Search
Close this search box.

Představení společnosti Microsoft: Nejznámější příběh počítačové historie

Na světě existuje jen pár společností, které změnily dějiny lidstva a Microsoft Corporation je jednou z nich. Její software a hardware používá téměř každá obchodní organizace i soukromá domácnost. V současné době  korporace Microsoft vládne světu, protože poskytuje společnostem i soukromým uživatelům bezkonkurenční výhody a přizpůsobuje se jejich budoucím potřebám.

Světoznámá a současně největší softwarová společnost na světě vznikla v roce 1975 spojením myšlenek přátel z dětství Billa Gatese a Paula Allena, kteří se zajímali o počítače a zejména o programování. Jak už to bývá, i Microsoft začínal jako malá organizace a jeho činnost byla zpočátku pouze lokální. Teprve později Bill Gates rozvinul myšlenku programovacích jazyků a vyzkoušel některé aplikace, které se staly úspěšnými. Teď je z Microsoftu v podstatě monopol a bez jeho produktů se nedokáže obejít téměř nikdo. Nicméně cesta k úspěchu nebyla snadná, protože společnost si prošla různými transformacemi, aby zdokonalila své schopnosti a oslovila měnící se potřeby společnosti. Nyní je Microsoft se svou tržní kapitalizací přes 2 biliony USD druhou největší společností na světě a zaměstnává zhruba 220 tisíc lidí.

Lídr Microsoftu Bill Gates je největším podnikatelem 21. století a v začátcích mu odhodlání rozhodně nechybělo. Gates se nebál budoucích potíží, protože jejich cíl byl jasně definován, a to vyvíjet software pro nově vznikající trh osobních počítačů. Po uvedení prvních osobních počítačů IBM v roce 1980 udělal Microsoft vše pro to, aby pro ně vyvinul operační systém. Vynález operačního systému MS-DOS pomohl společnosti Microsoft nejen k dosažení tohoto cíle, ale také k tomu, aby se stal nejoblíbenějším standardem pro osobní počítače na světě.

Byznys model

Mezi produkty společnosti Microsoftu patří operační systémy, aplikace pro produktivitu a spolupráci napříč zařízeními, serverové aplikace, aplikace pro podniková řešení, nástroje pro správu počítačů a serverů, nástroje pro vývoj softwaru a videohry. Společnost Microsoft také navrhuje a prodává zařízení, včetně počítačů, tabletů, herních a zábavních konzolí, dalších inteligentních zařízení a souvisejícího příslušenství. To ale není zdaleka všechno, Microsoft dělí svoje podnikání na 3 segmenty:

  •       Productivity and Business Processes
  •       Intelligent Cloud
  •       More Personal Computing

 

Productivity and Business Processes

Segment produktivity a podnikových procesů společnosti Microsoft zahrnuje portfolio produktů určených ke zvýšení produktivity, komunikace a informačních služeb ve firmách. Jedním z jeho hlavních produktů je softwarový balík Microsoft Office, který zahrnuje komerční i spotřebitelskou divizi. Do tohoto segmentu patří také produkty pro podniková řešení, jako je Dynamics, a také profesionální síť LinkedIn nebo Skype. Tento segment se v roce 2022 podílel na výnosech společnosti částkou 63,4 mld. USD.

Intelligent Cloud

Cloudový byznys je hnacím motorem Microsoftu a v loňském roce vydělal 75,3 mld. USD, což je nejvíce ze všech segmentů. Zahrnuje všechny veřejné, soukromé a hybridní serverové produkty společnosti Microsoft a cloudové služby pro podniky. Patří mezi ně Microsoft Azure, SQL Server, Windows Server, GitHub, Enterprise Services a další.

More Personal Computing

Společnost Microsoft popisuje segment osobních počítačů jako segment produktů a služeb, jejichž cílem je, aby „zákazníci byli středem zájmu o naše technologie“. Tato divize se v roce 2022 podílela na výnosech společnosti Microsoft částkou 59,7 mld. USD a patří do ní operační systém Windows a další licence operačního systému Windows, Windows Commercial, a Windows Internet of Things. Dále zahrnuje další zařízení včetně surface a příslušenství k PC, herní služby, včetně hardwaru Xbox a jeho služeb.

Podíl na cloudovém trhu stabilně roste

Trh s cloudovou infrastrukturou se zvyšuje ohromujícím tempem. Za poslední rok na něm přibylo téměř 50 mld. USD a podle údajů společnosti Synergy Research vzrostl ze 129 mld. USD v roce 2020 na letošních 178 mld. USD. Mezi velkou trojku se řadí Amazon, Microsoft a Google. Amazon zatím drží stále dominantní postavení, ale Google a především Microsoft ztrátu postupně dotahují.

Procentuální rozdělení trhu se za poslední rok příliš nezměnilo, Amazon vede s 33 %, následuje Microsoft s 21 % a Google s 10 %. Stojí za zmínku, že podíl Amazonu na trhu je již několik let tvrdošíjně setrvalý, zatímco Google a Microsoft v průběhu času stále rostou.

Microsoft, který měl před 4,5 lety pouze 11% podíl, zdvojnásobil svou pozici za 18 čtvrtletí, což je impozantní nárůst, zatímco pozice Amazonu již delší dobu nezměnila, což pro něj může být v dlouhodobém hledisku problém. Faktem ale je, že trh stále rychle roste, a v oblasti cloudu je ještě spousta prostoru pro růst. V posledních letech jsme toho rozhodně svědky čtvrtletí za čtvrtletím, kdy zejména největší hráči sklízejí ovoce tohoto růstu.

Google Bard proti Microsoft Bing AI: První duel dvou systémů umělé inteligence

Když v roce 1998 Larry Page a Sergey Brin oficiálně spustili Google, byl to 21. vyhledávač, který vstoupil na trh. Nyní drží Google dominantní postavení a v roce 2022 dosáhl výnosů ve výši 282 mld. USD. Microsoft uvedl svůj Bing až v roce 2009, který vznikl z vyhledávače Live Search. První kolo války vyhledávačů vyhrál Google, který dominoval téměř dvě desetiletí. Jak to ale bude na poli umělé inteligence, kterou začínají naplno využívat jak jednotlivci, tak i firmy?

Vše začalo spuštěním služby ChatGPT 30. listopadu 2022. ChatGPT je jazykový model s umělou inteligencí, který s uživateli komunikuje konverzačním způsobem. Umělá inteligence a velký jazykový model shrnuje text, překládá jazyky, odpovídá na otázky a dokáže studentům připravit třeba i diplomovou práci.

Google Bard AI je podobný Chat GPT, ale je postaven na jazykovém modelu pro dialogové aplikace společnosti Google. AI od Googlu je mnohem konzervativnější než Microsoft a svůj systém Bard nabízí pouze v anglickém jazyce, zatímco Bing mluví i česky.

Oba systémy umělé inteligence vychází z podobného základu. Díky studiu obrovského množství textů k sobě umí skládat slova tak, aby zněla jako lidská řeč. Zásadní rozdíl je ale v tom, co Bing AI a Google Bard nabízí. Microsoft se rozhodl využít umělou inteligenci k tomu, aby posílil svůj internetový vyhledávač. Google se naopak snaží prezentovat Barda jako samostatný produkt oddělený od vyhledávače.

V půlce března Microsoft spustil pokročilejší a kreativnější verzi GPT-4, která je schopná poskytovat bezpečnější a užitečnější odpovědi. GPT-4 je zatím jednoznačně lepší než konkurence, a to i včetně Barda od Googlu, i když ten v závislosti na kontextu může konkurovat. Důležité však je, že Bard v různých testech občas uváděl věcně nesprávné odpovědi dokonce si třeba vymyslel citaci na podporu svého tvrzení o prosazování GDPR. Jelikož je AI v raném stádiu vývoje, může být v příštích týdnech a měsících všechno jinak a konkurenční výhoda se může přelévat z firmy na firmu. Zatím je ale Microsoft ve vedení.

Akvizice Activision Blizzard

Společnost Microsoft loni v lednu oznámila, že chce za téměř 70 mld. USD koupit herní kolos Activision Blizzard, což by byl největší technologický deal v historii. Jak už to ale při těchto akvizících bývá, i Microsoft k tomu potřebuje souhlas celé řady zemí a úřadů. Pokud by Microsoft Activision získal, představovalo by to zásadní přerozdělení sil v herním průmyslu a Microsoft by tak získal populární herní série jako je Call of Duty nebo Warcraft. Právě to vyvolalo obavy úřadů z omezování konkurence. Koneckonců, co by dělal konkurenční PlayStation od Sony, kdyby Microsoft tyto hry povolil pouze pro svůj Xbox?

Microsoft už se dohodl se společnostmi Nvidia i Nintendo a uzavřel s nimi smlouvu na 10 let, kdy by měly být hry získané touto akvizicí nadále (a někdy i nově) k dispozici na službách těchto společností. Je tu ale jedna společnost, která nesouhlasí, a tou je Sony. Té byla nabídnuta podobná smlouva, ale s Microsoftem se zatím nedohodla. Obává se toho, že by Microsoft i navzdory smlouvě měl několik způsobů, jak hráče na platformě Sony PlayStation znevýhodnit především ohledně Call of Duty.

Microsoft se momentálně snaží přesvědčit regulační orgány po celém světě, aby obří akvizici povolily. Americká Federální obchodní komise dokonce uvedla, že se transakci pokusí právně zablokovat. Akvizice se nelíbí také britským úřadům. Problémém zůstává i Sony, která obviňuje Microsoft z „obtěžování“ a Activision obviňuje ze „sabotáže.“ Zatím není jasné, jestli akvizice dopadne. Co ale bude důležité bude verdikt Evropské komise, který by měl být vynesen v průběhu dubna letošního roku.

Jak se daří Microsoftu v současnosti?

Americký technologický gigant reportoval své poslední výsledky hospodaření nad očekáváním. Výnosy Microsoftu ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022 meziročně vzrostly o 7 % na 52,75 mld. USD. Výnosy segmentu Productivity and Business Processes vzrostly o 7 % na 17 mld. USD, zatímco výnosy segmentu Intelligent Cloud zaznamenaly meziroční nárůst o 18 % na 21,5 mld. USD. Výnosy divize More Personal Computing se za stejné období snížily o 19 % na 14,24 mld. USD, a to díky snížené poptávce po osobních počítačích.

Co ale překvapilo investory byla ne příliš uspokojivá prognóza tržeb na 1. kvartál 2023. Ta v lednu vyvolala pokles akcií a zastínila tak lepší než očekávané výsledky za 4. čtvrtletí 2022. Microsoft zveřejnil nepříznivý výhled ohledně zpomalení růstu výnosů z cloudové jednotky Azure. Ohledně dlouhodobých vyhlídek ale zůstává většina analytiků pozitivní.

„Zaměřujeme se na zvýšení provozní kvality při pokračujících investicích do podpory růstu. Výnosy Microsoftu z cloudu dosáhly 27,1 mld. USD, což představuje meziroční nárůst o 22 %, protože komerční nabídky našim zákazníkům nadále rostou na hodnotě,“ uvedla Amy Hood, CFO Microsoftu.

Konkurenční výhody

Microsoft je jedna z největších technologických společností na světě, a z toho jí  samozřejmě pramení několik konkurenčních výhod, které v průběhu let přispěly k jejímu úspěchu. Mezi ty nejdůležitější patří známost značky. Znáte někoho ze svého okolí, kdo nezná společnost Microsoft a její Windows? Produkty jsou známé svou kvalitou, spolehlivostí, bezpečností a inovacemi, což u zákazníků přispělo ke značnému vybudování důvěry.

Microsoft má také nespornou finanční sílu. Jedná se o velmi finančně stabilní společnost se silnými hotovostními rezervami a zdroji příjmů. To společnosti umožňuje masivně investovat do výzkumu a vývoje, akvizic a dalších iniciativ, které mohou podpořit růst a udržet si konkurenční výhodu. Microsoft se může pyšnit také diverzifikovaným portfoliem a nabízí širokou škálu produktů a služeb, včetně operačních systémů, softwaru pro produktivitu, herních konzolí, cloudových služeb a dalších. Tato diverzifikace umožňuje společnosti lépe čelit hospodářským poklesům a změnám spotřebitelských preferencí. Produkty společnosti Microsoft jsou navíc navrženy tak, aby spolu bez problémů spolupracovaly, což vytváří ucelený uživatelský zážitek. Software společnosti Microsoft je navíc kompatibilní s širokou škálou hardwaru a softwaru třetích stran, což z něj činí atraktivní volbu pro podniky i spotřebitele.

Další výhodou jsou silné distribuční kanály. Microsoft spolupracuje se všemi významnými výrobci počítačového hardwaru, jako jsou Lenovo, Dell, Toshiba nebo Samsung a s dalšími velkými prodejci, aby zajistila prodej počítačů s již předinstalovaným softwarem Windows.

Nelze opomenout ani partnerství, ve kterém Microsoft exceluje. Společnost navázala strategická partnerství a spolupráci s mnoha  společnostmi v technologickém průmyslu a například úzce spolupracuje se společností Intel, což jí pomáhá rozvíjet nové technologie. Obrovskou reklamu ji také dělá široká škála produktů a služeb, od operačních systémů a kancelářského softwaru až po herní konzole a cloudové služby. Tímto způsobem může oslovit velké množství zákazníků s různými potřebami.

Rizika

I u globálního giganta s tak dobře diverzifikovaným podnikáním jako je Microsoft se nějaká rizika samozřejmě najdou. Jedním z nich je silná konkurence. Microsoft čelí několika silným konkurentům s nejrůznějšími obchodními modely. Někteří z nich poskytují uživatelům aplikace nebo dokonce obsah zdarma a vydělávají na reklamě (Google). Jiní třeba distribuují software s otevřeným zdrojovým kódem za malé nebo žádné náklady a tyto produkty jsou velmi podobné produktům společnosti Microsoft. Mezi největší konkurenty Microsoftu jak na úrovni hardwaru tak i softwaru dlouhodobě patří například Apple, Google, IBM nebo Oracle.

Další „slabinou“ je potřeba licence pro používání produktů Office. Aplikace sady Microsoft Office vyžadují pro své používání licenci, zejména pokud jde o firmy, které je používají pro své zaměstnanců. Navíc se jedná o poměrně vysokou cenu.

Microsoft má také výraznou expozici na trhu osobních počítačů, a tomu se jak v loňském tak letošním roce příliš nedařilo. Dodávky PC po pandemii oslabily a všem společnostem, které v tomto segmentu podnikají se nahromadily zásoby, což situaci rozhodně neprospívá. I přesto ale Microsoft generuje obrovské množství hotovosti a marže zůstávají vysoké.

Slábnoucí trh s osobními počítači značí spíše krátkodobé riziko v podobě snižování výhledů ziskovosti, ale rozhodně se nedá tvrdit, že to společnost srazí na kolena. Hnací motor Microsoftu je Cloud a ten několik let za sebou roste, nabírá na intenzitě a dotahuje se na Amazon. Značné riziko by tedy bylo pouze pokud bychom viděli viditelné známky zpomalení cloudového byznysu, který je hnacím motorem Microsoftu a dlouhodobě se mu daří navyšovat tržní podíl.

Závěr

Microsoft je globální technologický gigant s jehož produkty se setkáváme denně a který má už od svého založení futuristické vize. Na rozdíl od jiných technologických společností s jedním charakteristickým produktem nebo myšlenkou funguje Microsoft pod záminkou, že je vždy co objevovat a co vytvářet. Lze očekávat, že Microsoft bude dál pronikat do různých oblastí života svých uživatelů, aby lidem usnadnil život a rozšířil svůj vliv a je až skoro nulová šance, že by něco mohlo výrazně ohrozit tak rozšířené a diverzifikované podnikání, jako má právě Microsoft.

_______________________________________

Na co si dát po přečtení tohoto článku pozor?

– Článek není investičním doporučením

– Historická výnosnost není nikdy zárukou budoucích výnosů

– Investice na kapitálových trzích jsou vždy rizikové

– Portu negarantuje dosažení výnosů z investice na kapitálových trzích

– Nejste si jistí, jaký rizikový profil je pro vás vhodný nebo zda je pro vás vhodné například tematické investování? Vyplňte si náš investiční dotazník a my vám poradíme.

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 5,75 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme

Hořicí dolar

O penězích to není

Máte 100 Kč a 2 hodiny. Jakým způsobem vyděláte co nejvíc peněz? Myslíte, že je

Jak odejít do důchodu ve třiceti

Spořící „extrémista“ Mr. Money Mustache (MMM) nabízí na svém blogu zajímavou úvahu: každá maličkost ve vašich

Odkrýváme: 5 mýtů o investování

Snaha zhodnotit svoje peníze je věc, která pravděpodobně všechny z nás spojuje. Většinu ale současně odrazuje několik mýtů,