Volvo: Švédská ocel s italským stylem

Investice do veteránů

Volva jsou tradičně vnímána zejména jako bezpečné vozy pro rodinné využití. Ostatně na bezpečnosti svou image stavějí již dlouhá desetiletí. Kromě toho, že značka dala světu moderní tříbodový bezpečnostní pás (a patent nechala volně k dispozici), k bezpečnosti přistupuje jedinečným, komplexním způsobem. Věděli jste například, že Volvo už 50 let společně se švédskou policií důkladně analyzuje každou dopravní nehodu, které se vůz Volvo zúčastní? A to v okruhu 100 km od mateřského Göteborgu. Samozřejmě, že získaná data jsou následně používána pro vývoj dalších modelů, takže když řídíte nové Volvo, můžete si být jisti, že na vaše bezpečí dohlíží stovky různých unikátních systémů, o nichž nemáte ani tušení. Právě proto je Volvo asi nejvhodnější vozidlo pro manželku a děti. Ale Volvo a sport, jde to vůbec dohromady?


Kupodivu docela ano. Vzpomínám hlavně na archaicky působící modely PV444 a PV544, které sice vypadaly jako předválečná těžkopádná vozítka, ale přitom pod barokními oblinami skrývaly schopný podvozek a odolné motory. A dařilo se jim v různých dálkových jízdách a soutěžích, ostatně čím horší podmínky, tím se Volvo ukazovalo jako vhodnější. Volva totiž vždy byla navrhována tak, aby něco vydržela. O dnešních designově sice přitažlivých, ale jinak trochu nezáživných kouscích, které testuji, už bych si to tvrdit nedokázal, ale před 50 až 70 let byla doba jiná.

Zásadním modelem byla řada 122 známá Volvo Amazon, vyráběná v letech 1956 až 1970. Vzpomínám si, jak mě jedno upravené 122 S jednou předjíždělo při Rally Monte-Carlo Historique a rovnou přiznávám, že jsem stěží chápal, jak rychle se vůz proplétal zatáčkami Col di Turini a s jakou jistotou ho jeho řidič vedl po sněhu a ledu. Pokud bych dnes hledal vozidlo pro zimní či jinak náročné vytrvalostní soutěže, Volvo Amazon patří do nejužšího výběru.

Investice do veteránů
A právě toto legendární Volvo se stalo základem i modelu P1800S, který vám nyní představujeme. Nebyl prvním pokusem o „sportovní“, nebo lépe řečeno „touring“, vůz ze Švédska. Předcházel mu laminátový otevřený model P1900, který se ale bohužel z několika důvodů neujal (nakonec vzniklo pouze 68 kusů). Při tvorbě P1800 se automobilka poučila a chyb vyvarovala. Technickou stránku věci dostal na starosti inženýr Helmet Petterson, který předtím stál za zmíněným PV544. Jako základ posloužil technika zmíněného modelu Amazon.
Zajímavostí je, že elegantní design, jeden z velmi rozeznatelných a typických znaků Volva P1800 S, stvořil jeho syn Pelle Petterson, a to pod taktovkou Pietra Fruy (studio Frua tehdy spadalo pod karosárnu Ghia). Toliko ke stylu, který je uchvacující i po letech. Ať už dvoudveřového notch-coupé nebo u shooting-brake, přezdívaného u nás „sněhurčina rakev“.


Pokud se o Volvo P1800 budete trochu víc zajímat, zjistíte, že některé modely byly v průběhu životního cyklu (v letech 1961 až 1973) značeny odlišně. První P1800 bylo totiž v prvních dvou letech vyráběno ve Velké Británii, konkrétně u společnosti Jensen Motors ve West Bromwichu. Bohužel se brzy ukázalo, že kvalita produkce nebyla dostatečná, a proto jsou první kousky většinou postiženy korozí a dalšími problémy. Ve Volvu to tak nemohli nechat, proto se v roce 1963 rozhodli přesunout výrobu do domácí továrny v Torslandě (část Göteborgu). Všechny následující modely jsou proto značeny jako P1800 S (písmeno S odkazuje na Švédsko). Následovala verze P1800 E (einspritzung, tedy vstřikování) se vstřikováním paliva Bosch a poté finální P1800 SE. Výkony čtyřválců (nejprve motor 1,8 litru, následně 2,0 litru) se taktéž různě měnily, nejvyšší dosahoval hodnoty 130 koní.

Volvo P1800 se dostalo do všeobecné známosti veřejnosti i díky tomu, že bílý kousek z roku 1962 řídil v seriálu The Saint (1962 až 1969) známý herec Roger Moore. (Jeho původní vůz s registrační značkou ST1 byl nedávno zrenovován). Známá je i fotografie Volva P1800S z roku 1966, s nímž byli v Londýně nafoceni členové skupiny The Who. V poslední době stojí za zmínku Volvo P1800S jistého Irva Gordona, které se stalo vozidlem s nejvyšším nájezdem kilometrů původního majitele – do své smrti v roce 2018 s ním zmíněný pán najezdil přes 5,23 milionu kilometrů! I to o kvalitní technice Volva ledacos vypovídá.

Tento konkrétní kousek v americké specifikaci, který se nám podařilo získat z prestižní domácí kolekce, strávil většinu svého života v zahraničí. Do Česka přišel v roce 2017 poté, co dostal servis. Je v krásném, funkčním stavu a vyniká i lehkou patinou, která ještě zdůrazňuje jeho styl. Efektní je zejména kombinace bílého laku s červeným koženým interiérem, ale nejlepší je stejně pocit zpoza volantu a poté, co řidič oživí lehce upravený čtyřválec s hutným zvukem a nečekanou silou v celém spektru otáček.

Představené P1800S patří mezi nejvyhledávanější kousky: je totiž již vyrobené ve Švédsku a zároveň se jedná o vůz z rané produkce. Během let vzniklo celkem 39 407 kusů (a 8077 sportovních kombi zvaných shooting-brake), takže se nedá mluvit o nějaké velké raritnosti modelu. To ale neznamená, že se jednalo o okoukaný vůz. Právě naopak, svým jedinečným retro stylem, který odkazuje spíš na 50. léta (viz ploutvičky a protažené linie boků) než na ta šedesátá, se výborně hodí k další sestavě sbírky.

Dokazuje, že Volvo svůj tehdejší úkol zvládlo. Dnes jsou Volva P1800 v různých verzích k vidění při soutěžích. Obecně totiž platí, že nejsou zbytečně předražená, ale jsou spíš pevným uchovatelem hodnoty. Každopádně vyhledávané vozy z prvních „švédských“ sérií za posledních pět let zvýšily svou hodnotu o slušných 20 % a nikdy nezažily výraznější propad hodnoty.

Volvo P1800 bylo pro značku velmi důležité a ukázalo, že značka nevyrábí jen odolné přepravníky, ale umí mít i styl. Zejména model ES designéry Volva inspiruje až do současnosti – podobný styl byl použit například u Volva 480, celé řady konceptů a taktéž Volva C30.
Volvo vás neunese svým charakterem jako například Alfa Romeo ze stejné doby, ale při delším používání dokáže být spolehlivým parťákem, který zvládne i nepohodu. A přitom si krásně drží hodnotu a jeho styl je natolik nadčasový, že zkrátka nesmí chybět v žádné komplexní sbírce. A ještě jeden tajný tip nakonec: pokud chcete vidět Volvo P1800 pro 21. století, vyhledejte si kreaci jménem P1800 Cyan. To je paráda, že?

_________________
Foto: archiv

Nejnovější články

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 6,5 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme

EURUSD

Parita eura a dolaru

Minulý týden (14.7.) se stalo něco, co jsme už 20 let neviděli. Hodnota dvou nejpoužívanějších