Search
Close this search box.

Blockstarts: technologická revoluce srovnatelná s vynálezem internetu

Tuto sobotu proběhl první ročník konference Blockstars, jehož hlavními tématy byly blockchain, kryptoměny a ICO. Přestože Portu do kryptoměn (zatím) neinvestuje, sledujeme, co se v této oblasti děje, a přemýšlíme, zda neexistuje možnost, jak tuto technologii využít. Přinášíme vám shrnutí toho, co zajímavého jsme se na konferenci dozvěděli.

Konferenci odstartoval Milan GuentherEnterprise Design Associates. Jeho společnost se zaměřuje na pomoc při designování společností za pomoci Enterprice Design Frameworku. Přestože je blockchain velký „buzzword“, je potřeba myslet na to, jaký bude mít jeho implementace dopad na celou organizaci.

Jako další vystoupil Jakub Krčmář ze společnosti Value.Market, která jako první na světě řeší problém, jak spojit blockchain s fyzickými objekty. Za pomoci umělé inteligence jsou schopni neměně uložit digitální informace ověřující identitu (pravost) objektu, kterým může být např. umění (to je v současné době hlavní zaměření společnosti), ale i auta – veteráni, oblečení, šperky a mnoho dalších. Zároveň jsou schopni objekt tokenizovat, což znamená, že si potenciální zájemce může poté nakoupit část díla už od jednoho dolaru. Tímto přináší inovaci do 300 let starého odvětví, které je nelikvidní, netransparentní a v němž probíhá mnoho podvodů, manipulace a padělání. Držíme palce, ať se jim to podaří.

Kryptoanarchista a etický hacker Pavol Lupták s námi sdílel své přesvědčení o přílišné kontrole ze strany vlád a států, například skrze AML (anti-money laundering) a KYC (know your customer) předpisy a nařízení. Proto většina jeho přednášky byly tipy a triky, jak žít mimo radar vlády a kontrolních úřadů, např. použitím anonymních kryptoměn, falešných účtů, apod.

Cedric Maloux, zakladatel akcelerátoru StartupYard, upozorňoval nejen na nástrahy zakládání startupů, ale hlavně mluvil o tom, zda je ICO (initial coin offering) tou správnou cestou právě pro váš startup. Výhodami je větší množství investorů z celého světa, ověření a validace vašeho nápadu, a přitom se nemusíte vzdát žádného podílu. Na druhou stranu ICO je většinou drahé v nákladech na marketing a investoři, které získáte, se většinou nebudou zapojovat, a pokud ano, tak jsou ne příliš inteligentní a konstruktivní. Hlavním tématem pak byla regulace, která se rychle vyvíjí a může svět ICO rychle začít omezovat. Z pohledu investorů může být naopak nedostatek regulace spíše odstrašující. Řešením může být takzvané ICO 2.0, kde se pokusíme spojit reálný svět se světem blockchainu a tokenů. Jako příklad můžeme uvést již výše zmíněný Value.Market.

Na podobné téma hovořil i Jiří Fabian, zakladatel TopMonks. Ten upozorňoval hlavně na problémy, které mohu nastat, pokud si najmete nezkušeného programátora, který s blockchainem a smartkontrakty nemá mnoho zkušeností. Tím, že je blockchain teď velmi žhavé téma, mnoho lidí se snaží být jeho součástí, a proto je tento svět plný nováčků. Řešením je najmout si zkušeného programátora pro svůj projekt.

Z trochu jiného soudku se na problematiku blockchainu podíval designer Nik Page. Podle něj je aktuálně blockchain a kryptoměny velmi neatraktivní a odstrašující. Pro přihlášení musí člověk pročíst množství stránek varování a odškrtnout několik souhlasů s riziky. Stránky nejsou jednoduché a atraktivní, všude převládají grafy a odborné výrazy. Pro masovou adopci je potřeba, aby byl produkt jednoduchý, atraktivní a spíše než technické výhody vyzdvihnout výhody, s kterými se dokáží méně technicky zdatní lidé ztotožnit.

Z pohledu investora se na blockchain dívá Viktor Fischer z divize Rockaway Capital zaměřené na VC investice do blockchainu. Investuje hlavně do infrastruktury, ne do konkrétních projektů. Logiku zdůvodňuje analogií se zlatou horečkou. Během zlaté horečky zbohatlo pouze málo zlatokopů, hlavně ale vydělali prodejci lopat a krumpáčů. Zároveň poukázal na rozdíl mezi klasickými investicemi v porovnání s ICO. Rozhodnutí je v případě ICO činěno více intuitivně, většinou společnost nemá ani základní business plán, pouze 2stránkový whitepaper. Rozhodnout je se třeba v řádu dnů. Místo dlouhé právní dokumentace, která při klasických investicích může mít několik desítek až stovek stránek, se v případě ICO jedná o vyšší jednotky stran. Většina jejich investic je v Asii a v USA, v Evropě zatím mnoho projektů, které by splňovaly podmínky pro investici, nenašli.

Nejeden řečník zmínil, že blockchain bude s vysokou pravděpodobností technologická revoluce srovnatelná s vynálezem internetu. Přestože je tato technologie teprve v prvních fázích vývoje, potenciál určitě má. Blockchain pořád prochází vývojem, má několik zásadních problémů, které je potřeba odstranit, a je potřeba právně vše podchytit, jelikož aktuální legislativa na blockchain, ICO a kryptoměny není stavěná a připravená. Proto bude zajímavé v tomto směru sledovat další vývoj. O novinkách vás jistě budeme informovat na našem blogu.

Na co si dát po přečtení tohoto článku pozor?

  • Článek není investičním doporučením
  • Historická výnosnost není nikdy zárukou budoucích výnosů
  • Investice na kapitálových trzích jsou vždy rizikové
  • Portu negarantuje dosažení výnosů z investice na kapitálových trzích
  • Nejste si jistí, jaký rizikový profil je pro vás vhodný nebo zda je pro vás vhodné například tematické investování? Vyplňte si náš investiční dotazník a my vám poradíme.

Nejnovější články

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 3,6 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme

crypto-nl-19-tiny

#19 – Býci bez dozoru

Vítejte u dalšího vydání Portu Crypto newsletteru, ve kterém se podíváme na ty nejzajímavější události

inflace-cr-kveten-2023

Inflace v ČR v srpnu klesla na 8,5 %

Inflace v srpnu měla nadále klesající trend, a to jak v České republice, tak i v dalších zemích. V Česku v srpnu klesla inflace v meziročním vyjádření na 8,5 %.

Top 3 podle Martina Stuchlíka

Spolu se spuštěním možnosti investovat do individuálně složených strategií Portu připravilo investiční sérii rozhovorů „Top 3 podle…“, ve

Jak se japonská whisky stala symbolem luxusu

Japonská whisky si v posledních letech vybudovala unikátní postavení na mezinárodním trhu s alkoholem. Její popularita je důsledkem vzácné kombinace kvality, řemeslného zpracování a jedinečných chuťových profilů, které oslovují milovníky whisky po celém světě.