Příběhy o pohádkovém zhodnocení investic jsou přitažlivé. Aby ne, z pár stovek udělat miliony a to jen díky dobré investici? V takové chvíli začíná akciový trh připomínat spíše loterii. Přesto máme dojem, že na rozdíl od loterie můžeme výsledek ovlivnit. Apple, Amazon, Google – vždyť to jsou známé značky, do kterých bychom tenkrát také investovali, ne? Stačí tak vytipovat dobrou příležitost a využít vstupu nové perspektivní firmy. Nebo ne?
Za každým úspěšným příběhem se schovává nejméně dalších 10 neúspěchů. Většina z těchto firem upadne v zapomnění a ti, kteří věřili že „je to ono“ musí přijmout ztrátu. I proto bychom v tomto článku rádi připomněli 5 firem, které měly přinést svěží vítr na akciový trh, ale místo toho přinesly jenom zklamání. Pro porovnání budeme i dnes počítat s hypotetickou investicí 1000 Kč v den vstupu firmy na burzu. Ostatně právě s tisícovkou můžete začít investovat i na Portu.
V každém grafu naleznete 2 hodnoty. Fialová, výraznější, znázorňuje firmu, které se graf týká. Šedá, méně výrazná, odpovídá vývoji amerického indexu S&P 500 a slouží pouze k porovnání s vývojem amerického trhu za dané období. Veškeré hodnoty jsou platné k 31.7.2019.
GoPro
Známý výrobce outdoorových digitálních kamer měl slibný vstup na burzu. Během prvních měsíců se hodnota firmy ztrojnásobila a akcie GoPro se staly žádaným zbožím. Žádaným zbožím byly i samotné kamery, které ve svém oboru neměly velkou konkurenci. S rostoucí kvalitou fotoaparátů u mobilních telefonů ovšem poklesl zájem o kamery určené pro akční záběry a firma začala propouštět. Akcie společnosti od té doby prakticky bez přestání klesají a investice 1000 Kč by se po 5 letech smrskla na pouhých 165 Kč.
Graf 1: Vývoj 1000 Kč investovaných při vstupu společnosti GoPro, Inc. na burzu (data)
Zynga
Firma stojící za hrou FarmVille vstoupila na burzu ještě dříve než Facebook, který (mnohými nenáviděnou) hru provozoval. Ten paradoxně k pádu Zyngy pomohl – například omezením všudepřítomných notifikací, které lákaly jak nové, tak stávající hráče do hry.
V posledních letech se vývoj společnosti ustálil a Zynga začala skupovat menší vývojářská studia. S jejich pomocí se firmě podařilo vydat nové hry napříč všemi platformami. V uplynulých měsících investoři začali vsázet na dohodu s Disney, která studiu umožňuje vyvíjet novou mobilní hru z prostředí Star Wars. Možná se tak dočkáme toho, že Zynga vystoupá na svou původní cenu. Aktuálně je však i po více než 7 letech investice ztrátová a z 1 000 Kč tak zbylo pouhých 675 Kč.
Graf 2: Vývoj 1000 Kč investovaných při vstupu společnosti Zynga, Inc. na burzu (data)
Groupon
V roce 2008 přišel Groupon s jednoduchou nabídkou. Dvě pizzy za cenu jedné v malém chicagském podniku. Sleva ovšem začne platit až ve chvíli, kdy se najde dostatek zákazníků, kteří o ní budou mít zájem. Spustil tak revoluci v podobě nově vznikajících slevových portálů. Řada firem na nich začala nabízet výrazné slevy s vidinou akvizice nových (ideálně dlouhodobých) zákazníků.
Od konce roku 2011, kdy Groupon vstoupil na burzu, se americkému slevovému portálu příliš nedaří. Silná konkurence a oslabující zájem ze strany firem se projevuje na tržbách společnosti. Cena akcií tak dlouhodobě klesá a po necelých 8 letech z tisícikoruny zbývá pouhých 133 Kč.
Graf 3: Vývoj 1000 Kč investovaných při vstupu společnosti Groupon, Inc. na burzu (data)
Blue Apron
Během dvou let stihla na první pohled nadějná firma vymazat přes 90 % své tržní kapitalizace. Důvodem je dlouhodobě ztrátový byznys spolu s řadou špatných rozhodnutí. A čím že se Blue Apron vlastně zabývá? Na území USA svým zákazníkům rozváží balíčky určené k přípravě jídla. Součástí každé zásilky (doručované až ke dveřím domu) je recept a potřebné suroviny k tvorbě jídla. Za 3 jídla o dvou porcích zaplatí zákazník okolo 60 dolarů (1 400 Kč) týdně.
Dlouhodobě ovšem Blue Apron nezvládá lákat nové zákazníky. Dobře nevypadají ani ztráty ohlašované každé čtvrtletí. Není proto divu, že tisícikorunová investice by se během dvou let od vstupu na burzu stihla smrsknout na pouhých 62 Kč.
Graf 4: Vývoj 1000 Kč investovaných při vstupu společnosti Blue Apron Holdings, Inc. na burzu (data)
Fitbit
Poslední příběh našeho článku patří známému výrobci sportovních náramků. Tzv. wearables získávají stále větší popularitu a před čtyřmi lety byl vstup Fitbitu na burzu jedním z vrcholů roku. Ve stejném roce ovšem představil Apple své hodinky Apple Watch a ukrojil tak Fitbitu část movitějších zákazníků. Popularitu zároveň začaly získávat i levnější náramky od Xiaomi a Fitbit tak přestal být jedničkou i pro ty, kteří hledají levnější řešení.
Aktuálně se tak Fitbit pohybuje na půl cesty mezi Applem a Xiaomi a na akciích je to znát. Za 4 roky na burze ztratily většinu své hodnoty a z tisícikorunové investice by vám zbylo pouhých 148 Kč.
Graf 5: Vývoj 1000 Kč investovaných při vstupu společnosti Fitbit, Inc. na burzu (data)
Diverzifikace
Investiční svět je plný úspěšných i neúspěšných příběhů. Sázka na jednoho koně může přinést radost ale i zklamání. V Portu věříme, že investice nejsou loterie. Dobře diverzifikované portfolio ochrání vaše investice a zároveň je dlouhodobě zhodnotí. Zajímá vás o kolik? Nezávazně se zaregistrujte a podívejte se, jak vaše peníze můžou růst.
——————–
Na co si dát po přečtení tohoto článku pozor?
– Článek není investičním doporučením
– Historická výnosnost není nikdy zárukou budoucích výnosů
– Investice na kapitálových trzích jsou vždy rizikové
– Portu negarantuje dosažení výnosů z investice na kapitálových trzích
– Nejste si jistí, jaký rizikový profil je pro vás vhodný nebo zda je pro vás dostupné tématické investování? Vyplňte si náš investiční dotazník a my vám poradíme.