento segment se zaměřuje na design, výrobu a prodej komerčních letadel společně s podpůrnými službami pro letecké společnosti po celém světě. Boeing v tomto segmentu nabízí širokou škálu modelů letadel, včetně modelů 737, 747, 767, 777 a 787 Dreamliner, které jsou navrženy tak, aby vyhovovaly různým potřebám a požadavkům leteckých společností.

Tento segment je kriticky důležitý pro finanční výsledky společnosti, protože prodej komerčních letadel představuje významnou část jejích příjmů. V roce 2023 tvořily tržby z komerčních letadel ve výši 33,9 miliardy USD téměř polovinu celkových příjmů Boeing (43,5 %).

Obrana, vesmír a bezpečnost

Segment obrany, vesmíru a bezpečnosti (BDS) zahrnuje vývoj, výrobu a servis vojenských letadel, vesmírných systémů, raketové technologie a bezpečnostních systémů. Boeing vyvíjí produkty pro zákazníky po celém světě, včetně amerického ministerstva obrany, spojeneckých vlád, NASA a komerčních zákazníků.

Tento segment je zásadní pro Boeing, protože poskytuje diverzifikaci příjmů mimo komerční letecký průmysl. V předchozím roce segment dosáhl příjmů 24,9 miliardy USD, což představuje téměř třetinu celkových tržeb (32 %).

Globální služby

Zavedený v roce 2017, segment globálních služeb se zaměřuje na poskytování široké škály produktů a služeb, včetně údržby, oprav, provozních a inženýrských služeb, jakož i logistických služeb a tréninků. Cílem je podporovat operace zákazníků po celém světě a zlepšovat jejich efektivitu, bezpečnost a výkon.

Globální služby přinesly v minulém roce Boeing tržby ve výši 19,1 miliardy USD, čímž se na celkových tržbách podílely 24,5 %.

Boeing v bezprecedentních problémech

Ve své více než 100leté historii byly Boeing a jeho akcie vnímané jako bezpečná sázka na růst, s výkyvy výhradně během globálních ekonomických obtíží. Situace se ale změnila před 5 lety, kdy akcie Boeing zaznamenaly od svého historického maxima 440,6 USD dosaženého 1. března 2019, pokles téměř o čtyři pětiny své hodnoty do 20. března 2020. Od historicky nejvyšší úrovně se akcie nacházejí daleko dodnes, konkrétně o 55 %.

Tento bezprecedentní pokles akcií Boeing měl své opodstatnění, což ukazují i finanční výsledky výrobce letadel. Tržby po rekordním roce 2018 klesly v následujících dvou letech o 42 % a zisk 10,5 miliardy USD se ve firmě v roce 2020 propadl do ztráty téměř 12 miliard. Příjmy Boeingu se pomalu vzpamatovávají, ale jeho ztráty se dále hromadí.

Nedávno se pro Boeing odehrála série několika negativních incidentů. Boeing 737 Max letecké společnosti Alaska Airlines 5. ledna přišel o část trupu ve výšce 4 900 metrů a musel nouzově přistát. Při vyšetření se zjistilo, že šlo o výrobní chybu panelu a uvolněné části se našly i na dalších letadlech tohoto typu. Výsledkem bylo uzemnění všech 171 letadel v USA a pokles ceny akcií o 10 %. Nedávno musel přistát Boeing 737 s americkým ministrem zahraničních věcí kvůli mechanické poruše a o pár dní později musel model 747 přistát v Miami kvůli hořícímu motoru.

Jedná se však jen o poslední v řadě několika tragických neštěstí, které zasáhly pozici dosud neohroženého lídra na trhu. Mezi říjnem 2018 a březnem 2019 došlo k pádům dvou letadel Boeing 737 MAX aerolinek Lion Air a Ethiopian Airlines, při kterých zemřelo 346 lidí. O pět dní později bylo uzemněno všech 387 letadel 737 MAX po celém světě, které byly v provozu.

Nehody a uzemnění stály Boeing odhadem 20 miliard USD na pokutách, kompenzacích a právních poplatcích, přičemž nepřímé ztráty byly více než 60 miliard USD z 1200 zrušených objednávek. Navíc, důvěrný vztah s organizacemi a mnoha zákazníky byl narušený. Boeing obnovil provoz 737 MAX až v prosinci 2020.

Právě tyto incidenty stály za prudkým poklesem příjmů společnosti v roce 2019 a propadnutím do obrovské ztráty v roce 2020, na což reagovaly stejným trendem i akcie firmy. Historický propad akcií Boeingu byl ovšem spojen také s pandemií Covid-19, která v podstatě přerušila mezinárodní cestování, čehož výsledkem bylo i zrušení objednávek ze strany zákazníků a přerušená produkce.

Společnost také trápí překážky ve vývoji nového dálkového typu 787 Dreamliner z důvodu zpožděného schvalování regulačními orgány a vážných počátečních problémů spojených např. se vznícením baterií. Dokonce i slavný Boeing 777 se nevyhnul několika incidentům a vývoj nejnovější verze ztrácí čtyři roky.

Současné a nedávné problémy si mnozí spojují s transformací obchodního modelu firmy z výrobce letadel směrem k tomu, aby se stal organizátorem rostoucího počtu partnerů a subdodavatelů po celém světě. S rostoucí závislostí na partnerech se Boeing zaměřil na systémovou integraci a konečnou montáž, čímž ztratil část hloubky svých průmyslových kompetencí.

V roce 2022 zaplatil Boeing pokutu ve výši více než 200 milionů USD kvůli žalobě akcionářů proti jeho představenstvu za to, že nesplnilo svou povinnost monitorovat kvalitu. Ve skutečnosti bylo do roku 2019 představenstvo Boeingu bohaté na vládní úředníky na odpočinku, ale mělo nedostatek odborných znalostí v oblasti letectví. Finanční inženýrství dostalo přednost před leteckým inženýrstvím. Nový generální ředitel Dave Calhoun, který byl jmenován na začátku roku 2020, uznal tyto nedostatky a provedl změny.

Výsledkem nedávných problémů Boeingu je, že americký výrobce přišel o své vedoucí postavení na trhu vůči evropskému Airbusu a připsal si prudký pokles příjmů, ztráty, žaloby a poškozenou pověst.

Silné stránky, potenciál a konkurenční výhody

  • Rozsáhlé portfolio produktů a služeb – Boeing nabízí širokou škálu produktů a služeb, včetně komerčních letadel, vojenských letadel, vesmírných systémů, raketové techniky a komplexních služeb v oblasti údržby, oprav a provozu. Tato diverzifikace umožňuje společnosti rozložit rizika a využívat příležitosti v různých segmentech trhu.
  • Silná značka a reputace – Navzdory současným problémům je Boeing jednou z nejuznávanějších značek v leteckém průmyslu s dlouhou historií inovací a technologického pokroku.
  • Postavení na trhu – Boeing je společně s Airbusem v podstatě jedinými významnými globálními výrobci komerčních letadel na světě, což jim dává jedinečné postavení na trhu.
  • Inovační schopnosti – Boeing je známý svou schopností inovovat, což je klíčové v rychle se měnícím leteckém a obranném průmyslu.
  • Strategická partnerství a vládní smlouvy – Boeing má dlouhodobé vztahy a strategická partnerství s mnoha vládními agenturami, včetně amerického ministerstva obrany a NASA, jakož i s komerčními leteckými společnostmi a obrannými zákazníky po celém světě. Tyto vztahy a smlouvy poskytují stabilní příjem a pomáhají společnosti při zajišťování dlouhodobých investic.
  • Rostoucí trh s leteckou dopravou – S nárůstem mezinárodního cestování a bohatnutím rozvojových zemí, zejména v Asii, roste poptávka po letecké dopravě, z čehož může Boeing těžit. Několik leteckých společností v posledních měsících představilo rekordní objednávky v stovkách kusů letadel.

Rizika a slabé stránky

  • Technická a vývojová rizika – Boeing se zabývá vysoce komplexním vývojem a výrobou letadel, což přináší významná technická rizika. Příkladem jsou problémy s modelem 737 MAX, které vedly k celosvětovému uzemnění tohoto modelu a měly značný finanční a reputační dopad na společnost.
  • Cykličnost leteckého průmyslu – Podobně jako Airbus, i Boeing je vystaven cykličnosti leteckého průmyslu, který je úzce spojen s globálními ekonomickými podmínkami. Pokles v ekonomice může vést ke snížení poptávky po nových letadlech a obranném vybavení, což negativně ovlivňuje objednávky a příjmy.
  • Konkurence – Boeing čelí intenzivní konkurenci, především od evropského rivala Airbus. Místo na trhu se snaží najít i noví hráči, zejména z Číny.
  • Rizika spojená s globálním dodavatelským řetězcem – Boeing se stal mnohem více závislým na komplexním a globálním dodavatelském řetězci než v minulosti. Je tak vystaven rizikům, včetně zpoždění dodávek, problémů s kvalitou a geopolitických napětí. Tyto faktory mohou způsobit výrobní zdržení a zvýšit náklady.

Závěr

Boeing si v posledních letech pošramotil pověst a ztratil vedoucí pozici na trhu, ale také značnou část příjmů. Finanční trhy tento problém plně promítly do ceny akcií podniku. Navzdory všem výzvám, kterým společnost čelí, se může opřít o své jedinečné postavení na trhu, diverzifikované portfolio produktů a služeb a rostoucí trh s leteckou dopravou, který Airbus sám nestíhá uspokojovat.


Na co si dát po přečtení tohoto článku pozor?

  • Článek není investičním doporučením
  • Historická výnosnost není nikdy zárukou budoucích výnosů
  • Investice na kapitálových trzích jsou vždy rizikové
  • Portu negarantuje dosažení výnosů z investice na kapitálových trzích
  • Nejste si jistí, jaký rizikový profil je pro vás vhodný nebo zda je pro vás vhodné například tematické investování? Vyplňte si náš investiční dotazník a my vám poradíme.

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 5,25 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme

Jak odejít do důchodu ve třiceti

Spořící „extrémista“ Mr. Money Mustache (MMM) nabízí na svém blogu zajímavou úvahu: každá maličkost ve vašich pravidelných výdajích vám