Search
Close this search box.

Elon Musk a jeho technologické impérium

V dnešní době již každý jistě slyšel o magnátovi, investorovi, inženýrovi a vizionáři Elonu Muskovi. Musk je původem z Kanady, narozen v Jižní Africe, a nyní působí v USA. Za relativně krátkou dobu má za sebou nepřeberné množství úspěchů a mnoho lidí ho srovnává s fiktivní postavou Tonyho Starka. Stojí za vznikem mnoha společností, z nichž stojí za zmínku Tesla, SpaceX, The Boring Company a Neuralink. Nejpozoruhodnější na jeho práci je fakt, že neustále udává technologii nový směr, a to v mnoha, byť odlišných odvětvích. Jen ony čtyři výše zmíněné společnosti se podílely na průlomových objevech v automobilovém, vesmírném, infrastrukturním a neurotechnologickém průmyslu.

Počátky – Zip2, X.com a PayPal

Svou kariéru Musk zahájil ve společnosti Zip2, kterou založil se svým bratrem. Ve srovnání s jeho současnými společnostmi se nejednalo o nic moc zajímavého, z pozdějšího prodeje však dostal 22 milionů dolarů, které mohl využít k financování dalších projektů.

V roce 1999 Musk spoluzaložil X.com, online bankovnictví, které brzy spojil s Confinity, což byla softwarová společnost zaměřující se na převody peněz s jejich službou PayPal. Firma se dále soustředila převážně na PayPal, dá se říct, že Muskova důvěra v potenciál této služby měla nemalý podíl na jejím budoucím úspěchu. V říjnu 2002 byl PayPal odkoupen společností eBay, z čehož Musk získal 165 milionů USD za svůj podíl ve společnosti (v té době měl 11,7 % akcií PayPalu, a tedy i největší podíl).

SpaceX

Vesmírný průmysl se také otřásl v základech poté, co v roce 2002 vytvořil Musk společnost s názvem SpaceX s využitím financí získaných po odchodu z PayPalu. Do příchodu SpaceX byl vesmírný průmysl a technologie spojené čistě s nadnárodními společnostmi, minoritně financovány soukromým sektorem. Jak tomu většinou bývá, soukromý sektor má mnohdy své výhody, co se týče kvality, či dostupnosti finančních prostředků. SpaceX založil Elon poté, co se v Rusku nedohodl na koupi vesmírných raket s Kosmotras, protože se mu zdály přehnaně drahé. Následovaly simulace a výzkum a SpaceX zjistila, že by mohla produkovat kosmické lodě za desetinásobně nižší cenu, než jim bylo nabízeno. Elon dlouho neotálel a s touto společností pokořil mnoho milníků. SpaceX tak byla první soukromou firmou, která vyslala do vesmíru raketu, či vytvořila první raketu v historii, která byla použita na vesmírné lety vícekrát. Novinkou společnosti je kromě mimoplanetárních letů systém RemoveDEBRIS, který se zaměřuje na čištění zbytků z jiných vesmírných letů, které by mohly poškodit dopravní či komunikační technologie orbitující Zemi, jako jsou satelity nebo vesmírné stanice.

Tesla

Tuto společnost sice Musk nezaložil, stal se však investorem a předsedou představenstva necelý rok po jejím vzniku.

Produkty této společnosti jsou běžnému člověku asi nejbližší – Tesla, Inc. vyrábí obyčejná auta. Dobře, ne úplně obyčejná – a ani ne úplně levná. Jak asi víte, všechny automobily v nabídce Tesly fungují čistě na elektrický pohon. Žádné hybridy, pouze baterie. Současné produkty jsou mířeny spíše na movitější klienty, za lepší výbavu si zaplatíte výrazně přes 100 000 dolarů. Ceny se tak pohybují od 35 000 dolarů za Model 3 se základní výbavou do 140 000 dolarů za Model X v nejluxusnější verzi. Pod slovem výbava si však nepředstavujte jen výkon či design interiéru, výrazně se liší i dojezdová vzdálenost, a to i v rámci jednotlivých verzí stejného modelu – Model S ve verzi 75D ujede nějakých 415 kilometrů, zatímco verze 100D má kapacitu až na 540 kilometrů. Pokud vám tedy stačí nižší dojezd, dostanete se i na výrazně nižší ceny. A právě nejnovější Model 3, který začíná na poloviční ceně Modelů S a X, se už dá s přivřenýma očima považovat za auto pro běžného smrtelníka. V Česku tato cena stále překonává milion korun, takže oči bychom museli přivřít opravdu hodně.

Model 3 se sice sotva dostal do výroby, ale Tesla už teď plánuje další produkty. Na svých stránkách již nabízí rezervaci nového Roadsteru, následníka prvního sportovního vozu, který Tesla vyvinula. Ve fázi prototypu byl prezentován tahač a mluví se o dalších mnoha konceptech, které jsou naplánované na příští roky.

Kromě vozidel se Tesla zaměřuje i na vývoj jednotlivých komponent. Daří se například dlouhodobě snižovat výrobní cenu článků do baterií, neustále se zlepšuje i proslulý (ne vždy pozitivně) autopilot. Dále si společnost vyrábí třeba vlastní motory či střešní okna. A jako „vedlejšák“ v oblasti obnovitelné energie nabízí i solární panely v kombinaci s akumulátory, které mají pojmout dostatek energie na provoz celé domácnosti ve chvíli, kdy zrovna nesvítí na panely.

Pokud bychom hledali Muskova slabá místa, v Tesle bychom určitě narazili na pár jasně viditelných. Naposledy přišel minulý rok průšvih s výrobou nového Modelu 3. Zatímco Musk sliboval, že bude vyrábět 5 000 kusů týdně, do konce roku 2017 jich Tesla dodala pouze něco přes 1 500. V současnosti se již výroba zrychluje, továrnu podle serveru bloomberg.com opouští přes 2 300 Modelů 3 týdně. Přesto vám při rezervaci vlastního Modelu 3, za kterou budete muset rovnou zaplatit tisíc dolarů, bude řečeno, že dodání můžete očekávat na konci roku 2018. Rozdíly mezi Muskovými sliby a následnými zklamáními vedou některé investory k domnění, že akcie Tesly jsou nadhodnocená bublina, která časem musí prasknout. Takové spekulace však nechme na jiných. Akcie Tesly v současné době nejsou součástí indexu S&P500 a tedy ani instrumentu SPDR S&P 500 ETF Trust, do kterého Portu investuje.

Ať už je na tom Tesla z investičního hlediska jakkoliv, faktem zůstává, že se společnost řadí mezi špičku ve vývoji technologií v oblasti obnovitelných zdrojů. Navíc Musk nechává kohokoliv zdarma využívat patenty Tesly v zájmu rozvoje technologií.

The Boring Company

Jak to tak bývá u movitějších občanů, s nárůstem majetku přichází i chuť experimentovat s nově nabytým majetkem. Důvod vzniku této společnosti je téměř komický. Psal se 17. prosinec a Elon, naštvaný v koloně, napsal na Twitter:

Což byla rozbuška pro vznik The Boring Company. Dalším krokem Elona bylo zkonstruovat onen stroj a začít kopat, což také učinil, když vyklidil celé parkoviště Space X. The Boring Company slibuje dvě formy transportu, takzvaný „Loop“ a „Hyperloop“, které by měly transportovat jednotlivce či skupinky v mnohonásobně vyšších rychlostech, než jsou tradiční formy dnešní dopravy a tím snížit dobu čekání v dopravních kolonách na povrchu. Konkrétně Loop by měl převážet na plošinách cestující, cyklisty a auta rychlostí až 240 kilometrů za hodinu a rychlost Hyperloopu by se měla blížit rychlosti zvuku.

Neuralink

O potenciálně nejzajímavější společnosti v tomto článku se zatím moc neví. Oficiální web nabízí pouze pracovní pozice a krátký popis. Neuralink má za cíl propojit lidi a počítače nejpřímějším spojením – přímo přes mozek. Pro začátek mají takové technologie pomoci léčit nemoci, dlouhodobě chtějí mířit na vylepšování, což si prakticky můžeme představit jako méně sci-fi verzi filmových kyborgů.

Nejnovější články

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 4,1 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme

Rozhovor s investorkou Michaelou

„Hledala jsem něco uživatelsky jednoduchého, kde bych měla plnou kontrolu nad tím, co se s mými penězi děje.“