Search
Close this search box.

Elon Musk – vizionář, nebo manipulátor?

Elon Musk

Když jsme před pár měsíci v článku o Elonu Muskovi představovali jeho impérium, jistě vyzněl jako génius a vizionář. Určitě se nedá pochybovat o tom, že je Musk úspěšný v tom, co dělá. Najdeme však mnoho kritiků, kteří tvrdí, že Muskovy plány a sliby není možné dodržet. Podle některých jde dokonce o účelové lhaní, které má za cíl zvýšit hodnotu akcií jeho společností a přilákat nové investory. Jaké jsou tedy některé jeho minulé a potenciálně budoucí neúspěchy?

Thajská jeskyně

Nedávno celý svět s napětím sledoval, jak dopadne pokus o záchranu dvanácti chlapců a jejich trenéra z jeskynního komplexu v Thajsku. Pomoc nabídl i Elon Musk, nejdřív do Thajska poslal experty ze společností SpaceX a Boring Company, následně se rozhodl z raketových součástek firmy SpaceX udělat ponorku, ve které by bylo možné chlapce po jednom dostat ven. Po dokončení ponorky s ní Musk odletěl do Thajska, nakonec však nebyla k záchraně chlapců použita. Musk ji nechal thajské vládě pro případ, že by našla využití v budoucnosti, a vrátil se domů.

Vše by se dalo označit za poctivý pokus o pomoc, kdyby příběh neměl dohru v podobě kritiky od jednoho ze zasahujících potápěčů. Vernon Unsworth označil celý projekt za marketingový trik, který nemohl reálně pomoct při záchraně a řekl, že si Musk svou ponorku „může strčit někam“. Musk si takovou kritiku nenechal líbit a na Twitteru reagoval: „Natočíme video, ve kterém se ponorka dostane bez problému až do Jeskyně 5. Promiň, pedofile, řekl sis o to.“

Muskova ostrá slova vyvolala lavinu negativních reakcí, a to i od investorů. Akcie Tesla Inc se po výroku na Twitteru propadly o více než tři procenta, Musk následně tweet smazal a Unsworthovi se omluvil. Celý incident ukazuje, jakou sílu mají Muskovy výroky. Ponorka samotná se Tesly nijak netýkala, pojí je jen jedna osoba – Elon Musk.

Tesla Model 3

Když Tesla přišla s novým Modelem 3, Elon Musk slíbil, že zvládne vyrábět 5 000 aut týdně. Nedodržení slibu by možná neznamenalo takový problém, kdyby Tesla neumožnila zákazníkům vůz předobjednat po zaplacení zálohy. Zjištění, že se čekání na nové auto, které už jste si zčásti zaplatili, protáhne z pár měsíců na víc než rok, zní jako z éry východního bloku. Přesto právě k tomuto problému došlo minulý rok. Ještě v březnu tohoto roku opouštěly továrnu podle odhadu portálu Bloomberg řádově stovky vozů týdně. Zdá se však, že se blýská na lepší časy, rok od zahájení výroby Tesla prý zvládá výrobu ve slíbeném tempu.

Pomalá výroba Modelu 3 ale není jediný problém, se kterým se Tesla potýká. V březnu tohoto roku musela svolat do servisu 123 000 Modelů S kvůli problémům s posilovačem řízení. Došlo také k několika smrtelným nehodám, které nedělají nejlepší reklamu autopilotu, který je ve vozech Tesly zabudovaný (tady je však nutné zdůraznit, že za řízení vozidla je jak podle Tesly, tak podle všech světových legislativ stále zodpovědný řidič). Problémy se hromadí a několik drobností se může dát dohromady a způsobit lavinu, na Teslu jsou proto na Wall Street velice rozdílné názory, analytici se nemůžou shodnout na tom, co by investoři měli s akciemi dělat.

Hyperloop

Když v roce 2012 přišel Elon Musk s konceptem Hyperloopu, málokoho zajímalo, že se jedná o více než 200 let starý nápad. Teď se ho chopil vizionář Musk, takže to musí být bomba. Vážný zájem o vlastní Hyperloop projevilo mimo jiné i Brno. Kapsle cestující v částečném vakuu, téměř bez odporu vzduchu, rychlostí 1200 km/h? Cesta z Los Angeles do San Francisca za 35 minut? To zní jako pohádka… A možná to trochu pohádka je.

Phil Mason, držitel doktorátu z chemie a populární skeptik, má proti konceptu Hyperloopu hned několik výhrad. Kromě technických omezení, která by musel Elon Musk překonat, se ve svých videích zaměřuje na problémy, které přetrvají i v případě, že se Hyperloop opravdu podaří zrealizovat. Upozorňuje například na jednoduchost spáchání teroristického útoku proti tunelu s nízkým obsahem vzduchu – takový tunel stačí poškodit na jednom místě a celý zkolabuje. Mason díky přítomnosti vakua celý koncept přirovnává k vesmírnému programu, avšak s tím rozdílem, že v případě pozemní dopravy takový přístup přináší jen zbytečné komplikace.

Další komplikace spojené s vývojem, výstavbou a použitím hyperloopu shrnuje Mason v následujícím videu:

[arve url=“https://www.youtube.com/watch?v=RNFesa01llk“ title=“Hyperloop busted“ /]

I kdyby se tedy Hyperloop podařilo postavit, panují obavy o bezpečnost, efektivitu a cenu takového způsobu dopravy. Ostatně, k čemu by takový Hyperloop byl, kdyby byl dražší, pomalejší a méně bezpečný než cesta letadlem?

Mají kritici pravdu, nebo se jedná jen o pár hlasů lidí, kteří tématice nerozumí? Je Musk technologický génius, nebo jen geniální manipulátor? To se asi ukáže v následujících letech, až se jeho vize buď naplní, nebo explodují. A nebo to možná bude jako s raketami SpaceX – některé dosáhnou cíle, jiné explodují dříve, než stihnou vzlétnout. Ať už je to jakkoliv, jedno je jasné – Musk si ze svých neúspěchů dokáže odnést ponaučení a hlavně je bere s nadhledem:

[arve url=“https://www.youtube.com/watch?v=bvim4rsNHkQ“ title=“How Not to Land an Orbital Rocket Booster“ /]

Na co si dát po přečtení tohoto článku pozor?

  • Článek není investičním doporučením
  • Historická výnosnost není nikdy zárukou budoucích výnosů
  • Investice na kapitálových trzích jsou vždy rizikové
  • Portu negarantuje dosažení výnosů z investice na kapitálových trzích
  • Nejste si jistí, jaký rizikový profil je pro vás vhodný nebo zda je pro vás vhodné například tematické investování? Vyplňte si náš investiční dotazník a my vám poradíme.

Nejnovější články

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 3,6 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme

Jak drahé je investování „zdarma”?

Řada investičních firem nebo brokerů se často snaží vzbudit dojem, že je investování přes ně „zdarma”, nebo „bez poplatků”. Je tomu opravdu tak?

Představení strategie: Akciové nebe

Portu nedávno spustilo novou službu – tematické investování. Zatímco při běžném investování na Portu investujete do portfolií složených