Search
Close this search box.

Setkání speciálních automobilů na okruhu Most

most circuit

O víkendu 8. až 10. října se fanoušci motoristického sportu sjeli do Mostu hlavně kvůli závodům cestovních vozů FIA WTCR, ovšem my jsme během nedělního slunečného rána dorazili hlavně z jiného důvodu – na mosteckém okruhu se totiž v rámci akce zvané Sutnar/Krattner Memorial předvedly i klasické závodní a sportovní automobily.

Závody cestovních vozů nejvyšší světové série, které se do České republiky vrátily po deseti letech, přitáhly spoustu diváků. Možná i kvůli tomu, že s vozem Cupra startoval český závodník Petr Fulín. A možná i proto, že prostě vyšlo počasí a zajímavý byl i doprovodný program – zejména tedy již zmíněné klasické vozy, které připomínaly jedno slavné vítězství československého automobilu ve slavném závodě v Le Mans.

Závody Le Mans se po 2. světové válce začaly opět konat v roce 1949. A právě tehdy na ně vyrazila i československá posádka ve složení František Sutnar a Otto Krattner. Ti do drsné soutěže mezi „velké“ závoďáky vyrazili s malým Aero Minor Sport 750 (jen doplníme, že se stejným tipem vozu startoval v soukromém týmu také další Čechoslovák, Ivan Hodáč, a to společně s francouzským jezdcem Jacquesem Pochem). Domácí tým dosáhl s malým dvoutaktním dvouválcem pozoruhodného úspěchu, když dojel celkově na 15. místě a díky přepočtu koeficientu dosáhl na skvělé druhé místo (a první ve své třídě). Ještě zmíníme, že do cíle dojelo celkem 19 vozidel a další desítky závod nedokončily. Tým Sutnar/Krattner ujel celkem 2391,9 km, a to průměrnou rychlostí 99,6 km/h. Úctyhodný výkon. Vůz Jawa Minor přivezl ukázat také Arnošt Nezmeškal z Národního technického muzea.

A právě tento historický úspěch byl v neděli v Mostě připomenut. Nejen, že se sjelo hned několik vozů Aero Minor Sport, ale přidaly se i další hvězdy: například Tatra 607 (známá například z tohoto videa), tedy prakticky jediný monopost F1 vyrobený v Československu či Tatra 605, která vznikla v druhé polovině 50. let v národním podniku Tatra Kopřivnice jako výcvikový vůz začínajících soutěžních jezdců.

automobile aero minor sport

A to nebylo zdaleka všechno – na trati se ukázala například i Alfa Romeo 1900C s karoserií Ghia, která nedávno reprezentovala Českou republiku na soutěži elegance Villa d’Este. Nebo také Aston Martin DB2/4 ze sbírek Engine Group, elegantní GT se silnými závodními geny. Nechyběl ani velký Bentley Blower s kompresorem, fajnové meziválečné závodní MG, několik otevřených škodovek či otevřený Austin-Healey.

Vrcholem se pak stalo představení dvou závodních Talbotů ze sbírek rodiny Kudelů. Zmínku zaslouží zatím poslední přírůstek do unikátní sbírky – Talbot Lago T26GS s číslem podvozku 110057 a jeden ze šesti vyrobených kusů, s nímž závodil například několikanásobný mistr světa Juan Manuel Fangio. Jistě se jedná o jeden z nejvzácnějších závodních vozů v domácích sbírkách.

automobile talbot

Speciální zážitek všem přichystal Tomáš Enge, jediný Čech, který se kdy dostal až do závodů Formule 1. Přesně po dvaceti letech se mu podařilo vypátrat původní monopost, s nímž v roce 2001 absolvoval tři závody a zajistil jeho převoz z Francie do České republiky. Během dne s ním několikrát projel trať a všechny nás potěšil zejména úchvatným zvukem a připomněl nám, že atmosférickou V10 prostě nic nenahradí. Bylo to úžasné setkání – stejný jezdec, ten samý monopost (tedy Prost AP04 s motorem 3,0 litru V10 o výkonu cca 825 koní a číslem šasi 3) a domácí okruh v Mostě. Na krev se sice nejezdilo, ale to vůbec nevadilo.

formule 1

Když to celé shrnu, byl to příjemný den ve společnosti fajn přátel a známých, navíc s příchutí začínající tradice něčeho, co v Česku chybí – závodů (nebo minimálně setkání s nádechem soutěže) na okruzích pro klasické automobily. Potenciál tu jistě máme, jen se do toho pořádně obout. Příště třeba doplnit časomíru, udělat pestřejší program a zkusit nebýt jen doplňkem programu. Klasické vozy se ukázaly i širší veřejnosti, což je vždycky dobře. Díky za hezký den, nultý ročník lze považovat za úspěch a my se můžeme těšit na další.

Foto: Ondřej Kroutil

Na co si dát po přečtení tohoto článku pozor?

  • Článek není investičním doporučením
  • Historická výnosnost není nikdy zárukou budoucích výnosů
  • Investice na kapitálových trzích jsou vždy rizikové
  • Portu negarantuje dosažení výnosů z investice na kapitálových trzích
  • Nejste si jistí, jaký rizikový profil je pro vás vhodný nebo zda je pro vás vhodné například tematické investování? Vyplňte si náš investiční dotazník a my vám poradíme.

Nejnovější články

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 3,85 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme

Jak ušetřit peníze každý den

Vůbec nezáleží na tom, v jaké finanční situaci se člověk nachází, aby mohl začít rozumně spravovat své peníze.

Cesta meteoritu z jádra planety na Portu Gallery

Na naší planetě se zachovalo až překvapivě mnoho meteoritů. Některé dopadly když lidstvo ještě neexistovalo, jiné pády byly natočeny a sdílí se na sociálních sítích. Stejně tak se málo ví, že meteority se mezi sebou velmi liší.

Představení strategie: Rozvojové trhy

Představení strategie: Rozvojové trhy

Portu nedávno spustilo novou službu – tematické investování. Zatímco při běžném investování na Portu investujete do portfolií složených