Search
Close this search box.

Ideální auto na vyjížďku i soutěže?

Ačkoliv se vozům věnujeme i jako investicím, jejich nesporná výhoda spočívá i v možnosti s nimi vyrážet na různé projížďky, akce a soutěže.

A tím nemáme na mysli „pouhé“ soutěže elegance, kde jsou krásné naleštěné vozy pouze vystaveny, ale nejrůznější soutěže, při kterých můžete svou klasiku pořádně provětrat při předem připraveném programu.

Do Česka se v roce 2013 dostal z Evropy koncept setinových soutěží, asi nejoblíbenějšího principu. Cílem je dle roadbooku projíždět trasu, která je protkaná různými setinovými testy přesnosti. Ano, správně tušíte, že čas od fotobuňky k fotobuňce se počítá na setiny vteřiny přesně. A to není vůbec snadné, zejména když vezmeme v úvahu fakt, že testy mohou být různě složité, komplikované až se spolujezdec se stopkami zapotí. A stará auta přece jen pomaleji reagují, hůř brzdí, složitěji (opravdověji) se ovládají. Tyto soutěže u nás pořádá například Classicrallye.cz, přičemž ta první, kam můžete vyrazit, bude jarní 7Castles Trial 2020. Jen připomínáme, že se sice nejezdí „proti času“, ale i tak jde o svižnou a pravou gentlemanskou zábavu.

Abyste si nemysleli, že lidé po Evropě jezdí pouze v sezoně (řekněme od dubna do října), dodáme, že milovníci klasických vozů se setkávají i v zimě. A provětrávají své vozy (včetně těch předválečných) i během náročných podniků typu Monte-Carlo Historique (přes 2500 km během 5 dní), dálkové soutěži Winter Trial, komornějšího Planai-Classic či nově připravené soutěže Coppa d´Alpi od organizace slavné Mille Miglia. Neříkáme, že byste svůj první klasický vůz měli tahat zrovna do těchto podniků (které jsou i dost drahé z hlediska startovného a zajištění), ale když už budete vybírat, je dobré vědět, že možnosti existují i v zimě. Počasí není nikdy špatné, jen výbava… Známé a velmi pravdivé to pořekadlo.

Většina prestižnějších soutěží evropského formátu mívá zpravidla omezené stáří vozidla, které se může účastnit. V případě Ennstal-Classic (a partnerského Planai-Classic) je to datum 31. 12. 1972. Novější vůz zkrátka nepojede. Při zmíněné Mille Miglia smí dokonce startovat pouze vůz, který se účastnil pouze původní závodní série v letech 1927 až 1957 (nebo minimálně stejný typ a model).

Co tedy vybrat?

Většina menších soutěží vás vezme i s youngtimery (mladšími vozy hlavně z 80. let, případně výjimečně 90. let), přičemž za historické vozidlo se dle Turínské úmluvy mezinárodní federace historických vozidel považuje vůz starší 30 let (kategorie G platí od 1. ledna 1971 do 30 let od aktuálního roku).

Zkusíme se tímto řídit a zkusit vybrat pár vhodných vozů z této doby za slušnou cenu, které udělají radost a užijete si s nimi i na rallye. Nejatraktivnější volbou bude jistě vůz rovnou z počátku 70. let. Ideálně samozřejmě nějaké Porsche 911, ovšem řekněme, že na něj peníze nestačí. Pokud si zadáme budget slušných 20 000 eur (zhruba pul milionu Kč), výběr přesto nebude špatný. Právě naopak.

Velmi odolnými a zajímavými vozy jsou například různé modely Volva. Těch se dramatické zdražování, jež se odehrálo zhruba v letech 2011 až 2015, tolik nedotklo, stále jsou uchovateli hodnoty, ale zároveň nejsou vyloženě investiční a zbytečně se nezdražují. Jen o to lépe poslouží při jízdě – a to hlavně i v zimě, protože pro sníh a led se narodily. Už za nějakých 15 000 eur lze mít překrásné kupé Volvo 1800E, mnohem levněji pak modely 144 nebo větší a elegantnější 164.

Další klasickou volbou doby může být britský roadster v podobě MG B (klidně od 10 000 eur za hezký kousek) nebo menší Midget. Kdo by zatoužil po zvučnější značce Porsche, vybere si z nabídky modelu 914. Víme, že to není kultovní 911tka, ale i baby Porsche umí zabavit…

Nemusíme připomínat, že v naší (docela slušné) cenové relaci je v nabídce celá řada nejrůznějších Fordů, Opelů či Fiatů, vkusných Lancií (ač již s pohonem předních kol), ale koupíte v ní i velký Jaguar, různé francouzské modely včetně legendárního Citroënu DS nebo Renaultu 16, řady pohodlných houpavých Mercedesů, BMW (včetně některých modelů Neue Klasse), a pak samozřejmě Volkswagenů – kromě mnoha brouků nejrůznějších specifikací například i prazvláštní model 1600 L.

 

Náš osobní typ ovšem směřuje do země, kde je tepleji, obecně se méně pracuje, víc pije a mnohem víc se raduje z motorismu a klasických vozů – do Itálie. Právě zde totiž sídlí Alfa Romeo. A ta v 70. letech měla co nabídnout. Sice platí, že najít hezké kupé „bertonku“, tedy sérii 105/115, je s 20 000 eury v kapse trochu problém, ale milánská značka umí nabídnout víc. Například asi nejsportovnější sedan své doby, Alfu Romeo Giulii, samozřejmě s vyspělým DOHC motorem a pořádnými karburátory. Tajný tip číslo jedna… Milovníci otevřeného nebe nad hlavou mohou sáhnout například po oblíbeném modelu Spider, vyráběném více než 30 let. Alfa je značka s charakterem, duší a specifickým stylem. Rozhodně vás vtáhne do děje víc než Volvo, ale u švédské oceli se dá zase právem očekávat větší odolnost.

Pokud chcete jistou výlučnost, zaměřte se na americké vozy, kterých je v nabídce mnoho a doslova nejrůznějších, nebo jděte ještě dál a zkuste Japonsko. V současné době sice z japonských produktů se čtyřmi koly frčí hlavně neoclassic vozy typu Toyoty Supra Mk. IV, ovšem své „hrdiny“ země vycházejícího slunce má. Samozřejmě máme na mysli zejména Toyotu 2000 GT, Mazdu Cosmo či raritní a nedostupnou první generaci Nissanu Silvia. Tím jsme se ale dostali trochu jinam. Nabídka japonských vozů ze 70. let v Evropě je zhruba dvacetkrát menší než v případě evropských značek, ale o to exkluzivnější dojem vozy na akcích zanechají. Za 20 000 eur můžete mít hezkou Toyotu Celicu, upravenou Corollu nebo Coronu. Nissan/Datsun nabídne kultovní 240 Z, 2000 Roadster, ale i model 510. Japonci jsou v naší hře horkou kartou, která může změnit vaší hru. Spolehlivá a jednoduchá technika součástí balení.

Víme, není toho málo. Stručná sonda do nabídky dostupných a k jistému soutěžení vhodných vozů ze 70. let je široká a pestrá. A půl milionu korun už není málo. Také máte pocit, že dlouhé podzimní večery jsou ideální k hledání vysněného auta na sezonu 2020? Jsme na tom stejně… Přeji příjemné pátrání a hlavně úspěch v případě, že objevíte vůz svého srdce.

Foto: Autor

Na co si dát po přečtení tohoto článku pozor?

  • Článek není investičním doporučením
  • Historická výnosnost není nikdy zárukou budoucích výnosů
  • Investice na kapitálových trzích jsou vždy rizikové
  • Portu negarantuje dosažení výnosů z investice na kapitálových trzích
  • Nejste si jistí, jaký rizikový profil je pro vás vhodný nebo zda je pro vás vhodné například tematické investování? Vyplňte si náš investiční dotazník a my vám poradíme.

Nejnovější články

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 3,6 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme

víte jak správně diverzifikovat

Víte, jak správně diverzifikovat?

Na diverzifikaci záleží. Pro většinu investorů je diverzifikace klíčem k dlouhodobému úspěchu. Dokáže totiž alespoň

Je v rámci investování na důchod vhodnější nový DIP, nebo klasické DPS?

Zajistit si lepší stáří chce stále více Čechů. K tomu se snaží motivovat i stát a v rámci snahy zatraktivnit investování na důchod můžeme od nového roku využít tzv. Dlouhodobý investiční produkt (DIP), který se u nás v Portu těší velké oblibě. Je vhodnější investovat na důchod prostřednictvím Doplňkového penzijního spoření (DPS) nebo DIPu?