Search
Close this search box.

Stav trhu klasických vozů na konci roku 2021 a výhled do sezony 2022

lexus_lfa_nurburgring_performance_package_12

Rok 2021 jakožto druhý (a snad poslední) rok pandemie skončil. Hlavní zprávou ze světa sběratelství klasických automobilů je bezpochyby růst hodnoty. Jestliže předtím trh hořel poněkud pomalejším tempem, vloni se rozhořel zejména díky problémům dodavatelských řetězců a známek stoupající inflace v kombinaci s velmi silnou poptávkou. To jsou ale všechno značně proměnné/přechodné aspekty. Ceny totiž rostou, ale také klesají. Z dlouhodobého hlediska je proto důležité, kdo a jak sběratelské vozy kupoval.

Více míst pro prodej

Není žádným překvapením, že v minulém roce pokračoval růst online aukcí – v roce 2021 se poprvé prodalo více vozidel na specializovaných platformách než na klasických „živých“ aukcích. Ovšem i ty klasické rostly a – především díky americkému Monterey Car Week – zaznamenaly nejvyšší prodeje od roku 2018.

Pokud se podíváme na konkrétní čísla, známá třeba z USA, tak zatímco v roce 2016 činil objem prodejů při živých aukcích 1,24 miliardy USD proti 42,24 milionům USD v online prostoru, v roce 2021 už to bylo 1,21 miliardy USD pro živé aukce versus 1,02 miliardy USD pro online.

Soukromé prodeje

Velmi důležitou zprávou je i fakt, že ohromný růst zaznamenal také soukromý trh. Právě ten zůstává místem, kde se ve skutečnosti odehrává téměř 90 % všech transakcí! Zatímco online aukce v posledních čtyřech letech v objemu prodejů prakticky dohnaly ty klasické živé (poměr je nyní velmi vyrovnaný), sektor soukromých prodejů již čtvrtým rokem roste skokově (o desítky procent).

Složení kupujících

Trh se sběratelskými vozy tedy v roce 2021 vzrostl. Bude ale růst i nadále, z dlouhodobějšího hlediska? Věříme, že ano. Důvodem je hlavně složení kupujících, tedy hnací síly růstu. Do světa klasických automobilů naskakuje stále více nadšenců narozených po roce 1964. Například podle dat společnosti Hagerty, která se zaměřuje třeba na pojištění klasických automobilů a komplexní analýzy, se kromě příslušníků generace X do byznysu dostává i mnoho lidí generace tzv. mileniálů a generace Z. Tento posun je přirozený a logický – nadšenci ve věku kolem 40 až 50 let vydělávají dost peněz a mohou investovat do objektů svých zájmů. Pak jsou tu úspěšní mladí, třeba i dvacetiletí, kteří o sobě dávají vědět a stávají se novou silou. Je ovšem důležité si uvědomit, že příchod mladších sběratelů nevyžaduje odchod těch starších – i ti jsou na trhu stále velmi aktivní a nadále dominují horním vrstvám trhu (výrazně dražším automobilům za více než 100 000 eur).

Dá se očekávat, že se v dohledné budoucnosti bude stále více lidí honit za obyčejnějšími, mladšími a zatím nedoceněnými vozy z 90. let, ale také těmi novějšími, které už nové generace sběratelů považují za sběratelské. A to je pro trh prakticky mnohem důležitější než jakýkoliv aukční rekord nebo ekonomické změny. I proto očekáváme, že se v roce 2022 i těch dalších bude trh i nadále rozvíjet.

Výhled před začátkem sezony

Jestliže hodnocení roku 2021 znějí z mnoha stran pozitivně, i rok 2022 vypadá velmi nadějně. Určitě se dá očekávat další růst online aukcí, podle expertů je tu stále místo pro nové subjekty. Do záře světlometů se konečně dostávají i japonské automobily vynikající zejména pokročilou technikou a v západním světě také svou neokoukaností. Výjimečné automobily z Japonska už teď zaznamenávají zvýšený zájem kupců – například malá sportovní Toyota AE86 stála před 10 lety klidně 3 000 eur, dneska se její hodnota přiblížila ke 20 000 eur. Tomu se říká zhodnocení!

Nissan Skyline GT-R R34

Zatímco většina japonských automobilů z 90. let byla dříve zajímavá jen pro nadšence, co se po nocích proháněli po kopcích a pak trávili na provinčních čerpacích stanicích hodiny debatami o úrovni svých schopností jezdit smykem, dnes se těší velkému zájmu širšího publika – různé sportovní modely Toyoty, Mazdy, Nissanu, Hondy a dalších táhnou. Například Skyline R-34 GTR (pohon všech kol, natáčecí zadní náprava, úžasný řadový šestiválec RB26DETT), Honda NSX (šestiválec uprostřed, dokonalá technika) či Lexus LFA (novodobý supersport s atmosférickým desetiválcem) jsou zrovna ty automobily, které se v aukcích letos dostanou na svá historická maxima a v růstu budou pokračovat.

Výhled v bodech

  • Stále více online aukcí s jejich výhodami i nevýhodami.
  • Zaměření na moderní supersporty.
  • Do hodnoty dorůstají první „super-suv“, například Porsche Cayenne a další.
  • Boom japonských automobilů z 90. let a pozdějších ročníků.
  • Moderní americké muscle cars v čele s Dodge Viper.
  • Výrazný tah na branku mladších generací.

Dodge Viper GTS-42

Foto: archiv

Na co si dát po přečtení tohoto článku pozor?

  • Článek není investičním doporučením
  • Historická výnosnost není nikdy zárukou budoucích výnosů
  • Investice na kapitálových trzích jsou vždy rizikové
  • Portu negarantuje dosažení výnosů z investice na kapitálových trzích
  • Nejste si jistí, jaký rizikový profil je pro vás vhodný nebo zda je pro vás vhodné například tematické investování? Vyplňte si náš investiční dotazník a my vám poradíme.

Nejnovější články

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 3,6 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme

Co dělat, když trhy klesají?

Prodávat, když trh klesá a vracet se zpět pouze tehdy, když se situace uklidní. To je emocionální přístup