Search
Close this search box.

Světový trh s luxusním zbožím míří k novému rekordu

personal luxury items

Podle nejnovější analýzy trhu, kterou provedly společnosti Bain & Company a Fondazione Altagamma, celosvětový módní průmysl s osobním luxusním zbožím po prudkém poklesu během prvního roku krize v roce 2021 znovu ožívá. Do konce roku by jeho tržní hodnota měla dosáhnout 283 miliard eur.

Vloni touto dobou byl módní průmysl s osobním luxusním zbožím – zahrnující vše od  šperků přes špičkové hodinky až po kabelky a různé doplňky – v troskách. Tržní hodnota odvětví se snížila o více než 50 miliard eur, což jej vrátilo na úroveň z roku 2014. Ještě v květnu letošního roku autoři analýzy předpovídali, že odvětví s osobním luxusním zbožím bude potřebovat „roky, než se zotaví na úroveň před pandemií“. V mezidobí šesti měsíců však zaznamenali pozoruhodný zájem spotřebitelů opět utrácet. Strategická poradenská společnost tak svou předpověď tržní hodnoty přehodnotila na 283 miliard eur, což znamená, že odvětví během jediného roku překoná hlubokou propast v příjmech způsobenou začátkem pandemií Covid-19.

zdroj: consultancy.eu

Motorem oživení je pozoruhodná dynamika v Číně, kde se velikost trhu od roku 2019 zdvojnásobila, a také solidní růst ve Spojených státech, ve kterých osobní luxus rychle získává na oblibě v širších centrech velkoměst a jejich příměstských oblastech (na rozdíl od tradiční koncentrace v nejrozvinutějších metropolích dle systému Tier I, Tier II, Tier III).

Největší světový trh s luxusem v tuto chvíli představuje s 89 miliardy eur Severní a Jižní Amerika (31 % celosvětového trhu), oproti tomu Čína představuje přibližně 60 miliard eur (21 %). Dalším důležitým faktorem růstu byl Blízký východ s Dubají a Saúdskou Arábií, které jsou považovány za světlá místa regionu.

zdroj: consultancy.eu

Ne ve všech regionech je však situace tak růžová. Evropa, Japonsko a zbytek Asie se mezitím v průběhu roku 2021 zotavily jen částečně a stále se pohybují pod úrovní z doby před příchodem pandemie. Podle analýzy společností Bain & Company a Fondazione Altagamma je jejich návrat silně spojen s obnovením globálního cestování. Očekává se, že Japonsko by se mohlo vrátit na předkrizovou úroveň do roku 2023, Evropa pak do roku 2024.

Tři dominantní trendy

Z řady trendů, které se během pandemie objevily nebo přidaly na rychlosti, si zaslouží větší pozornost tři. Na vlně širšího online boomu hraje v segmentu osobního luxusního zboží čím dál tím větší roli e-commerce, který mezi lety 2020 a 2021 vzrostl o 27 % a na konci roku letošního roku se očekává, že dosáhne odhadované tržní hodnoty 62 miliard eur.

Webové stránky různých obchodních značek nyní tvoří 40 % online segmentu, v roce 2019 to přitom bylo 30 %. Klíčovými kanály pro oživení v roce 2021 byla kombinace online a monobrandových obchodů a ve střednědobém horizontu povedou k růstu.

Vzhledem k postupnému utahování opasků spotřebitelů a většímu důrazu na udržitelnost jako nákupnímu faktoru především na rozvinutých trzích prudce vzrostlo odvětví luxusního zboží z druhé ruky a v roce 2021 dosáhne 33 miliard eur. Již mezi lety 2017 a 2021 zaznamenal secondhandový segment 65% růst, zatímco segment luxusního zboží „z první ruky“ vyrostl ve stejném období pouze o 12 %.

e-commerce, shopping

Třetím trendem je skutečnost, že spotřebitelé zvyšují svá očekávání od výrobců a prodejců luxusního zboží. Kromě výrobků jako takových vyžadují personalizaci a soulad se svými hodnotami, silný hlas v sociálních otázkách a pokud jde o udržitelnost, domáhají se skutečných kroků a odpovědnosti.

Federica Levato, partnerka společnosti Bain & Company, naznačuje, že pokud budou chtít společnosti produkující luxusní zboží udržet svůj význam, budou se muset transformovat. Podle ní je pravděpodobné, že krize bude znamenat jakýsi bod zlomu pro luxus takový, jaký jsme znali – luxusní značky budou pokračovat v nových vymezeních sebe samých, rozšíří své poslání nad rámec kreativity a dokonalosti a stanou se nositeli sociálních a kulturních změn.

Očekává se, že celý trh s luxusem zahrnující také další prémiové zboží jako luxusní automobily, jachty či a kvalitní výběrová vína nebo designový nábytek, jenž je pod úrovní roku 2019, dosáhne do konce roku 2021 hodnoty přibližně 1,1 bilionu eur.

Nejnovější články

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 4,1 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme

Bacíková INEV

Finanční vzdělávání ve školách

Finanční vzdělávání ve školách nestíhá tempu moderních technologií a vymožeností, které 21. století přináší. Do Portu Podcastu jsme pozvali Martinu Bacíkovou, která v roce 2016 založila Institut ekonomického vzdělávání (INEV).