Pro většinu světových sběratelů, obchodníků a nadšenců do klasických automobilů je Retromobile v Paříži první velkou akcí sezony.
Akce, která začínala v roce 1976 jako malé setkání, se postupně vyvinula v největší event zaměřený na klasické automobily na světě. Dost tomu pomáhá i fakt, že místem konání je největší pařížské výstaviště, kde se koná i slavný podzimní autosalon. Vzhledem k tomu, že zmíněné autosalony nových automobilů v posledních letech značně uvadají, nelze se divit, že na Retromobile již své nové automobily vystavují i mnozí výrobci – od těch domácích (Renault včetně Alpine, Peugeot, Citroen atd.) až po německé, britské, či výjimečně i italské prémiové brandy.
Retromobile je ve zkratce místem, kam pojedete, když budete chtít koupit klasické Ferrari, ale seženete tam i zapalovací cívku na svého Renaulta 5. A prakticky všechno mezitím. Ohromnou akci je nutné zažít, pouhý popis všech výstavních exponátů by byl dlouhý, vyčerpávající a vyjádřil by jen zlomek emocí, které ohromný autosalon nabízí.
Jako každý rok, i letos se v rámci Retromobile konaly aukce velkých aukčních síní – kromě domácího Artcurialu byl zastoupen i Bonhams a RM Sothebys. V rámci Portu Gallery jsme aukce sledovali a dokonce měli i několik tipů. Jelikož jsme se na akci nakonec nedostali osobně a chtěli si přece jen udělat představu o tom, jak se trh s historickými vozidly vyvíjí, tak jsme jednotlivé aukce sledovali.
Celkový dojem? Hned přiznáme, že jsme nic nekoupili. Důvodů bylo několik – zejména fakt, že hodně dbáme na to, abychom kupovaná vozidla důkladně prozkoumali. A to letos zkrátka nevyšlo. A navíc, vozidla, která nám připadala zajímavá, se nakonec prodala o dost dráž, než byly limity vhodné investice. Co to naznačuje? I když mohlo v poslední době dojít k určitým korekcím zejména v oblasti poválečných aut, zdrženlivost sběratelů už mizí. Ostatně o tom vypovídají i krátká hodnocení jednotlivých aukcí…
Artcurial
Domácí aukční síň předvedla během 3.-5. února 2023 největší kolekci klasických automobilů v historii Francie. K dispozici bylo celkem 230 automobilů, z nichž polovina byla nabídnuta bez rezervy. Vrcholem bylo 1964 Ferrari 250 LM, u něhož se očekávalo dosažení částky až 25 milionů eur. To se nakonec neprodalo, stejně jako dalších 25 % nabízených automobilů. Společnosti Artcurial Motorcars se podařilo prodat celkem 75 % automobilůza celkovou částku 35,5 milionů eur.
Sama společnost si výsledky pochvaluje – velkou pozornost získaly vozy z kolekce Barta Rosmana, z níž pochází i nejdražší vůz prodaný aukční síní – 1951 Ferrari 340 America s karoserií Touring, které dosáhlo na výsledek 5 706 000 eur. I druhá příčka patřila Ferrari – tentokrát změnilo majitele 1992 Ferrari F40, a to s částkou 2 216 800 eur. Třetí místo patřilo 1929 Bugatti Type 335 C (opět z kolekce Barta Rosmana), které se prodalo za stejnou částku jako Ferrari F40, i když to bylo lehce pod odhadem. Zmínku zaslouží i sbírka 12 vozidel Facel Vega, které se prodaly všechny s tím, že typ HK II z roku 1962 dosáhl na velmi dobrých 202 640 eur. I my jsme v aukci měly některé typy (například 1966 Fiat 2300 S, 1965 Lotus Cortina MkI nebo jeden zmíněný Facel Vega), ovšem všechny vozy byly prodány průměrně o 20-35 % nad našimi limity. Tím pádem by to pro nás nebyla dobrá investice. I to naznačuje, že trh se rozehřívá celkem výrazně, zejména v oblasti automobilů našeho investičního měřítka.
Ferrari 340 America, 1951
RM Sotheby´s
Jak dopadla aukce RM Sotheby´s? Obecně byla zaměřena na modernější auta (podobně jako Artcurial nabídlo mimo ostatních také celou paletu rallyových speciálů, tak RM mělo zase velkou sestavu moderních superaut, která už na aukcích nejsou výjimkou, ale spíš pravidlem). RM Sotheby´s se podařilo prodat celkem 14 automobilů za víc než milion eur – a vévodily moderní automobily. Tím úplně nejdražším se stalo 2022 Bugatti Chiron Profilée za 9 792 500 eur, což je mimochodem nový rekord pro nové auto ve veřejné aukci. Nezostávalo ani Ferrari, tentokrát s modelem 2003 Ferrari Enzo za skvělých 4 055 000 eur. Trojici uzavírá taktéž Ferrari, tentokrát závodní monopost 634 z roku 1991, který změnil majitele za 3 662 250 eur. My jsme „pásli“ například po Alfě Romeo SZ, ale nakonec skončila s částkou 98 900 eur vysoko nad naším limitem a konečně, konkrétní kus nebyl zrovna v ideálním stavu.
Bugatti Chiron Profilée
Bonhams
Pod pompezním názvem Les Grandes Marques du Monde a Paris se skrývala aukce Bonhams, v minulých letech v Paříži přítomná spíš sporadicky. I zde se dobře prodávalo, ač celkově Bonhams nabídlo spíš běžnější než ultravzácné automobily. 1988 Ferrari F40 změnilo majitele za 2 185 000 eur, což byla stejná částka, kterou šťastný majitel zaplatil za 1948 Talbot-Lago T26 Grand Sport Coupe. Zajímavý byl Aston Martin Ulster, závodní exemplář z roku 1934, který změnil majitele za 1 552 500 eur. I my jsme v této aukci měly své tipy, ovšem síla zájemců posunula ceny z reálných výšin. Až na výjimky se většina vozů prodala nad naše realistická očekávání.
Ferrari F40, 1992
Silný nástup aukcí v Paříži je ve finále dobrou zprávou – lidé mají chuť kupovat. Mezi klasické vozy se stále více míchají moderní superauta a není to na škodu. Správně a pečlivě vybírat je i nadále zásadní. Už teď můžeme prozradit, že se brzy můžete těšit na další zajímavé úpisy, které pro vás připravujeme – věříme, že se vám trefíme do noty!