Search
Close this search box.

Je to srdeční záležitost, těžko si dovedu představit lepší vývoj, říká Jan Sýkora z WOOD & Co. o hodinkách Czapek

Značka Czapek, s kořeny sahajícími do České republiky, se stala symbolem dokonalosti a prestiže v hodinářském průmyslu. Historie této značky je bohatá a fascinující, začíná již v 19. století. Firma byla obnovena díky úsilí skupiny vášnivých investorů, kteří věřili v její potenciál a přinesli ji zpět na výsluní. Jedním z klíčových investorů byl také Jan Sýkora, partner WOOD & Company. V rozhovoru s ním se dozvíte, jak tuto investici po více než 10 letech hodnotí.

Czapek dosáhl úspěchu nejen v oblasti designu, ale i z ekonomického pohledu. Podle článku v časopise Forbes se Czapek svou ziskovostí řadí mezi prestižní značky jako Zegna a LVMH. Tento úspěch je výsledkem nekompromisní kvality, precizního řemeslného zpracování a elegantního designu, které zaujaly sběratele a investory po celém světě.

Modely jako Antarctique Emerald Iceberg jsou příkladem špičkového hodinářského designu a technologie. Tyto hodinky, vyráběné v limitovaných edicích, se staly vysoce ceněnými sběratelskými kousky. Každý detail hodinek Czapek odráží pečlivost a lásku k řemeslu, což je činí opravdovými klenoty na zápěstí.

Co si o hodinkách Czapek myslí Jan Sýkora, partner WOOD & Company a zároveň jeden z klíčových investorů do značky Czapek?

Co vás osobně nejvíce přitahuje na značce Czapek?

Je to pro mě velká srdeční záležitost, jelikož nápad na obnovení výroby a firmy vznikl tady v naší woodovské kanceláři, kdy za mnou asi před 10 lety přišel jeden ze zakladatelů s nápadem resuscitovat hodinářský brand Czapek. Francois Czapek byl ve své době jeden z nejlepších světových hodinářů, s panem Patkem založili společnou firmu. Czapek se posléze osamostatnil, pár let vyráběl krásné hodinky, pak ale zemřel a byl zapomenut. Pan Patek si našel kolegu Philippa a Patek Philippe byl na světě. Teď se nám asi po 150 letech podařilo výrobu pana Czapka znovu obnovit. Hlavním cílem bylo dělat hodinky tak, aby na ně byl Francois Czapek pyšný, kdyby ještě žil. A musím říci, že po přibližně 10 letech si těžko dovedu představit lepší vývoj. Bohužel u takovýchto investic se někdy jedná o líbání žabiček, z kterých většina zůstává žabičkami a málokdy se objeví princezna. Czapek je určitě princeznou v mém portfoliu. 

Xavier de Roquemaurel, CEO značky Czapek a Jan Sýkora z WOOD & Company.

Jak vnímáte historický odkaz značky Czapek v kontextu současného hodinářského průmyslu?

Během posledních 5 až 10 let jsme viděli ohromný nárůst jak market share, tak cen hodinek u nejvýznamnějších výrobců, tedy Rolex, Audemars Piguet, Patek Philippe a Richard Mille. Toto jsou titáni hodinářského průmyslu, nicméně je velice potěšující, že vedle těchto velikánů vyrostla celá řada menších nezávislých výrobců. A já mám ohromnou radost, že se Czapek mezi tyto nezávislé výrobce zařadil. Mottem Czapka je „we collect rare people”. Firma vlastně vyrostla na crowdfundingu mezi hodinářskými nadšenci, které oslovil náš nápad vzkřísit skoro zapomenutou značku. A dnes, kdy celá řada sběratelů sbírá nejrůznější hodinky, je příjemné vidět, že Czapkovi se daří sbírat i „sběratele”. 

Jaké aspekty designu a řemeslného zpracování vás na hodinkách Czapek nejvíce fascinují?

Czapek odvedl skvělou práci, co se týká pečlivého zachování designu Francoise Czapka v kombinaci s moderními materiály a mechanickým zpracováním 21. století. Vždy se snaží přicházet s inovativní mechanikou i designem s ohledem na historické dědictví značky. Antarctique jsou moderní sportovní hodinky s vlastní mechanikou, integrovaným náramkem a vodotěsností 120 m. Jedná se o ztělesnění evoluce Czapkovy DNA přenesené do 21. století.

Co podle vás odlišuje Czapek od ostatních luxusních hodinářských značek na trhu?

Jak napovídá motto firmy, Czapek není pouhou hodinářskou značkou, ale sdružuje kolem sebe komunitu výjimečných lidí. Kromě navrhování úžasných hodinek odvedla značka skvělou práci v budování velmi úzkého vztahu se svými akcionáři a širší sběratelskou komunitou. Tento blízký vztah, který u některých jiných známých hodinářů chybí, pomohl Czapkovi organicky růst mezi sběratelskou komunitou i mimo ni.

Hodinky Czapek.

Jaké máte zkušenosti se zpětnou vazbou od ostatních sběratelů a investorů, kteří do hodinek Czapek investovali?

Z investorského pohledu se investice do firmy Czapek krásně vyvíjí. Před pár týdny jsme ukončili transakce, kdy na sekundárním trhu vstoupila do firmy řada investorů při valuaci zhruba 60 milionů franků, což je krásné zhodnocení u relativního start-upu. Z hlediska zhodnocení investic do jednotlivých hodinek myslím, že i přes relativní pokles na trhu si tak Czapek drží svoji hodnotu. Dobrou indikací je, že se na sekundárním trhu u standardně dostupných hodinek ceny drží okolo retailových cen. Samozřejmě u unikátních kusů vidíme obchodování za stále výrazně vyšší ceny než retailové.

Jaká jsou vaše očekávání ohledně budoucího vývoje značky Czapek na globálním trhu?

V letošním roce dochází ke konsolidaci. Čekáme, že firma by měla dodat přibližně 1300 kusů hodinek. Stále máme přibližně 2000 kusů hodinek, které jsou předobjednány. Rádi bychom zkrátili čekací dobu do jednoho roku, k tomu doufáme dojde v průběhu roku 2025. Takže jako jedna z mála hodinářských firem vidíme nárůst jak tržeb, tak ziskovosti. Samozřejmě je naší odpovědností přicházet s novými modely a neusnout na vavřínech. Myslím si, že by firma během příštích tří, čtyř let mohla vyrábět do 3000 kusů hodinek ročně. A potom bych osobně další růst raději viděl ve zvyšování kvality a ceny jednotlivých hodinek versus celkový objem. To znamená další zvyšování průměrné ceny nabízených hodinek.

Jak se vám investice do hodinek Czapek vyplatila? To by určitě zajímalo investory, kteří o zapojení do úpisu uvažují.

Musím se přiznat, že jsem nejen investorem, ale i stálým zákazníkem Czapka. Nicméně veškeré hodinky, které si kupuji, tak rád nosím. Z tohoto pohledu jsem asi špatný investor.

Co vás zaujalo na modelu Czapek Antarctique Emerald Iceberg a proč by měl být zajímavý pro investory?

Tento model mám velice rád a musím říci, že je jedním z mých nejoblíbenějších z řady Antarctique. Jsou to jedny z nejkrásnějších hodinek, které jsem kdy viděl. Zelený lakovaný ciferník je prostě hypnotizující. Pokud jde o sběratelství, jde o extrémně vzácný kousek, jediný, který byl kdy vyroben v této konfiguraci, žádný takový už nebude.

Czapek Antarctique Emerald Iceberg.

Možnost zapojit se do probíhajícího úpisu exkluzivních hodinek Czapek prostřednictvím Portu Gallery stále ještě trvá. Nabízí se tak nejen příležitost vlastnit část jedinečného luxusního předmětu, ale také podílet se na úspěchu prestižní značky a potenciálně zhodnotit vaši investici.

Nejnovější články

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 4,1 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme

Portu se osamostatňuje

Online investiční platforma Portu vyrostla a odděluje se od společnosti WOOD & Company Financial Services. S licencí obchodníka s cennými papíry od České národní banky se v lednu 2024 odštěpí do samostatné společnosti WOOD Retail Investments. Po tomto oddělení získává Portu krom samostatnosti hlavně větší flexibilitu pro další rozvoj produktů i expanzi na nové trhy. Pro stávající klienty Portu se nic nemění.