Search
Close this search box.

Poštovní známky jako investiční produkt

Světové finanční trhy zasáhla další krize. Nic nového pod sluncem, tento stav se opakuje celkem pravidelně. Mnoho investorů naříká, jak jim popadaly akcie, fondy, různé deriváty a bůh ví, co ještě. Existuje vůbec něco, co je vůči těmto krizím imunní?

Ano, existuje dosti produktů, které nejen, že v době krize neztrácejí, ale často na hodnotě i stoupají. Mezi ně patří sběratelské předměty. Vzácné mince, poštovní známky, automobily, hodinky, alkohol a podobně. „Výhodou těchto produktů je, že jsou cenově velmi stabilní a ve středně – až dlouhodobém horizontu generují velice slušné zhodnocení“, říká sběratel a investor Radek Novák, který provozuje web postovni-znamky.eu. Například poštovní známky patří již po dlouhé desítky let k nejvýnosnějším alternativním investicím. Podle studie Dimsona a Spaenjerse, zveřejněné v Journal of Economics 100 (2011, strana 443-458) předčí poštovní známky jak dluhopisy, tak zlato. Podle studie Stanley Gibbons předčí výběr britských známek jak zlato, tak fondy UK Property a dokonce i FTSE 100! A to hovoříme jen o slabě namíchaném portfoliu pouze britských známek.

Raritní poštovní známky jako investiční produkt nemají skoro žádné nevýhody. Minimální náklady na údržbu a skladování, minimální riziko koupě padělků (alespoň u opravdu vzácných známek, které jsou všechny zdokumentovány a ty levnější se prodávají s atesty pravosti), snadné pojištění,…

Jaké jsou tedy hlavní výhody investice do známek?

1) Vzácných známek je jen velmi omezený počet, někdy se počítají na kusy nebo na desítky kusů. Zájemců o takovéto známky je ovšem výrazně více. Nový „Modrý Mauritius“ už prostě nikdy nevznikne, zatímco například zlata se ročně stále těží přes 3 000 tun!

2) Některé vzácné známky se na trhu vyskytují třeba i jen jednou za jednu nebo dvě generace, v žádném případě se neobchodují každý den. A proto jejich hodnota, kdykoliv se znovu objeví na trhu, roste o desítky, a někdy i o stovky procent. Běžnější investiční známky se obchodují častěji, třeba i několikrát do roka, ale i tak díky jejich omezenému množství a vysoké poptávce neustále rostou na hodnotě. Samozřejmě že ne o desítky procent ročně.

3) Skvělá přenositelnost – zkuste převézt z Evropy do USA nebo zpět 1 kg zlata nebo ekvivalent v poštovních známkách. Známku můžete mít v této hodnotě jen jednu, strčíte ji do peněženky a letíte.

4) Skladovatelnost – známku můžete mít uloženu doma v šuplíku, nebo zastrčenou v knize, cihlu zlata už budete skladovat hůře.

5) Nejste odkázáni na schopnost či neschopnost jiných – vzpomene si dnes ještě někdo na investiční „sázky na jistotu“ typu Enron, Worldcom, a podobně? A kde byla Nokia před 10-15 lety?

6) Oproti podobným investičním produktům existuje minimum padělků. Za 180 let sbírání a investování do známek existuje ohromné množství literatury a censusů, které zajistí, že koupit padělek je téměř nemožné. Vzácné známky se navíc prodávají zásadně s atestem, kdy znalec (nebo dokonce skupina znalců), který známku ověřoval, zpravidla ručí za její pravost.

7) Díky dokumentaci i sto let staré je známo, jak má daná známka přesně vypadat. U mnoha vzácných známek existuje „rodokmen“, kde je napsáno kdo, kdy, kde a za kolik ji koupil.

8) Pokud nemáte obchodování se známkami jako hlavní výdělečnou činnost, tak jejich nákup a prodej nepodléhá v 99,9% zemí světa žádnému zdanění.

9) Je to důvěrná investice – jejich vlastnictví není nikde registrováno, nákup a prodej může též probíhat anonymně

10) Tržní hodnota známek se prakticky nedá zmanipulovat

11) Likvidita – sběratelské předměty jsou velmi často, díky dlouhodobému převisu poptávky nad nabídkou, „okamžitě“ likvidní

A mohli bychom pokračovat. Do poštovních známek investují i takoví investoři, jako je Bill Gross (zakladatel investičního fondu PIMCO), Warren Buffett, Gordon Eubanks, Joseph Hackmey, Michael Dell ale třeba i známí sportovci, vzpomeňme například portugalského fotbalistu Luíse Figa nebo šachového krále Anatolije Karpova. Vzácné známky jsou ideální produkt pro diverzifikaci jakéhokoliv investičního portfolia a vyplatí se do nich investovat již od nižších desítek tisíc Kč.

Nitranské meziarší 1 Kč na Portu Gallery

I vy se budete moci stát vlastníkem nebo spoluvlastníkem takové investiční známky. Na Portu Gallery se můžete těšit na další jedinečnou investiční příležitost – jednu z největších rarit československé filatelie! 

Československá pošta vydala v roce 1933 dvě známky zobrazující biskupský chrám v Nitře. Zelenou v hodnotě 50 haléřů v nákladu 20,6 miliónu kusů a červenou v hodnotě 1 Kč v nákladu úctyhodných 10,5 miliónu kusů. Shodou náhod bylo sběratelům nabídnuto k prodeji u filatelistické přepážky hlavní pošty v Praze asi 800 kusů nerozříznutých meziarší 50h známky. Meziarší červené známky v hodnotě 1 Kč nebylo v oficiálním prodeji vůbec nabídnuto a pochází z reprezentačních darů pošty. Každopádně se jich do dnešní doby dochovalo kolem 15 – 20 kusů, a jen několik z nich je v „nepoužité kvalitě se svěžím lepem“. Toto je rozhodující skutečnost pro jakéhokoliv sběratele a investora. Známky v této kvalitě, odborně označované **, jsou vždy několikanásobně vzácnější, nežli známky bez lepu nebo i s lepem, ale se stopou po nálepce, kterou byly přilepeny v albu.

Nitranské meziarší 1 Kč – nový přírůstek v Portu Gallery – je ve výborném stavu a bylo by ozdobou každého výstavního exponátu, nebo investičního portfolia. Nabijte si peněženky, ať vám neuteče! 

Nejnovější články

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 4,1 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme

Proč pasivní investování není bublina

V posledních týdnech médii prolétla zpráva o tzv. bublině pasivního investování (Passive Investing Bubble). Informace příchází právě v době, kdy