Portu Gallery newsletter #27

Apple tenisky za million korun

V aukcích se prodalo nespočet produktů Apple, od notebooků až po iPhone. Nyní se do aukce za vyvolávací cenu 50 000 dolarů dostávají na zakázku vyrobené tenisky Omega Sports Apple Computer ve velikosti 41, které jsou k dispozici na webových stránkách Sotheby’s. Tenisky se v omezeném množství rozdávaly na americké konferenci National Sales Conference v polovině 90. let, což znamená, že se nikdy do klasického prodeje nedostaly. Pár je nový, nikdy nenošený a tvoří ho převážně bílý svršek s logem Apple v ikonických duhových barvách, které je umístěné na jazyku a bocích. 

J&T Banka Art Report 2023

Více peněz plodí vyšší ceny. Tato ekonomická poučka platí i na trhu s uměním. K rekordním výsledkům loňského aukčního trhu výrazně přispěli právě noví kupující. Z druhého průzkumu J&T Banky a serveru Artplus pak také vyplývá, že nejčastěji sběratelné nakupovali umění v online aukcích, přitom preferovali nákup českého současného umění. Vysokou poptávku a velkou ochotu lidí za umění utrácet vysoké částky podle galeristů živila především vysoká inflace, ekonomická nejistota a vstup nových zájemců o umění, kteří o obrazech či sochách přemýšlejí jako o investičním aktivu. Výsledky celého průzkumu si můžete přečíst ve studii J&T Art Report 2023.

Obrazy Vincenta van Gogha v hodinkách

Tři z nejznámějších děl Vincenta van Gogha – Hvězdná noc (1889), Slunečnice (1888) a Autoportrét v plstěném klobouku (1887) byla v mikroskopické velikosti ztvárněna v hodinkách. Obrazy, které měří pouze půl milimetru, vytvořil britský umělec David Lindon. Hodinky prodává Hammond Galleries za přibližně 192 800 dolarů. Lindon i Hammond chtěli vytvořit takzvanou „nositelnou uměleckou galerii“, která by kombinovala složitost hodinek s Lindonovou dovedností vytvářet detailní mikroskopické obrazy. Současně byly vyhotoveny k 50. výročí Van Goghova muzea, které se nachází v Amsterdamu. 

David Lindon's microscopic Van Gogh self-portrait easily fits inside a watch. Courtesy of David Lindon.

Nový klenot v Olomouci

Před pár týdny byl v Olomouci slavnostně otevřen Červený kostel, který po šedesáti letech konečně dostal novou podobu. Dlouhá léta fungoval prostor kostela pouze jako sklad knih, nyní se z něho stává kulturní a vědecký stánek, který opět může sloužit široké veřejnosti. Architektonické studio Atelier-r, ve spolupráci s interiérovou designérkou Denisou Kubíčkovou Strmíškovou, umělcem Janem Dostálem a grafickým studiem KOSATKO, vytvořilo inovativní koncept, který propojuje kouzlo historického kostela s moderními prvky.

Růžová, kam se podíváte

Filmová novinka Barbie, která díky povedené marketingové kampani aktuálně plní sály kin, zamávala také se světem vášnivých sběratelů panenek. Hodnota sběratelských kousků Barbie vyletěla díky novým zájemcům o desítky procent nahoru, přičemž lidé nachází cenné kousky doma „na půdě“ nebo v second handech. Na fenomén upozornila agentura Reuters. Podle Invaluable pamětní nebo limitované série, jako jsou panenky Lorraine Schwartz nebo Karl Lagerfeld, mohou vynést tisíce dolarů. Post nejdražší prodané panenky si drží Barbie Stefano Canturi, která byla vyrobena pouze jedna. Svou cenovku 302 500 dolarů si ale více než zaslouží, měla totiž na sobě na zakázku vyrobený šperk s bílými diamanty a výrazným růžovým diamantem, který měl sám o sobě hodnotu 300 000 dolarů. 

U Barbie ještě chvíli zůstaneme. Ve zmíněném filmu se totiž objevily džbány z řady Rosaline české firmy Klimchi. Českým sklářům se tak opět daří prosazovat v Hollywoodu. „Je to pro mě obrovská pocta vidět naše výrobky spojené s tak výjimečným projektem a po boku slavných herců. Snažíme se českému sklu dělat dobré jméno v zahraničí. A toto je další dílek do skládačky. Hobnailový džbán je první a náš nejúspěšnější produkt. V naší rodinné sklárně se vyrábí už několik desetiletí,“ komentuje zakladatel firmy Lukáš Klimčák.

Nejslavnější kabelka světa přišla o svou múzu

Módní svět pláče! A co teprve módní dům Hermes. Zemřela francouzská ikona s britskými kořeny Jane Birkin, která v módě inspirovala ženy po celém světě a navíc světu dala nejikoničtější kabelku světa Hermes Birkin. Kdo ze světových populárních hvězd nevlastní kabelku Hermes Birkin, takzvanou „birkinku“, jako by nebyl. Kožené brašny různých barev této unikátní značky se cenově pohybují od 250 000 Kč až po 4 000 000 Kč. V roce 2020 se jedna specifická z krokodýlí kůže Himalaya Birkin prodala v aukci za neskutečných 7,5 milionu korun.

K mání je Aston Martin z bondovky Dech života

James Bond, slavný fiktivní agent 007 sloužící v britské službě MI6,  je ve své filmové podobě pevně spojen s automobily značky Aston Martin. A právě jeden takový je aktuálně k mání. Jde o vůz ze snímku Dech života z roku 1987, jehož děj se částečně odehrává v Československu, zejména v Bratislavě. A právě auto použité při natáčení těchto scén míří do dražby pořádané aukční síní RM Sotheby’s. Aukce se uskuteční v americkém Monterey mezi 17. a 19. srpnem a předpokládá se, že by se automobil, který je vybaven lyžemi a funkčním plamenometem, mohl vydražit za částku mezi 1,4 až 1,8 milionu dolarů (30 až 39 milionů korun).

Nejnovější články

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 6,5 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme

Investováním si plníme sny

Proč začít investovat?

Pracovat zdarma, odmítnout hezkou večeři a zříct se letní dovolené. Děláme to rádi, nebo si

Legenda jménem Ferrari

Ať už se o klasické či moderní automobily zajímáte hloubkově, okrajově nebo vůbec, se značkou Ferrari prostě přijde