Search
Close this search box.

Nejdražší vozy roku 2019

Jak všichni víme, mnoho zásadních obchodů s klasickými vozy je realizováno s pomocí aukčních domů. Po celém světě se koná několik důležitých událostí, kde mění majitele ty nejdražší a nejkrásnější vozy. Letošní rok byl v tomto ohledu opět plodný a zároveň v některých ohledech trochu překvapil.

A to zejména tím, že do desítky nejdražších se dostal jeden vůz z 90. let, a jeden dokonce z roku 2014. O tomto fenoménu jsme se již několikrát zmiňovali – v posledních letech se na aukce dostávají nejen youngtimery (vozy ze 70. a 80. let), ale taktéž moderní supersporty nebo vozy kategorie neo classics (stářím často prakticky ojetiny, nýbrž významem, historií, technikou velmi přitažlivé předměty zájmu sběratelů). Zatímco dříve se aukce klasických vozů skutečně zaobíraly hlavně klasickými vozy (ať už před-, mezi- nebo poválečnými), dnes se za investici považují i různé supersporty – opět samozřejmě záleží na jejich stavu, nájezdu kilometrů, historii, případně faktu, že pocházejí z limitované edice nebo jsou jiným způsobem výjimečné.

V roce 2019 se nejdražším prodaným vozem stal ikonický supersport z 90. let, McLaren F1. Jedinečný stroj z roku 1994 je navíc jedním z pouhých dvou vyrobených (z celkových 64 vyrobených silničních kusů) v tovární specifikaci LM. To znamená, že výkon jeho závodního motoru V12 dosahuje neomezené hodnoty až 690 koní a vůz je vybaven přítlačným paketem Extra-High Downforce. Navíc je celou dobu pečlivě udržován divizí McLaren Special Operations, má dokumentovanou historii a nájezd pouze 21 500 kilometrů. Úchvatný vůz drží rekord s cenovkou 19 805 000 USD (cca 456 milionů Kč).

Druhé místo letos získala Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta z roku 1939, která změnila majitele při pařížské aukci Artcurial v únoru 2019. Připomeňme, že Alfa Romeo 8C 2900 byla ve své době nejrychlejším sériovým vozem, který šlo před II. Světovou válkou koupit. S karoserií Touring jich vzniklo méně než 50, přičemž v nabídnuté specifikaci se jedná o druhý z pěti vyrobených kusů. Pod elegantní karoserií se skrývá dvěma kompresory přeplňovaný řadový osmiválec, vycházející přímo ze závodního modelu Tipo B. Nabízený vůz měl po dobu posledních 43 let stejného majitele a nikdy neprošel celkovou renovací. Majitele změnil za 19 256 750 USD (cca 443 milionů Kč).

Třetí příčku obsadil tradiční lamač rekordů v aukcích – Ferrari 250. Samozřejmě že ne v běžnější specifikaci, při Pebble Beach v Kalifornii bylo nabídnuto a prodáno vzácné Ferrari 250 GT LWB California Spider z roku 1958. Žádaný vůz se zakrytými předními světlomety a úžasným motorem V12 o objemu 3 litrů pod elegantní kapotou sice nedosáhl na odhad, ale majitele změnil za 9 905 000 USD (cca 228 milionů Kč).

O oblibě vozů značky Ferrari napovídá i fakt, že v top ten se jich letos umístilo víc: další dvě Ferrari 250 GT SWB Berlinetta (oba vozy na krátkém rozvoru SWB), jedno z roku 1962, druhé pak 1963, obsadily 5. a 7. příčku, model 250 GT Cabriolet z první série (rok 1958) dosáhl na 8. příčku. Závodní Ferrari 312T z roku 1975 s hodnotou 6 000 000 USD (cca 138 milionů Kč) žebříček uzavírá.

Jak bylo naznačeno výše, do seznamu nejdražších vozů se postupně dostávají i supersporty kategorie neo classics. Během letošního roku si největší úspěch připsalo Lamborghini Veneno Roadster z roku 2014, které změnilo majitele za úctyhodných 8 145 000 USD, tedy cca 187,5 milionu Kč. Připomeneme, že Veneno bylo postaveno na modelu Aventador a bylo stvořeno u příležitosti oslavy 50. výročí značky Lamborghini. Vůz je vybaven upraveným motorem V12 o objemu 6,5 litru, který dosahuje výkonu 750 koní. Zatímco původně vzniklo pouze pět vozů (včetně prototypu zvaného Car Zero), následně bylo vyrobeno ještě devět kusů otevřeného modelu Roadster, dosahujícího maximální rychlosti až 350 km/h. Vůz byl samozřejmě okamžitě vyprodán (i přesto, že stál kolem 4 000 000 USD) a pokud se objeví při nějaké aukci, zájem je obrovský – o čemž napovídá i úroveň zhodnocení prodaného vozu.

Vzhledem k tomu, že letošní sezona se pomalu blíží ke svému konci, nepředpokládáme, že by aukční rekordy někdo narušil. Ale těšit se můžeme na to, co přinese ta následující, kterou budeme samozřejmě bedlivě sledovat.

 

Text: František Vahala

Foto: Artcurial, RM Sotheby´s, Gooding & Co

 

Rok výroby: Vůz: Cena ($): Aukční síň: Aukce:
1 1994 McLaren F1 ‘LM-Specification’ 19,805,000 RM Sotheby’s Monterey
2 1939 Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta 19,256,750 Artcurial Paříž
3 1958 Ferrari 250 GT LWB California Spider 9,905,000 Gooding Pebble Beach
4 2014 Lamborghini Veneno Roadster 8,337,182 Bonhams Bonmont
5 1962 Ferrari 250 GT SWB Berlinetta 8,145,000 RM Sotheby’s Monterey
6 1965 Ford GT40 Roadster Prototype 7,650,000 RM Sotheby’s Monterey
7 1963 Ferrari 250 GT SWB Berlinetta 7,595,000 Gooding Scottsdale
8 1958 Ferrari 250 GT Series I Cabriolet 6,800,000 Gooding Pebble Beach
9 1965 Aston Martin DB5 “Bond Car” 6,385,000 RM Sotheby’s Monterey
10 1975 Ferrari 312T 6,000,000 Gooding Pebble Beach

Nejnovější články

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 4,1 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme

#15 – Letní bizár edice

Vítejte u dalšího vydání Portu Crypto newsletteru, ve kterém se podíváme na ty nejzajímavější události

Vývoj trhu s klasickými vozy

Trh s klasickými automobily je dynamické, komplexní a v neposlední řadě dost složité prostředí. Navíc