Co se dělo s trhem klasických automobilů v roce 2023 a potažmo jak postkovidová situace ovlivnila tuto oblast investic? Jaké speciality změnily majitele v letošním roce? Přinášíme přehled o trhu a některé zajímavosti navíc, přímo pro vás. Článek zpracoval člen investiční komise Portu Gallery a milovník aut František Vahala.
Rovnou na začátek prozradím, že rok 2023 nebyl z hlediska růstu hodnoty klasických automobilů obecně žádná hitparáda (některé zdroje zmiňují pokles až 7 %, například Knight Report). Podepsalo se na tom mnoho různých faktorů, které vám na následujících řádcích přiblížím. Netvrdím, že je důvod k panice, ale aktuální recese se naší investiční vášně prostě dotkla.
Ať už situaci nazýváme jakkoliv (v segmentu komerčních nemovitostí great reset, ve světě umění pak kontrakce), segment sběratelů klasických automobilů zažívá srážku s realitou tím, jak se ceny mnoha klasických automobilů vracejí po letech historického vzestupu zpět k zemi.
Obchod s klasickými auty dle reportu společnosti Credence Research dosáhl už v roce 2021 objemu 31,1 miliard USD (půlka trhu patří USA) a do roku 2028 se očekává nárůst na celých 51,3 miliard USD, takže nejde o to, že by v segmentu nebyly peníze nebo se nedělaly velké obchody. Ale korekce se dějí, což naznačují zejména letošní čísla, třeba podle meziročního porovnání úspěšných prodejů v aukcích. Pokles trhu naznačuje fakt, že průměrné ceny v online i živých aukcích byly v říjnu 2023 o 17 % nižší, než v říjnu roku 2022 (server Classic.com). V říjnu 2023 byla úspěšnost prodejů v aukcích jen 62 %, což je čtyřprocentní propad proti vysokým hodnotám z let 2019, 2020 a 2021.
Není tak zle
Čísla, komentáře a důvody sice nevypadají nijak dobře, ovšem experti z odvětví (včetně mě) mají i dobré zprávy. Shodují se, že trh je zdravý a silný a rozhodně ho čeká další růst. Je stále více mladých lidí, kteří „dozrávají“ do sběratelství klasických automobilů, a ti budou společně se zaběhnutými sběrateli trh tlačit dál. Zkrátka a dobře, aut se prodává víc a trh se zvětšil, ale to neznamená, že v určitých ohledech nezabral za ruční brzdu.
Velký rozdíl je v kvalitě automobilů – dříve lidé u běžnějších automobilů do řekněme 50-60 000 eur tolik nepátrali po historii, po dokumentaci a přesném stavu. Dnes jsou mnohem opatrnější a řeší každou drobnost, ale vyžadují i znalosti historie konkrétního exempláře, chtějí matching-numbers, neobvyklé barevné kombinaci, vyžadují „jezdící“ auta s pravidelným servisem, která nejsou jen statickými sochami. Obecně totiž platí (a to si nová generace sběratelů už dávno uvědomila), že auta musí jezdit a musí o ně být pečováno. Pokud jsou pravidelný servis/péče zanedbány, náklady na opětovné uvedení vozidla do provozu jsou mnohem vyšší než i tak vysoké náklady se sběratelstvím klasických aut související.
Proč se to děje?
Proč tedy dochází ke zmíněné srážce s realitou? Zřejmě to bylo nevyhnutelné, ale pomohly i vnější faktory – nejistotu investorů podporují světové konflikty, vysoká míra inflace, vyšší úrokové sazby, kolísavost cen na finančních trzích, ale i celkově nižší poptávce roku 2023 (relativně ve vztahu k hladu před obdobím kovidu).
Co nyní obecně frčí? Až na výjimky (například BMW M3 E30 nebo Porsche 911) to nejsou zrovna auta z 50. a 60. let, které tvoří v naší sbírce většinu. Ty zažívají spíš onen zmíněný návrat do reality, takže prodej bude v horizontu roku/dvou komplikovanější, než by byl před řekněme 4-5 lety. Lidé chtějí rarity, jež naštěstí také některé máme.
Do čeho aktuálně investovat? V USA se rozmohla touha po amerických pickupech (hlavně Chevrolet a Ford) ze 70. let, často i v původním stavu. Stály pár stovek, nyní už atakují desetisíce dolarů. Frčí také japonská auta z 80. a 90. let, zejména kultovní kousky popkultury. V Evropě aktuálně vidíme příležitosti v hezkých kupé ze 70. let, například značek Peugeot, Fiat, Jaguar, Alfa Romeo, nebo Renault. Dají se koupit levně a budou cennější, jsou to auta relativně modernější, ale zároveň ještě mechanická. Dalším zajímavým segmentem jsou sportovní a zajímavá auta z 90. let.
Tři aukční highlighty roku 2023
- RM Sotheby´s Las Vegas 2023
V rámci aukce v Las Vegas došlo k prodeji i jedinečného Mercedesu-AMG Petronas F1 W04-04, tedy soutěžního monopostu formule 1, s nímž závodil mistr světa Louis Hamilton. Stal se nejdražším závodním autem formule 1 moderní éry v historii, a to s cenou, která dosáhla 18 815 000 USD, tedy cca 420 000 000 Kč.
2004 Mercedes-AMG Petronas F1 W04-04 | Foto: RM Sotheby´s
- Bonhams Quail Lodge Sale, Kalifornie
Nelze nezmínit srpnové aukce při Monterey Car Week v Kalifornii, která se koná tradičně na konci srpna. Hlavní aukční síně nabídly skvělé automobily, jako tradičně to nejlepší z trhu. Během pěti aukcí se prodalo přes 1200 automobilů za celkem 400,1 milionů USD (podle Hagerty druhý nejvyšší objem v aukcích, rekord byl vloni, kdy se na stejném místě prodala auta za 473 milionů USD.
Nejdražší auto? Ferrari 412 P za 30,25 milionu USD (cca 677 milionů Kč). Jde o silniční verzi závodního modelu 330 P3/P4. Celkem vznikly pouze dvě Berlinetty, další dvě byly přestaveny ze závodního modelu. Tento konkrétní kus je originální závodní vůz z továrny, který se účastnil nejprestižnějších podniků.
1967 Ferrari 412P | Foto: Bonhams
- RM Sotheby´s New York
13. Listopadu letošního roku bylo za velké slávy v New Yorku při aukci jediného exempláře prodáno originální závodní Ferrari 330 LM/250 GTO, šasi číslo 3765. Tedy jedinečné Ferrari z první série, se čtyřlitrovým dvanáctiválcem, s nímž závodila přímo továrna. S výsledkem 51 705 000 USD, tedy cca 1 153 000 000 Kč, se vůz stal nejdražším v aukcích roku 2023 a zároveň se jedná o nejdražší italské auto, které kdy bylo prodáno ve veřejné aukci. Jednalo se o třetí 250 GTO, které bylo v poslední dekádě vůbec prodáno v aukci.
Ferrari 330 LM/250 GTO | Foto: Jim Cliff pro RM Sotheby´s