Search
Close this search box.

Švýcarský hodinářský průmysl

Rolex GMT Master

Dopadu pandemie se nevyhnul ani švýcarský hodinářský průmysl, zároveň to byl ale impulz k mnoha potřebným změnám. Nejvíce zasažený byl prodej, který výrazně poklesl z důvodu snížení počtu cestujících a zvýšeného zájmu o online nakupování, na které nebyl švýcarský trh zcela připraven. Díky tomu se ale velmi rychle vyvinula digitalizace a časem se ukázalo, že i luxusní hodinky si naleznou cestu do nákupních košíků. Obecně jsou vyhlídky švýcarského hodinářského průmyslu pro následující rok pozitivní. Dokonce se očekává, že by průmysl mohl dosáhnout objemu prodeje před pandemií.

Dle průzkumu již hodinky nejsou nutností, lidé je v dnešní době nosí spíše jako módní doplněk. Hledají tak značku, se kterou se ztotožní nebo je upoutá její příběh. Proto je velmi důležité se od ostatních odlišit, být exkluzivní a následně pak vyrábět hodinky, které jsou v souladu s hodnotami a vizí firmy. Budování dlouhodobých vztahů se zákazníky je zcela klíčové. Zejména proto chtějí firmy zaujmout mladé zákazníky, šířit poslání firmy, hodnoty a dát jim tak možnost značku lépe poznat. Od toho si slibují, že si zákazník raději koupí hodinky od firmy, s níž sdílí své hodnoty. Dále je pro firmy důležité pochopit potřeby zákazníků, které se neustále mění. Pro hodinářský průmysl je zcela zásadní otázkou, zda i v budoucnu budou lidé chtít nosit tradiční hodinky, které jsou stále pro mnohé symbolem společenského postavení.

Čína

Čína je pro švýcarské hodinářství klíčovým trhem. Průměrný čínský občan je ochoten zaplatit za inovativní technologie více než kterýkoliv jiný spotřebitel na světě. Podíl exportu švýcarských hodinek do Číny se oproti loňskému roku více než zdvojnásobil. Kvůli omezenému cestování se maloobchodníci museli přizpůsobit čínským zákazníkům, kteří často jezdí nakupovat na ostrov Hainan, nazývaný také jako Havaj Číny. Na tomto ostrově se v lednu 2021 otevřel nový obchodní dům Global Duty Free Plaza, ve kterém mají švýcarské hodinky také svůj kamenný obchod. Tento ostrov je oblíbenou nákupní destinací zejména kvůli osvobození od cla. Špičkou mezi značkami jsou pro čínské zákazníky Rolex, Patek Philippe a Audemars Piguet.

Digitalizace

Pandemie přinesla mnoho výzev, největší ale byla ta v podobě zrychlení digitalizace. Pro průmysl to představuje obrovskou příležitost, jak propojit moderní digitalizaci s historií a dědictvím, na kterých jsou značky postaveny. Předpokládá se, že opět bude dominovat prodej v kamenných prodejnách. Navzdory tomuto předpokladu se ale stále pokračuje ve vývoji digitalizace. Důvodem je také to, že téměř polovina spotřebitelů má zájem nakupovat prostřednictvím sociálních médií, například elektronických aukcí. Součástí digitalizace se jako úspěšné ukázaly i hodinářské online veletrhy, na kterých mnoho značek představilo nové modely.

Padělání

Švýcarské hodinky jsou i nadále prvotřídním zbožím pro padělání. Průmysl začal pro boj s padělateli využívat certifikáty a technologie. Zavedení certifikátů CPO (certified pre-owned) zaručuje pravost hodinek a poskytuje spolehlivost pro již použité hodinky. Technologie blockchainu je specifická forma distribuované databáze, jež pomáhá v boji proti padělání tím, že vydává jedinečný digitální certifikát, který zaručuje pravost. Do budoucna by v něm mohly být uvedeny například informace o materiálech, které byly na výrobu hodinek použity. Zaručila by se tak úplná transparentnost výrobního procesu a dodavatelského řetězce.

Investice

Sběratelské předměty jsou v době ekonomické nejistoty nedílnou součástí bohatství. Hodinky a šperky jsou relativně bezpečný způsob, jak investovat své volné peněžní prostředky a zároveň tak diverzifikovat své portfolio. V poslední době se stává populárním trh s použitými hodinkami. Koncept trhu je stejný jako například v automobilovém průmyslu, kdy jsou do certifikátů zaznamenávány všechny opravy a testy funkčnosti. Velikost trhu použitých hodinek je zhruba 20 milard USD. Zákazníci mají o trh zájem hlavně z důvodu zakoupení hodinek za nižší ceny, podpory udržitelnosti, zakoupení již ukončených modelů nebo třeba kvůli investicím. Značky jako Rolex, Patek Philippe, Audemars Piguet nebo stále častěji Richard Mille a F.P. Journe jsou nejvíce vyhledávané na trhu a v aukčních síních, přičemž jejich hodinky si svou původní prodejní cenu buď udrží, nebo se dokonce v průběhu času zhodnotí. Restrikce výroby během pandemie v roce 2020 omezila dodávku hodinek a způsobila tak celosvětový nedostatek. To má za následek zvýšenou poptávku zejména na trhu s použitými hodinkami a v aukcích.

Chytré hodinky

Globální trh chytrých hodinek se od 2. čtvrtletí 2018 více než zdvojnásobil. Švýcarští hodináři však zaspali dobu a tak trochu jim ujíždí vlak. Dá se ale říci, že je to zcela pochopitelné, jelikož výnosy největších hodinářských firem jsou menší než rozpočet na výzkum a vývoj společností Apple či Google (pozn. Apple na trhu chytrých hodinek dominuje s více než 50% celosvětovým podílem). Proto se módní značka Hermès řídí starým příslovím: „Když je nemůžeš porazit, tak se k nim přidej“. A tak po spolupráci s Apple představili novou řadu hodinek, která spojila perfektní hardware s kvalitně zpracovanou kůží značky Hermès.

Předplatné hodinek

Firma Breitling se inspirovala v modelu předplatného, jaký má například Netflix. V březnu 2021 tak spustila v USA službu #BreitlingSelect. Po registraci a podepsání smlouvy na 12 měsíců mají předplatitelé možnost vyzkoušet troje hodinky z vybraného portfolia s možností následné koupě. Zaplatí jednorázový poplatek 450 USD, poté měsíčně 129 USD. Služba bude rozšířena do Rakouska, Německa, Francie, Velké Británie a Švýcarska. Luxus může být tímto stylem demokratizován, ale je to zároveň příležitost dostat se mezi širší, nové publikum.

Udržitelnost

Vzácnost a exkluzivita byly v minulosti považovány za sázky na jistotu, mladší generace ale dnes upřednostňuje sociální atributy –⁠ například udržitelnost.  V dnešní době se až 60 % zákazníků rozhoduje o koupi na základě toho, zda se při výrobě dbá na udržitelnost, zda získávají  zdroje eticky a jaký je dopad na životní prostředí. Hodinářský průmysl, stejně jako mnoho dalších, je ovlivněn změnou chování zákazníků, médií, přísnější kontrolou a regulačním prostředím. Stále více značek v hodinářském průmyslu do udržitelnosti také investuje. Motivací je pro většinu firem snížení dopadu na životní prostředí, image značky, změna požadavků a chování zákazníka. Několik značek představilo plastové hodinky a řemínky z veganské kůže, eco-friendly materiálů či papíru. Zaměřují se ale i na využití kompozitních materiálů, a to včetně těch, které se skládají z keramiky a bioplastů. Například hodinářství Oris Aquis Date Upcycle využívá k výrobě číselníků recyklované plasty. Každý číselník má díky tomu unikátní vzor.

Na co si dát po přečtení tohoto článku pozor?

  • Článek není investičním doporučením
  • Historická výnosnost není nikdy zárukou budoucích výnosů
  • Investice na kapitálových trzích jsou vždy rizikové
  • Portu negarantuje dosažení výnosů z investice na kapitálových trzích
  • Nejste si jistí, jaký rizikový profil je pro vás vhodný nebo zda je pro vás vhodné například tematické investování? Vyplňte si náš investiční dotazník a my vám poradíme.

Nejnovější články

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 3,85 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme

Proč trhy propadly a co na to Portu?

Trhy včera velmi prudce propadly, mluví se dokonce o historickém výprodeji. Americký index Dow Jones zaznamenal největší intradenní