Search
Close this search box.

Představujeme společnost Walt Disney: Mickeymouse jako mediální gigant

disney

Nemusíte se zabývat investováním, abyste znali značku Walt Disney. Vždyť kdo by neznal Mickeymouse nebo Disneyland. Málokdo však tuší, že Walt Disney jako společnost se stoletou historií může nabídnout mnohem víc.

Počátky tohoto mediálního gigantu sahají do roku 1923, kdy Walt Disney a jeho bratr Roy založili v Holywoodu animační studio Brothers Cartoon. Jejich populární výtvory, jako například „Mickeymouse“ a „Alenka v říši divů“, byly velmi oblíbené a společnost se postupem času rozrůstala. Po desítkách přelomových a uznávaných filmů se vyvinula v holdingovou společnost pro všechny druhy médií a od roku 1955 provozuje také zábavní parky po celém světě známé jako Disneyland. Ale ani tím to neskončilo. Společnost také úspěšně reaguje na moderní trendy, jako je popularita streamovacích služeb. Na počátku byla hrstka animátorů, kteří vytvářeli krátké dětské kreslené filmy, a dnes se jedná o jednu z nejznámějších značek na světě.

Vývoj ceny akcií Walt Disney od vstupu na burzu.

Úspěch společnosti odráží také vývoj ceny jejích akcií od jejího vstupu na burzu v roce 1957. Za 65 let vzrostla cena akcií o 260 000 %, což z ní činí jeden z největších firemních úspěchů v historii.

Byznys model

Společnost dělí své diverzifikované produktové portfolio a podnikání do 2 hlavních kategorií:

  • Media & Entertainment 
  • Parks, Experiences & Products

Mediální gigant

Segment Média & Entertainment, jak již název napovídá, zahrnuje podnikání v oblasti médií a zábavy. Ve fiskálním roce končícím 1. října 2022 dosáhla tato divize výnosů ve výši 55 miliard dolarů, což je o 8 % více než před rokem a představuje dvě třetiny celkových výnosů.

Segment médií a zábavy společnosti se skládá z dalších dílčích divizí, jako jsou Linear Networks, Direct-To-Consumer (DTC) a Content Sales/Licensing and Other. Linear Networks představují klasické televizní programy a stanice, DTC představuje streamovací služby a Content Sales/Licensing představuje prodej vysílacích práv třetím stranám. Masivní mediální podnikání společnosti lze nejlépe pochopit na konkrétních případech. Jedná se o filmová studia a jejich obsah, která spadají pod společnost Walt Disney:

  • Walt Disney (Lví král, Piráti z Karibiku, Narnie, Aladin, Sněhurka, Popelka, Pocahontas, Mulan, Malá mořská víla, Kráska a zvíře, 101 dalmatinů, Lilo a Stich, High School Musical, Zvoník u Matky Boží, Bambi, ….)
  • Pixar (Toy Story, Hledá se Nemo, Úžasňákovi, Příšerky, Wall-E, Ratatouille, Auta, Coco,…)
  • Marvel Studios (Avengers, Iron Man, Thor, Strážci Galaxie, Captain America, Spider-Man, Doctor Strange, Hulk, Black Panther, Fantastická čtyřka, X-Men,…)
  • LucasFilm (Starwars, Indiana Jones, Mandalorian,…)
  • 20th Century Studios (Avatar, Doba ledová, Titanic, Vetřelec, Simpsonovi ve filmu, Bohemian Rhapsody, Borat, Smrtonosná past, Kingsman, Terminátor, Klub rváčů, Ad Astra, Den nezávislosti, Skrytá čísla,…)
  • Searchlight (Černá labuť, Blafuj jako Backham, Grandhotel Budapešť, Milionář z chatrče, Hory mají oči, Tvář vody,…)
  • Blue Sky Studios (Rio, Ferdinand, Roboti,…)

Portfolio značek filmových studií a televizních stanic společnosti Walt Disney.

Společnost Disney má ve svém portfoliu mnoho filmů a seriálů, na kterých jsme vyrůstali a na kterých vyrůstají dnešní děti. Patří mezi ně oscarové filmy jako Titanic, Avatar, Starwars a současné nejvýdělečnější filmy od Marvelu. Vzhledem k tomu, že společnost vlastní práva k uvedenému obsahu, bude generovat příjmy pokaždé, když bude chtít tento obsah použít jiná televizní, filmová nebo streamovací služba.

Výše jsou shrnuta pouze filmová studia. Společnost Disney také ovládá řadu velmi populárních televizních stanic. Mezi nejznámější patří ESPN, ABC, National Geographic, History, Fox a Disney. Pro lepší představu: ABC, Fox, Fox News a ESPN jsou třetí až šestá nejsledovanější televizní stanice v USA. To znamená, že společnost Disney má velký vliv i v médiích, čímž se završuje její významná diverzifikace.

V současné době je však prioritou společnosti její streamovací byznys, v němž se postavila Netflixu, a nutno říci, že poměrně úspěšně. Celkový počet uživatelů jejích služeb je totiž vyšší než u jejího hlavního konkurenta. Vlajkovou lodí je služba Disney+, která v současné době slaví třetí rok na trhu a za tu dobu získala 164,2 milionu předplatitelů. Zároveň platformy Hulu a ESPN+ spadají pod společnost Disney. Celkově má obchod DTC již 235,7 milionu uživatelů. Streamovací služby generují příjmy na základě měsíčních předplatných, které se liší podle regionu. Na Slovensku stojí služba Disney+ 199 kč měsíčně nebo 1 990 kč ročně.

Disneyland, výletní plavby a vlastní letoviska

Druhý firemní segment tvoří zábavní parky (Disneyland a DisneyWorld), zážitky a produkty pro fanoušky. V loňském roce dosáhla tato divize příjmů ve výši 28,7 miliardy dolarů, což je o 73 % více než před rokem. Tento nárůst byl způsoben tím, že několik zábavních parků muselo být v loňském roce uzavřeno kvůli pandemii. Tento segment se na celkových tržbách podílel přibližně 34 %.

67 let po otevření prvního Disneylandu se počet zábavních parků společnosti rozšířil na číslo 6. Navštívit je můžete v Paříži, Kalifornii, Tokiu, Hongkongu, Šanghaji a na Floridě a tyto parky se postupem času stále rozšiřují. Od roku 1998 společnost provozuje také vlastní síť výletních plaveb. V současné době vlastní 5 lodí: Magic, Wonder, Dream, Fantasy a Wish. Každá z nich má jiný design a odlišné restaurace, aktivity a atrakce. Společnost Disney také nabízí prázdninový klub, který umožňuje 225 000 rodinným příslušníkům z více než 100 zemí světa užít si každý rok netypickou dovolenou.

Disney nabízí svým zákazníkům výletní plavby, zábavní parky, ale i prázdninové kluby a vlastní letoviska.

Menší část příjmů je také generována prodejem suvenýrů ve více než 300 obchodech po celém světě a prostřednictvím vlastního elektronického obchodu. Společnost Disney také prodává práva na své produkty třetím stranám, vytváří hry pro různé konzole a provozuje největší dětské nakladatelství na světě.

Jak se daří Disney dnes?

Společnost Disney těží z expanze svých značek a produktů. Jen za posledních 7 let se příjmy společnosti zvýšily o polovinu z 55,6 miliardy dolarů na 83,8 miliardy dolarů. Při pohledu na čistý zisk se však může zdát, že se něco pokazilo. Ještě v roce 2018 byla na úrovni 12,6 miliardy dolarů, což znamenalo 21% ziskovou marži, ale v roce 2020 se společnost propadla do červených čísel. Ani dnes však zisky nedosahují dřívější úrovně.

Z hlediska příjmů má však Disney za sebou rekordní rok a v příštím roce by měl přijem dosáhnout úrovně 100 miliard USD. V konkurenci služeb Netflix, HBO Max, Amazon Prime Video, Paramount+ a dalších však společnost Disney vynakládá značné prostředky na vytváření nového obsahu, aby si udržela stávající uživatele a přilákala nové. Jen v loňském roce společnost utratila 30 miliard dolarů za tvorbu obsahu, což vytváří tlak na ziskové marže. Ten v posledním roce jen těsně překročil 3 %, přičemž ještě v roce 2018 dosahoval až 21 %.

To je jeden z důvodů, proč se akciím společnosti v poslední době nedaří. Investoři chtějí, aby se společnost Disney vrátila k lepší ziskovosti. Společnost očekává, že ztráty jejího streamovacího byznysu se v příštím roce sníží a jednotka by měla být zisková v roce 2024. Zároveň však vedení společnosti Disney reagovalo na požadavky investorů na špatné výsledky akcií dvěma způsoby.

Společnost oznámila utahování opasků a výměnu na nejvyšším postu. Jeden Bob bude nahrazen jiným. Bob Chapek byl propuštěn a na jeho místo nastoupí Bob Iger, kterého Chapek nahradil před několika lety. Ziskovosti společnosti by měla pomoci i nová levnější verze služby Disney+, která bude obsahovat reklamy.

Konkurenční výhoda

Na trhu není mnoho společností s tak diverzifikovanými příjmy a konkurenční výhodou jako společnost Disney. Stabilní zisky ze zábavních parků, televizních pořadů a filmového obsahu pomáhají firmě financovat nové příležitosti k růstu, jako je například obchod DTC. Množství kultovního obsahu zase znamená, že značka Disney je neocenitelná, stejně jako je tomu například u Coca-Coly.

Z upadajícího filmového studia Marvel se stalo nejcennější studio současnosti.

Za silnou stránku lze považovat i management společnosti. Pod vedením Boba Igera společnost Disney v roce 2009 vizionářsky koupila tehdy krachující studio Marvel za 4 miliardy dolarů a dnes je s ročními příjmy 27,6 miliardy dolarů nejhodnotnějším studiem na světě. O pouhé tři roky později koupila společnost Lucasfilm, studio s právy na svět kolem Starwars, za stejné 4 miliardy dolarů. Další konkurenční výhodu Disney buduje v podobě svých streamovacích služeb.

Rizika spojená s investicí do společnosti Walt Disney

Největší rizika spojená s investicí do společnosti Walt Disney spočívají pravděpodobně v otázce návratu společnosti k ziskovosti. Investoři se obávají, že konkurence v oblasti streamování ji bude stát hodně peněz a sníží její marže. Negativem je také poměrně vysoké zadlužení a vysoké náklady na provoz a opravy zábavních parků. S tím souvisí i relativní zranitelnost podniku v důsledku pandemie, která na dlouhou dobu uzavřela atrakce pro návštěvníky.

Závěr

Společnost Walt Disney má velmi silnou pozici na trhu a silnou konkurenční výhodu, z čehož by měla v nadcházejících letech těžit.  Streamování zvyšuje odolnost podniku, ale nese s sebou i jistou dávku rizika. Vedení společnosti Disney má v rukou všechny trumfy, aby mohlo pokračovat ve svém "kouzelném příběhu" i nadále.

____________________________________

Na co si dát pozor po přečtení tohoto článku?

- Tento článek není investičním doporučením

- Historické výnosy nejsou nikdy zárukou budoucích výnosů.

- Investování na kapitálových trzích je vždy rizikové

- Portu nezaručuje dosažení výnosů z investice na kapitálových trzích.

- Nejste si jisti, jaký rizikový profil je pro vás vhodný nebo zda je pro vás vhodné například tematické investování? Vyplňte náš investiční dotazník a my vám poradíme.

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 5,25 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme

pasivni-investovani-uvodka

Je pasivní investování za zenitem?

“Žádný investor přece nebude chtít dosáhnout pouze průměrného výnosu”, tak komentovali manažeři aktivně spravovaných fondů

Vývoj trhu s klasickými vozy

Trh s klasickými automobily je dynamické, komplexní a v neposlední řadě dost složité prostředí. Navíc