Search
Close this search box.

Indie jako nastupující ekonomická velmoc

Západ je stále neohrožený

Dominance Západu, tedy Spojených států a EU nebo Japonska už nebyla narušena několik desetiletí. Mnozí do role vyzyvatele pasovali Sovětský svaz a následně Rusko. S tím však momentálně už nikdo nepočítá, a do ringu světových ekonomických velmocí tak vstoupila Čína. Už teď je druhou největší ekonomikou světa, ale potýká se s celou řadou problémů a otevřeně se hovoří o tom, že Čínu čeká ztracená dekáda. V tichosti se ale na jihu Asie formuje další ekonomická velmoc, o které se tak hlasitě nemluví – Indie.

Indie na vzestupu

Už v minulém roce se Indie stala nejlidnatější zemí světa a s 1,4 miliardami obyvatel předstihla Čínu. Překonala ji ale i v ekonomickém růstu. Podle prognózy OECD vzroste HDP Indie v roce 2023 o 6,3 % a o 6 % v roce 2024. To je vyšší tempo než v případě Číny, ale i dalších rozvojových zemí, nemluvě o celosvětovém růstu (3 a 2,7 %).

Důležité je, že tento trend by měl pokračovat i v následujících dekádách. Podle Goldman Sachs by se Indie měla v roce 2030 stát třetí největší ekonomikou, v roce 2050 předstihnout eurozónu a o 25 let později nahradit USA na druhém místě.

Co stojí za očekávaným úspěchem Indie? Demografie, obchodní válka a pragmatismus

Jedním z hlavních zdrojů ekonomického růstu je příznivý vývoj demografie. Indie má dostatek mladé produktivní pracovní síly a čeká se, že do roku 2030 bude v produktivním věku až 1,04 miliardy Indů. Nárůst počtu obyvatel v produktivním věku by měl pokračovat až do roku 2055, kdy by celkový počet obyvatel měl dosáhnout 1,7 miliardy. Demografický růst by měl v následujících dekádách pohánět i ten ekonomický, ale zdaleka nejde jen o demografii.

Dnes už nejlidnatější země světa těží ze svého neutrálního statusu v geopolitice. Když Rusko před rokem napadlo Ukrajinu, zaujmula k tomu Indie nejednoznačný postoj, což se Západu nelíbilo. Důvod je přitom pragmatický. Indie ze situace těží v podobě levných nákupů ruské ropy, na kterou státy G7 uvalily embargo. Hodnota obchodu mezi Indií a Ruskem dosáhla v letech 2022 až 2023 rekordních 39,8 miliardy dolarů.

Indie těží ale i z dalšího konfliktu, i když ne ozbrojeného. Ekonomické soupeření mezi Západem a Čínou, které vyústilo v obchodní válku způsobilo, že mnoho společností stáhlo svou výrobu z Číny. Kam? Do Indie, kde nacházejí nejen levnější pracovní sílu, ale také příznivějšího obchodního partnera. Neznamená to ale, že by Čína ztratila pověst světové továrny, protože indický průmyslový vývoz byl v roce 2021 sotva desetinou čínského, ale podle údajů Světové banky překonal všechny ostatní rozvíjející se trhy s výjimkou Mexika a Vietnamu.

Hodnota ohlášených amerických a evropských investic v Indii mezi lety 2021 a 2022 vzrostla o zhruba 65 miliard dolarů, tedy o 400 %, zatímco investice v Číně loni klesly na méně než 20 miliard dolarů z maxima 120 miliard dolarů v roce 2018. To ukazuje, že Indie se v očích investorů na úkor Číny stává atraktivnější, čemuž napomáhají i stimuly tamní vlády. Zároveň se Západ prostřednictvím těchto investic snaží Indii přetáhnout na svou stranu.

Velké investice v Indii už oznámily i celosvětově známé společnosti. Letecká společnost Air India letos oznámila jednu z největších objednávek v historii tohoto odvětví. Od společnosti Boeing koupí 220 letadel za přibližně 34 miliard dolarů. Dalších 250 letadel získá od evropského Airbusu. Do Indie přesměruje část své výroby i Apple, Samsung a Nokia.

Jen díky investici od Applu, která by měla být výsledkem výroby 20 milionů iPhonů ročně vznikne 50 000 nových pracovních míst. Maloobchodní gigant Walmart plánuje z Indie do roku 2027 ztrojnásobit svůj vývoz na 10 miliard dolarů. Amazon do roku 2030 proinvestuje až 15 miliard USD. Indická vláda se snaží přesvědčit i výrobce elektromobilů Tesla.

Indie má co napravovat a dohánět

Zásadní bariérou bránící Indii přilákat ještě více zahraničních investic je její zaostávající infrastruktura. V tomto případě ale nelze vládě upřít snahu. Podíl kapitálových výdajů na celkových vládních výdajích se zdvojnásobil z 11 % v roce 2010 na plánovaných 22 % v letošním roce. Tím se výdaje na infrastrukturu letos zvýší o 33 % na 122 miliard dolarů. Výsledkem je, že Indie každoročně přidává 10 000 km dálnic. Počet letišť se od roku 2014 zdvojnásobil a modernizovaný železniční systém bude mít nové vysoce efektivní „nákladní koridory“ spojující indická ekonomická centra.

Změny ale neprobíhají jen ve fyzické infrastruktuře, ale i v té digitální. Stát vybudoval digitální veřejnou infrastrukturu, ke které má přístup 881 milionů lidí využívajících internet. Tento státní digitální model kombinuje systém osobní identity, platební rozhraní a systém správy údajů. Díky němu mají občané online přístup k základním veřejným dokumentům, jako jsou daňové doklady, očkovací průkazy atd.

Pro státní úředníky je výzvou i trh práce. Údaje Centra pro monitorování indické ekonomiky (CMIE) ukázaly, že míra nezaměstnanosti zůstala k 1. srpnu 2023 poměrně vysoká na úrovni 8,5 %. Když se takto vysoká míra nezaměstnanosti spojí s výrazným poklesem pracovní síly, nevěstí to pro vyhlídky trhu práce v zemi s nedostatečnou sítí sociálnáho zabezpečení nic dobrého.

Pokud chce Indie co nejlépe využít mladou populaci, musí pro zvýšení míry účasti na trhu práce, a to zejména u žen udělat více. Na pracovní síle v Indii se jich podílí méně než čtvrtina, což je v porovnání se třemi pětinami v Číně a USA málo. Lepší vzdělání na všech úrovních bude v tomto případě hrát zásadní roli. Vrásky mohou dělat i statistiky nezaměstnanosti mladých. Téměř polovina (44,9 %) Indů ve věku 20 až 24 let je bez práce.

Působivá čísla růstu na národní úrovni jsou v rámci celé společnosti distribuované velmi nerovnoměrně. Pro Indii bude přitom důležité budování silné „střední třídy“ po vzoru vyspělejších zemí. Ta tvoří většinu spotřeby, která je důležitou složkou HDP. Někteří analytici tvrdí, že každého třetího Inda lze zařadit do střední třídy, ale ve skutečnosti má podle světových standardů „střední příjem“ pouze 66 milionů lidí. Až 1,16 miliardy lidí má nízké příjmy, přičemž v průměru téměř 2 lidé za sekundu upadnou do chudoby jen kvůli nákladům na zdravotní péči. Na druhou stranu „horních 10 %vlastní 77 % národního bohatství. Problémem je i regionální nerovnováha. Jižní a západní Indie roste o 12 % rychleji než severní a východní, což situaci ještě více nafukuje.

Klíč k úspěchu

Indie bude muset v nadcházejících letech výrazně investovat do vzdělávání a účasti mladých lidí a žen na trhu práce. Musí bojovat s majetkovou nerovností a regionálními rozdíly a aby přilákala další zahraniční investice musí dále investovat do infrastruktury. Jsou tu ale i další faktory, které mohou Indii pomoci naplnit její osud stát se ekonomickou supervelmocí.

Aby indická ekonomika naplnila očekávání ekonomů tak bude muset snížit svůj obchodní protekcionismus, který zůstává poměrně vysoký. Žádná země si neudržela tempo růstu alespoň 8 % jak to potřebuje Indie, aby předstihla ekonomiku USA aniž by přijala globalizaci. Země by měla zrušit cla a uzavřít více dohod o volném obchodu s velkými ekonomikami. Důležité bude také zlepšení podnikatelského prostředí, které už je na pořadu dne. Od roku 2016 bylo zrušeno více než 39 000 nařízení.

Existují i další oblasti, v nichž si Indie nemůže dovolit zpohodlnění. Země musí urychleně privatizovat řadu podniků veřejného sektoru, zejména banky, které mají dlouhodobě nízkou nebo zápornou návratnost. Obecně však lze bankovní sektor považovat za jeden z pilířů místní ekonomiky. Rozvahy bank jsou silné a úvěrové trhy fungují dobře. Například HDFC Bank má tržní kapitalizaci 172 miliard USD, což z ní činí čtvrtou největší finanční společnost na světě, jejíž kapitalizace se téměř rovná souhrnné hodnotě bank Goldman Sachs a BNP Paribas. Daňová reforma by měla být rovněž jedním z hlavních bodů vládní agendy, protože Indie má nepřehledný daňový systém.

Indii věří i investoři

Optimisticky se na budoucnost Indie dívají nejen ekonomové, ale i investoři. Indický index Nifty 50, který je složen z 50 největších společností na tamní burze za posledních 5 let vzrostl o 82 %. Od roku 2013 vzrostl o 229 %.

Index MSCI India za pouhé tři roky vzrostl dokonce o 55 %. Zatímco americké a evropské akcie jsou v současné době pod tlakem kvůli vysokým úrokovým sazbám a čínské akcie se kvůli ekonomickým problémům obchodují na úrovních z roku 2006, indické akcie jsou na svém historickém maximu.


Na co si dát po přečtení tohoto článku pozor?

  • Článek není investičním doporučením
  • Historická výnosnost není nikdy zárukou budoucích výnosů
  • Investice na kapitálových trzích jsou vždy rizikové
  • Portu negarantuje dosažení výnosů z investice na kapitálových trzích
  • Nejste si jistí, jaký rizikový profil je pro vás vhodný nebo zda je pro vás vhodné například tematické investování? Vyplňte si náš investiční dotazník a my vám poradíme.

Nejnovější články

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 4,1 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme

Jízdy snů

Klasická auta jsou sice zejména v poslední době pro mnohé alternativní možností investování finančních prostředků, ovšem jejich primárním