Search
Close this search box.

Změny na trhu veteránu ve jménu pandemie

Jak vypadá rok 2020 z hlediska trhu s klasickými automobily? Co se všechno změnilo, když se prakticky přestalo cestovat? Co se vyplatí kupovat nebo naopak prodat? A jak to bude dál? Mnoho otázek, které zajímají nejednoho sběratele či nadšence, který svět „starých plechů“ důsledně sleduje.

Jestli si na jaře, při prvních lockdownech a omezení pohybu někdo myslel, že se trh s klasickými vozy zastavil, tak měl pravdu pouze napůl. Nejistá situace a praktické zastavení obchodu trvaly pouze týdny a navíc se různě překrývaly napříč světem. Kola tak velkého obchodu nelze zastavit najednou, setrvačností se stejně samy opět rozjedou. Ve světě obchodu s klasickými vozy se sice objevil určitý časový úsek poznamenaný nejistotou a obchod se obecně zpomalil, ale to byla jen předehra k urychlení jedné změny, která by se stejně dříve nebo později odehrála.

Stejně jako v mnoha jiných průmyslových odvětvích, i obchod s klasickými vozy se musel rychle posunout do digitálního světa. Zpočátku se dařilo obchodovat zejména těm, kteří už předtím migrovali do online prostoru a investovali nemalé finanční prostředky do vysoce kvalitních a funkčních online platforem. Ti se uměli adaptovat nejrychleji, zatímco další skupina, která hrála o čas (neboli vyčkávala, co se bude dít) nevsadila na správnou kartu. Brzy se totiž ukázalo, že svět má nová měřítka toho, co je normální, a už nikdy nebude stejný jako dřív.

Ať už se nám to líbí nebo ne, i u trhu s automobily, u nichž je pro mě vždy zásadní osobní kontakt, setkání, důkladné prozkoumání stavu i testovací jízda, směřujeme k neosobnímu a stále poněkud nezvyklému a vlastně i divnému způsobu prodeje. Ale to už je prostě realita.

Je stále zájem o veterány a prodávají se vůbec?

Zajímavé informace přinesl britský přehled UK Hagerty Price Guide, který v letošním roce pandemie sledoval hodnoty 40 000 klasických vozů v celkové hodnotě 570 milionů liber. Na rozdíl od ostatních obchodních odvětví totiž ukázal výrazný nárůst tržní aktivity, a to zejména v porovnání s rokem 2019. Jelikož jsou klasické vozy investicí zejména emocionální (nikdo je k životu nepotřebuje, ať jsou jakkoliv přitažlivé a krásné, jsou věcmi zbytnými) a období covidu je taktéž časem velmi emocionálním, nepřekvapuje následující: dle údajů z výsledků aukcí, vyjádření od dealerů či nadšenců vyplývá, že nejaktivnějším je aktuálně trh s vozidly s hodnotou pod 100 000 liber, tedy zhruba 3,5 milionu Kč.

Samozřejmě, že velké aukční domy typu RM Sotheby´s, Gooding či Bohnams taktéž na vzniklou situaci zareagovaly (ač někdy poněkud zmatečně) a v rámci možností se co nejrychleji přesunuly do online prostoru. A během roku realizovaly několik výjimečných obchodů. Letošní žebříček zatím vede Auction House, kterému se podařilo prodat tři koncepty Alfa Romeo B.A.T. (konkrétně 5, 7 a 9) za celkovou částku 14 840 000 USD. V tomto případě se ovšem jedná o tři vozy. Pokud se podíváme na jednotlivé exempláře, aktuálně vede Bugatti Type 59 Sports 1934, které Gooding v Londýně prodal za 12 681 550 USD! Následuje Bugatti Type 57S Atalante 1937 za 10 447 150 USD, Type 55 Super Sport Roadster 1932 za 7 100 000 USD, závodní Type 35C Grand Prix 1928 za 5 233 550 USD a konečně Type 55 Two-Seat Supersport s karoserií Figoni za 5 061 380 USD. Teprve po sérii těchto úchvatných Bugatti, jejichž hodnot se evidentně změna světa zase tak nedotkla, následují další: Ferrari 550 GT1 Prodrive za 4 290 000 USD, Lamborghini Miura P400 SV Speciale ze 4 265 310 USD nebo Aston Martin DB3S za 4 004 360 USD… A tak dále.

Nechci vás nudit čísly, jen chci demonstrovat, že trh s klasickými vozy vysílá do okolí jasnou zprávu – ať už se bude dít cokoliv (tedy snad kromě padajících atomovek), klasická auta se stále budou prodávat a kupovat. Trh bude vždycky dynamický, to je snad jasné, ale rychlost a hladkost, s jakou se situaci přizpůsobil, je až překvapivá.

K tomu se hodí lehký náhled do minulosti a také k vývoji samotných hodnot předmětů sběratelské vášně. Klasické vozy zažívaly skvělou dekádu – jejich ceny od roku 2010 výrazně rostly, a to napříč třídami. Nicméně to se brzy začalo měnit a došlo k ochlazování trhu kvůli klesající poptávce, pomalejšímu ekonomickému růstu a recesi mnoha světových ekonomik v důsledku koronaviru. V letech 2015 až 2018 byly dle průzkumů populární značky vozů z investičního hlediska mnohem zajímavější než jiné komodity s tím, že jejich hodnoty meziročně rostly až o neuvěřitelných 28 %! Vrchol nastal v letech 2016 až 2017, kdy některé hojně vyhledávané vozy své hodnoty zdvoj- až ztrojnásobily.

Dnes ceny obecně spíš klesají a na vině je podle expertů i zpomalení ekonomiky, u níž se už předtím projevila i nižší poptávka. Ceny některých automobilů klesly v porovnání s roky 2014 a 2015 o 30 až 40 %. Jenže to všechno je přirozené – podle mnohých byly totiž ceny ve vrcholném období již „přepálené“ a trh s klasickými vozy přehřátý, takže redukce (neboli korekce, chcete-li) byla očekávatelná. Navzdory tomu ale v posledních měsících stoupal zájem zákazníků o klasické vozy a stále více lidí je sledovalo a prohlíželo si nabídky vozidel určených k prodeji.

I přes určitý pokles cen ale mnoho nadšenců, sběratelů a investorů věří v zářnou budoucnost a to zejména poté, co se ekonomiky po období výrazného poklesu postupně začnou vracet do normálu. Pro ostatní je pokles ceny spíše příležitostí než krizí – a také šancí na nákup ikonického vozidla za výrazně nižší cenu než před jedním, dvěma nebo třemi lety.

Jednou z částí trhu s klasickými vozy, která rostla i během letošního roku, jsou cenově dostupné vozy ze 70. až 90. let. Právě tyto vozy si oblíbili tzv. mileniálové a generace x, tedy lidé, kteří dříve nebyli bráni jako významná kupecká síla (svůj smysl pro mnohé má například i Golf GTi a podobné vozy). Populární, ale i méně známé sportovní modely z 80. let jsou čím dál oblíbenější, a přitom před pár lety nebylo toto období staršími sběrateli bráno příliš vážně. Tady je poptávka stále silná, a to i přes pokles trhu jako celku. Mnohé z takových vozů se těšily mírnému, ale stabilnímu nárůstu hodnoty od roku 2010 až k vrcholu v roce 2017 a i dnes zůstávají cenné i přes lehce klesající většinu trhu.

Upřímně, trochu se to dalo předvídat. Zvýšený zájem o youngtimery (a třeba i japonské kousky, například Toyota AE86 či první generace Mazdy MX-5) je logický a přirozený s tím, jak generace, která je obdivovala v dětství, dospěla do fáze, kdy už si hračku na víkend může dovolit. A bude to tak pokračovat – už teď se sběratelé zajímají o auta z 90. let, takže tady bude poptávka spíš sílit a youngtimery si v následujících měsících, či možná letech, jistě udrží nebo spíš budou postupně zvyšovat svou hodnotu. Není náhodou, že dalším připravovaným voze na Portu Gallery bude právě BMW z této éry, jehož úpis brzy zahájíme… Jde zkrátka o adekvátní reakci na aktuální tržní vývoj.

Teď už jen záleží na tom, jak dlouho se bude hrát současná hra a jaké bude mít dopady na většinu kupců, kteří už jsou jistě mnohem opatrnější na své investice, než byli před březnem 2020. Uvidíme, ale já osobně vidím naději…

Foto: archiv, Gooding, Hagerty

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 5,75 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme

Co znamená propad čínských akcií?

Čínské akcie prožívají tvrdý pád a z hlediska ocenění se jeví mimořádně lacině. Je to skutečně tak a dokážou se vzpamatovat?

Nová doba, staré pravdy

Ropa za třicet dolarů za barel a nějaké drobné, výnosová křivka v USA pod jedním procentem, denní pohyby