Search
Close this search box.

Souhra mezi tvarem a funkcí – Pininfarina

Karosárny – to je prostě pojem. Jedna z těch nejslavnějších v podobě studia Pininfarina v roce 2020 oslavila 90 let od svého vzniku a to jistě stojí za průzkum, zejména, když se nám v Portu Gallery sešlo několik vozů nesoucích její podpis…

Vždycky jsem obdivoval automobilové kreace vymykající se běžné konfekci. Samozřejmě, že i z velkých továren vyjížděla (a stále vyjíždí) krásná auta, ale věhlasný karosář často dokázal styl posunout ještě dál. Všechna ta slavná jména jsou dosud inspirativní, i když už mnohé z nich pomalu upadají do zapomnění s tím, jak se automobilová výroba stala unifikovanou, masovou a neurčitě neosobní. Jenže ve 20. letech to bylo úplně jinak…

Právě tehdy a v následující dekádě zažívaly karosárny rozkvět a vybíravým bohatým klientům stavěly neuvěřitelné stroje. Vzpomeňme na známá jména – Figoni & Falashi, Vanvooren, Zagato, Touring Superleggera, Frua, Italdesign či Ghia jsou jen některé názvy z těch, které formovaly krásu dnes již klasických automobilů. Pro zajímavost, věděli jste, že i v tehdejším Československu bylo v době před Druhou světovou válkou více než 100 menších i větších karosáren? Z těch nejslavnějších zmiňme Sodomku nebo Oldřicha Uhlíka.

Karosárny dokázaly zákazníkům nabídnout jedinečnost, odlišnost, a takový stupeň individualizace, o němž si mohou dnešní výrobci automobilů i přes nejrůznější programy nechat jen zdát. Byly symbolem vrcholného vkusu a odrážely osobní styl majitele. Své výtvory předváděly na soutěžích elegance, ale i tehdejších autosalonech… Například Pininfarina: v roce 1946 i přes zákaz účasti italských výrobců na francouzském autosalonu vzal svého syna a z domovského Turína vyrazil do Paříže, aby rekordnímu počtu návštěvníků předvedl svou Alfu Romeo 6C 2500 S a Lancii Aprilii kabriolet… Vysloužil si sice kritiku přímo z Grand Palais, ale tisk i veřejnost viděli situaci jinak a výstavku před vchodem přejmenovali na „anti-salon turínského karosáře“. To byly časy!

Když už jsme u toho, Pininfarina prostě patří k jednomu z nejvýraznějších světových karosářů. Na trhu se pohybuje už 90 let, a i když v současné době spadá pod indickou skupinu Mahindra Group, stále dokáže fascinovat – v poslední době hlavně hypersportovním modelem Battista, pojmenovaném rovnou po zakladateli.

Právě Battista „Pinin“ Farina je praotcem celého dědictví. V roce 1928 se „trhnul“ z firmy svého bratra (ze společnosti Stabilimenti Farina) a založil vlastní designérské studio Carrozzeria Pinin Farina. Finančně mu pomohla rodina jeho ženy a taktéž Vincenzo Lancia, zakladatel slavné italské značky s níž Battista následně dlouhou dobu spolupracoval. Už první rok zaměstnával osmnáct lidí a vyrobil 50 karosérií, přičemž v následujících letech karosárna kvetla. V roce 1930 se změnila na korporaci pod názvem Societa anonima Carrozzeria Pinin Farin se sídlem v Turíně a během 30. let vyráběla karosérie pro vozy značek Lancia, Alfa Romeo, Isotta Fraschini, Hispano-Suiza, Fiat, Cadillac a Rolls-Royce. V roce 1939, když Druhá světová válka ukončila výrobu automobilů, Battista zaměstnával 400 lidí a karosoval 150 aut měsíčně! Toto období rozmachu bylo zastaveno v momentu, kdy byla továrna Pinin Fariny vybombardována spojeneckými nálety…

Na konci roku 1945 byla představena Cisitalia 202 Coupé, jedno z nejkrásnějších aut všech dob a hlavně vůz, který pomohl zlepšit reputaci karosárny Pinin Farina. Další úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat, brzy vznikla i pobočka v USA a vznikl například zajímavý Nash-Healey, o němž jste se u nás už také mohli dočíst.

Ovšem přelomem ve vývoji společnosti bylo partnerství s Ferrari. Dle legendy začalo v restauraci v malém městě Tortona, na půl cesty mezi Turínem a Modenou. Na neutrálním území tehdy Battista Pinin Farina a Enzo Ferrari vyjednali zásadní spojení obou značek. Celý projekt dostal na starosti syn zakladatele Sergio Pininfarina, který se od té doby staral o Ferrari od A do Z, tedy od designu přes inženýrství a technologie až po konstrukce. Měl toho možná nad hlavu, ale málokdo byl tak šťastným člověkem jako on v osudovém momentu, kdy mu otec tuto roli svěřil…

Jelikož se Pininfarina stal dvorním partnerem Ferrari, navrhoval téměř všechny vozy (vyjma Dina 308 GT4 a LaFerrari) až do roku 2012! Posledním vozem, pod nímž bylo studio podepsáno, byl model Ferrari F12 berlinetta, vyráběný v letech 2012 až 2017. Jen pro doplnění: samozřejmě to neznamená, že všechna Ferrari zdobil styl studia Pininfarina, naopak vznikaly i často raritnější kousky od dalších zmíněných (i nezmíněných) karosáren…

Jak je z výše uvedené stručné sondy do historie patrné, Pininfarina patří ke zcela zásadním značkám, formujícím automobilovou formu, krásu a styl. Pininfarina je pojem, legendární studio (které dnes vede vnuk zakladatele Paulo Pininfarina), které dalo světu úžasné vozy a kde se za celou historii představila celá řada skvělých designérů. Kromě sportovních vozů zde vznikla i celá řada obyčejnějších, které díky otisku vkusu italských mistrů alespoň o něco více vynikly z davu. Dnes jsou přeživší karosárny rády za každý projekt, do kterého mohou zasáhnout, a pšenka jim logicky zrovna nekvete. Automobilky mají svá vlastní designová centra a je pro ně samozřejmě mnohem levnější si nový model navrhnout přímo ve vlastních dílnách. Ekonomicky je to naprosto pochopitelné, jen tím svět bohužel ztrácí na pestrosti automobilové produkce.

I proto je nám velkou ctí, že jsme dopomohli k tomu, aby se alespoň pár střípků historie Pininfariny podařilo zachovat – ve sbírce je již upsané Ferrari 250 GT Pinin Farina Coupé, zmíněný Nash-Healey roadster, Alfa Romeo 1900 C a v poslední době přibylo i Ferrari 400i.

_________________

Text: František Vahala

Foto: archiv, Steering Media, RM Sotheby´s

Nejnovější články

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 4,75 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme

Tyranie složených nákladů

Vysoké poplatky spojené s investováním jsou nepřítelem dlouhodobého investora. Stejně jako v případě výnosů z investic se v