Search
Close this search box.

Fintech review – Levný Bolt v Ostravě a Waymo bez řidiče ve Phoenixu

Přinášíme vám deset nejdůležitějších zpráv a událostí ze světa Fintech a ekonomiky tohoto týdne.

  1. V americkém Phoenixu se můžete svézt autem bez řidiče – Waymo spouští veřejnou taxislužbu (VTM.cz). Dceřiná společnost Alphabetu dosud nabízela autonomní taxislužbu jen pod dohledem řidiče-operátora, kromě zábavného pohledu na automaticky se točící volant se tak asi zážitek z jízdy moc nelišil od cesty normálním taxíkem. Nyní si na vybraných předměstích Phoenixu mohou zájemci vyzkoušet jízdu v opravdu samostatném voze. Aspoň na první pohled samostatném – pohyb aut stále sledují vzdálení operátoři, kteří jim pomáhají řešit situace, na něž autopilot nestačí.
  2. Tady robot, jak vám mohu pomoci? České firmy řeší pro a proti chatbotů na zákaznické podpoře (Forbes.cz). Zákaznická podpora na webu dnes běžně funguje skrze chat, na kterém mohou návštěvníci v reálném čase komunikovat s živým operátorem. Co ale dělat, když nechci platit 24 hodin denně zaměstnance, kteří většinu času odpovídají na jednoduché technické dotazy? Řešením může být chatbot, který na jednodušší dotazy automaticky odpoví, a živým kolegům předá jen ty složitější, se kterými si neví rady. V článku se dozvíte, kdo si chatboty oblíbil a kdo se je zatím nechystá nasadit.
  3. Rohlík a Košík omezují objednávky, chtějí předejít kolapsu dodávek (Novinky.cz). Každá firma volí trochu jiný přístup. Zatímco Rohlík omezil počet položek v jednom nákupu na 35, Košík nastavil neuvedený váhový limit, který je prý zatím nastavený mírně a časem se možná zpřísní. Změnily se i platební podmínky – Košík přestal přijímat platby v hotovosti a Rohlík přijímá jen platby kartou předem. Výjimku z platby předem mají u Rohlíku senioři a držitelé průkazu ZTP.
  4. Bankomat, co vás pozná podle obličeje: dočkáme se ho i u nás? (SvětChytře.cz). Asijské země bývají technologicky napřed. Čínské fintechy používají rozpoznání obličeje k ověření plateb již od roku 2017, v Japonsku poznají klienta podle obličeje už i některé bankomaty. Oproti tomu v Česku používá biometrická data jen 40 procent finančních institucí, pokud se zaměříme na funkce rozpoznání obličeje, jde jen o 7 procent. Neznamená to však, že se banky neučí s biometrií pracovat – například při online založení bankovního účtu srovnávají algoritmy fotku na osobním dokladu se selfie zákazníka.
  5. V Ostravě své služby spouští estonský Bolt a finský Wolt. Levné taxíky a kurýři s jídlem (Měšec.cz). Taxíky Boltu jezdí v Ostravě od čtvrtka. Podle nové legislativy jsou označeny žlutou registrační nálepkou, která je jakýmsi kompromisem mezi neoznačeným vozem a „klasickým“ taxíkem se svítilnou na střeše a fyzickým taxametrem. Ve stejný den spustil v Ostravě služby Wolt, který rozváží jídlo po centru města a jeho okolí.
  6. Odložené platby dobývají e-shopy. Zesílí pokušení koupit, na co nemám, varují experti (Aktuálně.cz). Zatímco zastánci a poskytovatelé odložených plateb trvají na tom, že jejich služby nejsou úročeným spotřebitelským úvěrem a jejich platební karty nejsou kreditky, dalo by se snadno namítnout, že v praxi fungují podobně. Za opožděnou platbu si firmy účtují poplatky, které jsou de facto ekvivalentem úroku. Daniel Hůle, vedoucí dluhového poradenství neziskové organizace Člověk v tísni, poukazuje na skutečnost, že zatímco někteří spotřebitelé zvládnou střízlivě odhadnout své možnosti, mnoho lidí může být zlákáno možností nakoupit bez platby a neřešit, zda si mohou útratu dovolit. Odložená platba potom může způsobit podobné problémy jako kreditka.
  7. Prodaný GoPay loni zdvojnásobil zisk, i díky covidu je to jen začátek (Lupa.cz). Necelých 228 milionů v tržbách byl pro GoPay nárůst téměř o 70 milionů korun. Zisk se skoro zdvojnásobil a dosáhl 42,2 milionů korun. V Česku je GoPay nejpoužívanější platební branou s 16 miliony zprostředkovaných nákupů. Většinový podíl ve firmě má v současnosti francouzská Worldline.
  8. Musíte na pobočku. Banky komplikují zrušení účtu (Peníze.cz). V kontextu událostí posledních měsíců mnoho bank urychlilo přesun svých služeb do digitálního světa. Mobil s internetem dnes u téměř všech bank stačí i k založení účtu pro nové klienty, k čemuž bylo ještě poměrně nedávno nutné aspoň podepsat smlouvu přivezenou kurýrem. Přitom opačný postup – tedy zrušení účtu – je u některých bank až podezřele složitý. Článek přehledně ukazuje, které banky se s vámi odmítnou rozloučit online a jaké jsou čestné výjimky.
  9. Square jako Qerko (FintechCowboys.cz). Společnost Square vstupuje na trh QR plateb v restauracích. Po naskenování kódu se návštěvníkům otevře menu restaurace, ve kterém mohou vytvořit objednávku a zaplatit ji. Celý proces funguje podobně jako české Qerko, Square však službu spouští rovnou ve většině zemí anglicky mluvícího světa – dostupná je ve Spojených státech, Velké Británii, Kanadě a Austrálii.
  10. 24 akcií, které mohou být příštích deset let ozdobou vašeho portfolia (InvestičníWeb.cz). Akciové tipy jsou ošemetná věc, jejich životnost je totiž občas kratší než obchodní týden. U tipů opravdu dlouhodobých, jaké dala například přednedávnem dohromady sestava analytiků ze společnosti Morningstar, jsou konkrétní akcie vlastně jen malými větvičkami pomyslného stromu, jehož koruna je založena na očekávaných velkých trendech. A ty úplně od věci být nemusejí.

Nejnovější články

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 4,3 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme