V našem seriálu představování společností, jejichž akcie nabízíme v rámci našich vlastních strategií, jsme se tentokrát podívali na skupinu Volkswagen. Jedná se o jednu z největších světových automobilových společností, která však v posledních letech čelí vážným problémům.
Symbol německého inženýrství
Volkswagen, symbol německého inženýrství a jeden z nejvýznamnějších automobilových koncernů na světě, má pestrou a fascinující historii. Od svého založení v roce 1937 za tehdejšího nacistického režimu bylo cílem společnosti vytvořit cenově dostupné lidové auto, což v němčině znamená název Volkswagen.
Společnost zahájila svou úspěšnou cestu modelem Beetle (Brouk), který se stal jedním z nejprodávanějších a nejikoničtějších automobilů všech dob. Po druhé světové válce, kdy Německo procházelo obdobím obnovy, se Volkswagen stal symbolem obnovy německého automobilového průmyslu. Díky populárnímu Brouku se společnost stala mezinárodně proslulou.
Volkswagen následně rozšířil své portfolio o další modely, jako jsou Volkswagen Bus, Volkswagen Golf a Volkswagen Passat. Tento krok umožnil společnosti získat ještě širší podíl na trhu a přilákat různé typy zákazníků. Společnost také začala aktivně investovat do akvizic dalších značek. Volkswagen se tak postupně stal druhým největším výrobcem automobilů na světě a jednou z nejhodnotnějších automobilových skupin na světě se širokým portfoliem značek zaměřených na různé segmenty trhu.
Byznys model Volkswagen Group
O velikosti a významu koncernu Volkswagen svědčí statistické údaje. Jen v roce 2023 prodala společnost 9,24 milionu vozidel a dosáhla celkových tržeb ve výši 322 miliard eur.
Jádro německé skupiny tvoří automobilové značky Škoda, Seat, Cupra, Audi, Lamborghini, Bentley a Porsche. Do skupiny Volkswagen patří také výrobce motocyklů Ducati a výrobci užitkových vozidel Navistar, MAN, Scania a Volkswagen Truck & Bus (Volkswagen Commercial Vehicles a Traton Commercial Vehicles). Tyto značky se vyrábějí ve více než 120 výrobních závodech na pěti kontinentech díky více než 300 000 zaměstnancům.
Kromě výroby a prodeje osobních a užitkových vozidel podniká společnost také prostřednictvím finančních služeb. Volkswagen Financial Services zahrnuje dealerské a zákaznické financování, leasing, bankovní a pojišťovací činnosti a správu vozového parku.
Nyní však koncern prochází největší transformací ve své historii, aby se z mezinárodní automobilové společnosti stala do roku 2030 softwarově řízeným globálním lídrem v oblasti udržitelné mobility.
Důležitým základním kamenem této strategie je 10 základních značek, které uspokojují všechny potřeby mobility a jsou rozděleny do skupin:
- Core – Volkswagen, Škoda, Seat, Cupra, Volkwsagen Commercial Vehicles
- Progressive – Audi, Lamborghini, Bentley, Ducati
- Sport Luxury – Porsche
Tyto skupiny fungují nezávisle, přičemž každá značka neustále rozvíjí a zdokonaluje své vlastní globální postavení a strategické zaměření.
Volkswagen v současnosti
Volkswagen se do své historicky největší transformace nepustil náhodou, naopak, byl k ní donucen. Čím? Transformace automobilového průmyslu, který přechází od spalovacích motorů k elektřině, a zesílená konkurence čínských výrobců.
Levnější konkurence z Číny tlačí ke zdi nejen Volkswagen, ale i další evropské automobilky. Vedení evropských automobilových společností proto v posledních měsících bije na poplach. Vyzývají EU, aby omezila dovoz čínských značek a podpořila domácí trh dotacemi, a obviňují Čínu zejména z nepřiměrené podpory tamního trhu s elektromobily.
Pro skupinu Volkswagen je konkurenceschopnost v oblasti elektromobility velkou výzvou, protože její značky nejsou konkurenceschopné ani cenově, ani technologicky. Zaostávají za lídrem trhu, americkou Teslou, ale i ve srovnání s levnějšími čínskými konkurenty Xpeng, Li Auto, Nio nebo BYD.
Z tohoto důvodu se německý koncern rozhodl investovat do elektromobility desítky miliard USD, ale zda to bude stačit, zatím není známo. Do roku 2025 se plánuje uvedení více než 30 dalších plně elektrických vozů, rozšíření bateriových technologií a rozvoj autonomního řízení. Investoři zřejmě pochybují, že Volkswagen bude schopen ztrátu na své konkurenty dohnat.
Akcie Volkswagen Group za posledních 5 let zaostaly za svými evropskými konkurenty a odepsaly 22 %. Naproti tomu akcie BMW posílily o 40 %, Mercedes-Benz o 53 % a Stellantis dokonce o 85 %. V důsledku posledního vývoje je Volkswagen v současnosti oceněn na pouhých 71,3 miliardy USD, což stačí pouze na 9. místo mezi světovými automobilkami.
Před Volkswagenem se nachází Tesla, Toyota, Porsche, Mercedes, BYD, Stellantis, Ferrari a BMW. Přesto v roce 2021 činila jeho tržní kapitalizace 175 miliard dolarů. Situace dospěla do paradoxního bodu, kdy tržní hodnota zhruba 75% podílu Volkswagenu v dceřiné společnosti Porsche je vyšší než celková hodnota Volkswagenu. Skepse investorů vůči Volkswagenu se zřetelně odráží i v dalších ukazatelích, které naznačují, že jeho akcie jsou výrazně levnější než akcie jeho konkurentů.
Silné stránky a konkurenční výhody
- Diverzifikované portfolio značek: koncern Volkswagen vlastní několik silných značek, které pokrývají různé segmenty trhu, od základních modelů (Škoda, Seat) až po luxusní vozy (Audi, Porsche) a sportovní vozy. Tato diverzifikace umožňuje koncernu oslovit širokou škálu zákazníků a minimalizovat rizika spojená se změnami na trhu v jednom segmentu.
- Inovace a technologický rozvoj: Každá značka koncernu Volkswagen se výrazně angažuje v oblasti inovací. Například Audi je známé svými pokroky v oblasti autonomních technologií a elektrifikace, zatímco Porsche je lídrem v oblasti sportovních modelů.
- Globální výrobní a distribuční síť: Koncern Volkswagen má výrobní závody a distribuční sítě rozmístěné po celém světě, což mu umožňuje efektivně reagovat na požadavky místních trhů a snižovat logistické náklady.
- Úspory z rozsahu: Vzhledem ke své velikosti a počtu značek je koncern Volkswagen schopen dosahovat významných úspor nákladů díky úsporám z rozsahu. Společná politika vývoje a nákupu pro více značek snižuje výrobní náklady a zvyšuje marže.
- Silná finanční pozice: Koncern má silné finanční zázemí, které mu umožňuje financovat rozsáhlé výzkumné a vývojové projekty a přečkat období hospodářských výkyvů.
Slabé stránky a rizika
- Reputační rizika spojená s emisními skandály: Historie aféry Dieselgate, kdy byly odhaleny manipulace s emisemi, stále visí nad společností jako reputační riziko. Tyto skandály mohou mít dlouhodobý negativní dopad na důvěru spotřebitelů a značky.
- Závislost na tradičních trzích: Navzdory pokrokům ve vývoji elektromobilů je skupina stále významně závislá na prodeji vozidel s tradičními spalovacími motory, což ji může v případě rychlého přechodu na elektromobilitu učinit zranitelnou.
- Konkurence: Odvětví elektromobilů se rychle rozvíjí a přitahuje mnoho nových hráčů a tato konkurence může snížit podíl skupiny Volkswagen na trhu a její ziskovost.
- Výzvy spojené s integrací a koordinací mezi značkami: řízení tak velkého koncernu s mnoha značkami přináší výzvy v oblasti koordinace strategií, marketingu a technologického vývoje mezi jednotlivými jednotkami.
- Dodavatelské řetězce a narušení výroby: Globální dodavatelské řetězce jsou náchylné k narušením způsobeným politickými, ekonomickými nebo přírodními událostmi. Nedávné problémy s dodávkami polovodičů jsou příkladem toho, jak taková narušení mohou ovlivnit výrobu.
- Technologická rizika a inovace: Rychlý technologický pokrok znamená, že Volkswagen musí neustále investovat do výzkumu a vývoje, aby udržel krok s inovacemi a nezaostával za konkurencí.
Závěr
Volkswagen Group čelí jedné z největších hrozeb ve své historii, a přestože mnozí evropského lídra odepisují, vzhledem k jeho silné základně se to nemusí vyplatit. Koncern se však musí transformovat v agilnější a konkurenceschopnější společnost, která zákazníky osloví technologickými a zároveň cenově dostupnými vozy. Příštích několik let bude pro skupinu Volkswagen klíčových. Pokud Volkswagen své výzvy zvládne, mohou být akcionáři náležitě odměněni.
Na co si dát po přečtení tohoto článku pozor?
- Článek není investičním doporučením
- Historická výnosnost není nikdy zárukou budoucích výnosů
- Investice na kapitálových trzích jsou vždy rizikové
- Portu negarantuje dosažení výnosů z investice na kapitálových trzích
- Nejste si jistí, jaký rizikový profil je pro vás vhodný nebo zda je pro vás vhodné například tematické investování? Vyplňte si náš investiční dotazník a my vám poradíme.