Pandemie koronaviru Covid-19 má fatální následky na ekonomikách po celém světě. Spousta oborů jako hotelnictví, restaurace, cestovní ruch a další má velké problémy, které ještě zdaleka nejsou u konce. Všechny sektory ekonomiky však na tom nejsou stejně. Kvůli zavedeným omezením proti šíření viru lidé strávili v posledních měsících hodně času doma, což zapříčinilo urychlení některých trendů, které se daly pozorovat již před vypuknutím pandemie. Ukážeme si pár sektorů, které na současné situaci naopak vydělávají a rostou.
e-Potraviny
Obchody s potravinami byly jako jedny z mála otevřené i při zavření ekonomik. Prodejci potravin tak profitovaly z toho, že spousty lidí pracovalo z domova a nemohli chodit na obědy a večeře do restaurací. Místo toho se vaření stalo jednou z alternativ trávení přemíry volného času. V USA, kde se často konzumují jídla mimo domov, vzrostl prodej potravin přes internet za letošní rok o 60 %. Americký trh s potravinami je velký asi 1,1 bilionů dolarů a nákupy online potravin znamenají stále jen 4 % z celkového množství. Američtí prodejci tak mají stále velký prostor pro růst a spousta z nich si to se svými rozšiřujícími službami uvědomuje. Největším hráčem na tomto trhu je společnost Walmart s tržbami přes 500 miliard dolarů. Tomuto podniku se za druhý kvartál letošního roku podařilo zvýšit své tržby za online prodej potravin o 97 %.
Bezhotovostní platby
Počátkem března držela Americká centrální banka v karanténě bankovky z Číny a dalších zemí Asie. Pravděpodobně to nebylo nutné, jelikož používání hotovosti bylo už v té době na historickém minimu. Covid-19 tento trend ještě urychlil. Za druhý kvartál klesly dle analytické firmy MoffettNathanson výběry z bankomatů v USA o 12 %. Tento trend je patrný i v ostatních státech, asi nejdále na cestě k bezhotovostní ekonomice je Švédsko.
Dle analýz FEDU bylo v roce 2019 provedeno celkem 26 % všech spotřebitelských plateb v USA hotově. To je pokles o 5 % oproti roku 2016. USA má ještě velký potenciál pro bezhotovostní platby. Pouze 8,9 % retailových tržeb se v Americe uskutečňuje v online prostředí. Například v Číně je tento podíl 23 %. Globálně se pro letošní rok díky pandemii očekává pokles růstu objemu peněz, které protečou skrz transakce provedené debetními a kreditními kartami. Od dalšího roku by však měly zase růst. Úpadek hotovosti tak znamená světlou budoucnost pro karetní společnosti.
Zdroj: MoffettNathanson (pozn. bez zahrnutí Číny)
Videohry
V podstatě veškeré, nebo většina velkých sportovních akcí byla v letošním roce zrušena (nebo přesunuta), ale u e-sportu je to jinak. Velký růst tohoto odvětví dokládá i zájem o nové konzole Xbox series X a PlayStation 5, které byly v rámci předobjednávek v USA vyprodány během hodin, navzdory jejich relativně vysoké ceně 500 dolarů. Nová generace konzolí se veze na vlně e-sportu. Tržby z videoher a přidruženého hardwaru v USA vzrostou letos dle odhadů o 19 % na 45,6 miliardy dolarů. Po uvedení nových konzolí se očekává zvýšení cen her z 60 dolarů, které byly dlouho stanoveny jako hranice, na 70 dolarů. Jako první s ním přišla společnost Take-Two Interactive se svojí hrou NBA 2K2. U dalších 35 % nových her se očekává cenový skok.
Take-Two je zodpovědná za nejúspěšnější hru v odvětví – Grand Theft Auto 5 (GTA) z roku 2013. Té se prodalo 135 milionů kusů, přičemž 10 milionů ks je považováno za úspěch. Od vydání této hry vyrostly akcie společnosti o 900 %. Také-Two připravuje novou verzi Grand Theft Auto VI, která ale nevyjde dřív než v roce 2022. Bude zajímavé sledovat, zdali bude mít nová verze podobný úspěch.
Daří se i dalším producentům v odvětví jako Electronic Arts nebo Activision Blizzard. Všichni se však do budoucna chtějí více zaměřit na model předplatného a mobilní hry. Jedna věc je prodávat hry na 200 milionů konzolí, ale stále je tady potenciál pro 4-5 miliard smartphonů. Tento trend také potvrdily nové iPhony 12, které se svým výkonem budou nabízet hráčům hrát stále složitější a propracovanější hry – třeba i za použití rozšířené reality.
—————————————————————–
Na co si dát po přečtení tohoto článku pozor?
– Článek není investičním doporučením
– Historická výnosnost není nikdy zárukou budoucích výnosů
– Investice na kapitálových trzích jsou vždy rizikové
– Portu negarantuje dosažení výnosů z investice na kapitálových trzích
– Nejste si jistí, jaký rizikový profil je pro vás vhodný nebo zda je pro vás vhodné například tematické investování? Vyplňte si náš investiční dotazník a my vám poradíme.