O víkendu 8. až 10. října se fanoušci motoristického sportu sjeli do Mostu hlavně kvůli závodům cestovních vozů FIA WTCR, ovšem my jsme během nedělního slunečného rána dorazili hlavně z jiného důvodu – na mosteckém okruhu se totiž v rámci akce zvané Sutnar/Krattner Memorial předvedly i klasické závodní a sportovní automobily.
Závody cestovních vozů nejvyšší světové série, které se do České republiky vrátily po deseti letech, přitáhly spoustu diváků. Možná i kvůli tomu, že s vozem Cupra startoval český závodník Petr Fulín. A možná i proto, že prostě vyšlo počasí a zajímavý byl i doprovodný program – zejména tedy již zmíněné klasické vozy, které připomínaly jedno slavné vítězství československého automobilu ve slavném závodě v Le Mans.
Závody Le Mans se po 2. světové válce začaly opět konat v roce 1949. A právě tehdy na ně vyrazila i československá posádka ve složení František Sutnar a Otto Krattner. Ti do drsné soutěže mezi „velké“ závoďáky vyrazili s malým Aero Minor Sport 750 (jen doplníme, že se stejným tipem vozu startoval v soukromém týmu také další Čechoslovák, Ivan Hodáč, a to společně s francouzským jezdcem Jacquesem Pochem). Domácí tým dosáhl s malým dvoutaktním dvouválcem pozoruhodného úspěchu, když dojel celkově na 15. místě a díky přepočtu koeficientu dosáhl na skvělé druhé místo (a první ve své třídě). Ještě zmíníme, že do cíle dojelo celkem 19 vozidel a další desítky závod nedokončily. Tým Sutnar/Krattner ujel celkem 2391,9 km, a to průměrnou rychlostí 99,6 km/h. Úctyhodný výkon. Vůz Jawa Minor přivezl ukázat také Arnošt Nezmeškal z Národního technického muzea.
A právě tento historický úspěch byl v neděli v Mostě připomenut. Nejen, že se sjelo hned několik vozů Aero Minor Sport, ale přidaly se i další hvězdy: například Tatra 607 (známá například z tohoto videa), tedy prakticky jediný monopost F1 vyrobený v Československu či Tatra 605, která vznikla v druhé polovině 50. let v národním podniku Tatra Kopřivnice jako výcvikový vůz začínajících soutěžních jezdců.
A to nebylo zdaleka všechno – na trati se ukázala například i Alfa Romeo 1900C s karoserií Ghia, která nedávno reprezentovala Českou republiku na soutěži elegance Villa d’Este. Nebo také Aston Martin DB2/4 ze sbírek Engine Group, elegantní GT se silnými závodními geny. Nechyběl ani velký Bentley Blower s kompresorem, fajnové meziválečné závodní MG, několik otevřených škodovek či otevřený Austin-Healey.
Vrcholem se pak stalo představení dvou závodních Talbotů ze sbírek rodiny Kudelů. Zmínku zaslouží zatím poslední přírůstek do unikátní sbírky – Talbot Lago T26GS s číslem podvozku 110057 a jeden ze šesti vyrobených kusů, s nímž závodil například několikanásobný mistr světa Juan Manuel Fangio. Jistě se jedná o jeden z nejvzácnějších závodních vozů v domácích sbírkách.
Speciální zážitek všem přichystal Tomáš Enge, jediný Čech, který se kdy dostal až do závodů Formule 1. Přesně po dvaceti letech se mu podařilo vypátrat původní monopost, s nímž v roce 2001 absolvoval tři závody a zajistil jeho převoz z Francie do České republiky. Během dne s ním několikrát projel trať a všechny nás potěšil zejména úchvatným zvukem a připomněl nám, že atmosférickou V10 prostě nic nenahradí. Bylo to úžasné setkání – stejný jezdec, ten samý monopost (tedy Prost AP04 s motorem 3,0 litru V10 o výkonu cca 825 koní a číslem šasi 3) a domácí okruh v Mostě. Na krev se sice nejezdilo, ale to vůbec nevadilo.
Když to celé shrnu, byl to příjemný den ve společnosti fajn přátel a známých, navíc s příchutí začínající tradice něčeho, co v Česku chybí – závodů (nebo minimálně setkání s nádechem soutěže) na okruzích pro klasické automobily. Potenciál tu jistě máme, jen se do toho pořádně obout. Příště třeba doplnit časomíru, udělat pestřejší program a zkusit nebýt jen doplňkem programu. Klasické vozy se ukázaly i širší veřejnosti, což je vždycky dobře. Díky za hezký den, nultý ročník lze považovat za úspěch a my se můžeme těšit na další.
Foto: Ondřej Kroutil