Kdo by nechtěl vlastního investičního poradce. Někoho, kdo se mu postará o peníze, aby mohl v 60 letech odejít do důchodu nebo za pět let vyrazit na vysněnou dovolenou. Takoví poradci však neposkytují své služby jen tak z dobré vůle. Většinou od svých klientů vyžadují vysoký obnos k investování, ze kterého si strhávají nemalé poplatky. Přitom se v dnešní době nabízí mnohem elegantnější řešení. Předat práci investičního poradce počítači. Jasný příklad toho, jak ve světě financí pomáhají moderní technologie klientům, má už dnes většina lidí v telefonu a považuje jej za samozřejmost – internetové bankovnictví.
Lidský poradce zvládne mít v jednu chvíli maximálně stovky klientů. Už při takovém množství nedokáže každému z nich poskytovat individuální služby a musí si svou práci ulehčovat. Například tím, že rebalancuje jen několikrát do roka, čímž může vystavit klientovy peníze vyššímu riziku. Pro počítač neznamená každý klient hodiny práce, ale jen další soubor dat, která pravidelně zkontroluje a podle zadaných algoritmů upraví klientovo portfolio. Může tak mít na starost miliony účtů a každému z nich se věnovat individuálně, každý den. A to třeba i v sobotu o půlnoci.
Každý majitel smartphonu je pár kliknutí od odeslání platby přes internetové bankovnictví či objednání osobního řidiče. Tak proč nebýt pár kliknutí od zhodnocení svých peněz?
Takový systém samozřejmě musí někdo vytvořit a spravovat, avšak na jakkoliv vysoké množství klientů pořád stačí relativně malý tým lidí. Náklady na jednoho klienta se s přibývajícím množstvím uživatelů snižují, díky čemuž si internetový poradce nemusí strhávat vysoké poplatky či vyžadovat investici větší částky. V Portu tak můžete začít investovat klidně s tisícovkou a poplatky nepřekročí 1 % ročně.
Nic ale není dokonalé, a tak má i tento koncept svoje nevýhody. Počítače sice nedělají chyby, lidé však ano. A když něco zadají do počítače chybně, on chybu zopakuje klidně milionkrát, než ho někdo zastaví. Někomu zase může chybět osobní přístup lidského poradce, ať už kvůli možnosti mu do očí vynadat či poděkovat za odvedenou práci, nebo pro vyšší vzájemnou důvěru při osobním kontaktu. Faktem však zůstává, že počítače již v mnoha ohledech předběhly člověka a i v této oblasti rychle nacházejí nové uplatnění.
V ostatních oborech je přitom dávno považujeme za běžnou součást našeho života. Namátkou zmiňme třeba Uber, který dokáže díky aplikaci v telefonu poskytnout řidiče bez nutnosti dispečinku či taxametru, či sadu aplikací od Google, které vám zvládnou spravovat osobní i pracovní život.