Světové finanční trhy zasáhla další krize. Nic nového pod sluncem, tento stav se opakuje celkem pravidelně. Mnoho investorů naříká, jak jim popadaly akcie, fondy, různé deriváty a bůh ví, co ještě. Existuje vůbec něco, co je vůči těmto krizím imunní?
Ano, existuje dosti produktů, které nejen, že v době krize neztrácejí, ale často na hodnotě i stoupají. Mezi ně patří sběratelské předměty. Vzácné mince, poštovní známky, automobily, hodinky, alkohol a podobně. „Výhodou těchto produktů je, že jsou cenově velmi stabilní a ve středně – až dlouhodobém horizontu generují velice slušné zhodnocení“, říká sběratel a investor Radek Novák, který provozuje web postovni-znamky.eu. Například poštovní známky patří již po dlouhé desítky let k nejvýnosnějším alternativním investicím. Podle studie Dimsona a Spaenjerse, zveřejněné v Journal of Economics 100 (2011, strana 443-458) předčí poštovní známky jak dluhopisy, tak zlato. Podle studie Stanley Gibbons předčí výběr britských známek jak zlato, tak fondy UK Property a dokonce i FTSE 100! A to hovoříme jen o slabě namíchaném portfoliu pouze britských známek.
Raritní poštovní známky jako investiční produkt nemají skoro žádné nevýhody. Minimální náklady na údržbu a skladování, minimální riziko koupě padělků (alespoň u opravdu vzácných známek, které jsou všechny zdokumentovány a ty levnější se prodávají s atesty pravosti), snadné pojištění,…
Jaké jsou tedy hlavní výhody investice do známek?
1) Vzácných známek je jen velmi omezený počet, někdy se počítají na kusy nebo na desítky kusů. Zájemců o takovéto známky je ovšem výrazně více. Nový „Modrý Mauritius“ už prostě nikdy nevznikne, zatímco například zlata se ročně stále těží přes 3 000 tun!
2) Některé vzácné známky se na trhu vyskytují třeba i jen jednou za jednu nebo dvě generace, v žádném případě se neobchodují každý den. A proto jejich hodnota, kdykoliv se znovu objeví na trhu, roste o desítky, a někdy i o stovky procent. Běžnější investiční známky se obchodují častěji, třeba i několikrát do roka, ale i tak díky jejich omezenému množství a vysoké poptávce neustále rostou na hodnotě. Samozřejmě že ne o desítky procent ročně.
3) Skvělá přenositelnost – zkuste převézt z Evropy do USA nebo zpět 1 kg zlata nebo ekvivalent v poštovních známkách. Známku můžete mít v této hodnotě jen jednu, strčíte ji do peněženky a letíte.
4) Skladovatelnost – známku můžete mít uloženu doma v šuplíku, nebo zastrčenou v knize, cihlu zlata už budete skladovat hůře.
5) Nejste odkázáni na schopnost či neschopnost jiných – vzpomene si dnes ještě někdo na investiční „sázky na jistotu“ typu Enron, Worldcom, a podobně? A kde byla Nokia před 10-15 lety?
6) Oproti podobným investičním produktům existuje minimum padělků. Za 180 let sbírání a investování do známek existuje ohromné množství literatury a censusů, které zajistí, že koupit padělek je téměř nemožné. Vzácné známky se navíc prodávají zásadně s atestem, kdy znalec (nebo dokonce skupina znalců), který známku ověřoval, zpravidla ručí za její pravost.
7) Díky dokumentaci i sto let staré je známo, jak má daná známka přesně vypadat. U mnoha vzácných známek existuje „rodokmen“, kde je napsáno kdo, kdy, kde a za kolik ji koupil.
8) Pokud nemáte obchodování se známkami jako hlavní výdělečnou činnost, tak jejich nákup a prodej nepodléhá v 99,9% zemí světa žádnému zdanění.
9) Je to důvěrná investice – jejich vlastnictví není nikde registrováno, nákup a prodej může též probíhat anonymně
10) Tržní hodnota známek se prakticky nedá zmanipulovat
11) Likvidita – sběratelské předměty jsou velmi často, díky dlouhodobému převisu poptávky nad nabídkou, „okamžitě“ likvidní
A mohli bychom pokračovat. Do poštovních známek investují i takoví investoři, jako je Bill Gross (zakladatel investičního fondu PIMCO), Warren Buffett, Gordon Eubanks, Joseph Hackmey, Michael Dell ale třeba i známí sportovci, vzpomeňme například portugalského fotbalistu Luíse Figa nebo šachového krále Anatolije Karpova. Vzácné známky jsou ideální produkt pro diverzifikaci jakéhokoliv investičního portfolia a vyplatí se do nich investovat již od nižších desítek tisíc Kč.
Nitranské meziarší 1 Kč na Portu Gallery
I vy se budete moci stát vlastníkem nebo spoluvlastníkem takové investiční známky. Na Portu Gallery se můžete těšit na další jedinečnou investiční příležitost – jednu z největších rarit československé filatelie!
Československá pošta vydala v roce 1933 dvě známky zobrazující biskupský chrám v Nitře. Zelenou v hodnotě 50 haléřů v nákladu 20,6 miliónu kusů a červenou v hodnotě 1 Kč v nákladu úctyhodných 10,5 miliónu kusů. Shodou náhod bylo sběratelům nabídnuto k prodeji u filatelistické přepážky hlavní pošty v Praze asi 800 kusů nerozříznutých meziarší 50h známky. Meziarší červené známky v hodnotě 1 Kč nebylo v oficiálním prodeji vůbec nabídnuto a pochází z reprezentačních darů pošty. Každopádně se jich do dnešní doby dochovalo kolem 15 – 20 kusů, a jen několik z nich je v „nepoužité kvalitě se svěžím lepem“. Toto je rozhodující skutečnost pro jakéhokoliv sběratele a investora. Známky v této kvalitě, odborně označované **, jsou vždy několikanásobně vzácnější, nežli známky bez lepu nebo i s lepem, ale se stopou po nálepce, kterou byly přilepeny v albu.
Nitranské meziarší 1 Kč – nový přírůstek v Portu Gallery – je ve výborném stavu a bylo by ozdobou každého výstavního exponátu, nebo investičního portfolia. Nabijte si peněženky, ať vám neuteče!