Search
Close this search box.

Změny na trhu veteránu ve jménu pandemie

Jak vypadá rok 2020 z hlediska trhu s klasickými automobily? Co se všechno změnilo, když se prakticky přestalo cestovat? Co se vyplatí kupovat nebo naopak prodat? A jak to bude dál? Mnoho otázek, které zajímají nejednoho sběratele či nadšence, který svět „starých plechů“ důsledně sleduje.

Jestli si na jaře, při prvních lockdownech a omezení pohybu někdo myslel, že se trh s klasickými vozy zastavil, tak měl pravdu pouze napůl. Nejistá situace a praktické zastavení obchodu trvaly pouze týdny a navíc se různě překrývaly napříč světem. Kola tak velkého obchodu nelze zastavit najednou, setrvačností se stejně samy opět rozjedou. Ve světě obchodu s klasickými vozy se sice objevil určitý časový úsek poznamenaný nejistotou a obchod se obecně zpomalil, ale to byla jen předehra k urychlení jedné změny, která by se stejně dříve nebo později odehrála.

Stejně jako v mnoha jiných průmyslových odvětvích, i obchod s klasickými vozy se musel rychle posunout do digitálního světa. Zpočátku se dařilo obchodovat zejména těm, kteří už předtím migrovali do online prostoru a investovali nemalé finanční prostředky do vysoce kvalitních a funkčních online platforem. Ti se uměli adaptovat nejrychleji, zatímco další skupina, která hrála o čas (neboli vyčkávala, co se bude dít) nevsadila na správnou kartu. Brzy se totiž ukázalo, že svět má nová měřítka toho, co je normální, a už nikdy nebude stejný jako dřív.

Ať už se nám to líbí nebo ne, i u trhu s automobily, u nichž je pro mě vždy zásadní osobní kontakt, setkání, důkladné prozkoumání stavu i testovací jízda, směřujeme k neosobnímu a stále poněkud nezvyklému a vlastně i divnému způsobu prodeje. Ale to už je prostě realita.

Je stále zájem o veterány a prodávají se vůbec?

Zajímavé informace přinesl britský přehled UK Hagerty Price Guide, který v letošním roce pandemie sledoval hodnoty 40 000 klasických vozů v celkové hodnotě 570 milionů liber. Na rozdíl od ostatních obchodních odvětví totiž ukázal výrazný nárůst tržní aktivity, a to zejména v porovnání s rokem 2019. Jelikož jsou klasické vozy investicí zejména emocionální (nikdo je k životu nepotřebuje, ať jsou jakkoliv přitažlivé a krásné, jsou věcmi zbytnými) a období covidu je taktéž časem velmi emocionálním, nepřekvapuje následující: dle údajů z výsledků aukcí, vyjádření od dealerů či nadšenců vyplývá, že nejaktivnějším je aktuálně trh s vozidly s hodnotou pod 100 000 liber, tedy zhruba 3,5 milionu Kč.

Samozřejmě, že velké aukční domy typu RM Sotheby´s, Gooding či Bohnams taktéž na vzniklou situaci zareagovaly (ač někdy poněkud zmatečně) a v rámci možností se co nejrychleji přesunuly do online prostoru. A během roku realizovaly několik výjimečných obchodů. Letošní žebříček zatím vede Auction House, kterému se podařilo prodat tři koncepty Alfa Romeo B.A.T. (konkrétně 5, 7 a 9) za celkovou částku 14 840 000 USD. V tomto případě se ovšem jedná o tři vozy. Pokud se podíváme na jednotlivé exempláře, aktuálně vede Bugatti Type 59 Sports 1934, které Gooding v Londýně prodal za 12 681 550 USD! Následuje Bugatti Type 57S Atalante 1937 za 10 447 150 USD, Type 55 Super Sport Roadster 1932 za 7 100 000 USD, závodní Type 35C Grand Prix 1928 za 5 233 550 USD a konečně Type 55 Two-Seat Supersport s karoserií Figoni za 5 061 380 USD. Teprve po sérii těchto úchvatných Bugatti, jejichž hodnot se evidentně změna světa zase tak nedotkla, následují další: Ferrari 550 GT1 Prodrive za 4 290 000 USD, Lamborghini Miura P400 SV Speciale ze 4 265 310 USD nebo Aston Martin DB3S za 4 004 360 USD… A tak dále.

Nechci vás nudit čísly, jen chci demonstrovat, že trh s klasickými vozy vysílá do okolí jasnou zprávu – ať už se bude dít cokoliv (tedy snad kromě padajících atomovek), klasická auta se stále budou prodávat a kupovat. Trh bude vždycky dynamický, to je snad jasné, ale rychlost a hladkost, s jakou se situaci přizpůsobil, je až překvapivá.

K tomu se hodí lehký náhled do minulosti a také k vývoji samotných hodnot předmětů sběratelské vášně. Klasické vozy zažívaly skvělou dekádu – jejich ceny od roku 2010 výrazně rostly, a to napříč třídami. Nicméně to se brzy začalo měnit a došlo k ochlazování trhu kvůli klesající poptávce, pomalejšímu ekonomickému růstu a recesi mnoha světových ekonomik v důsledku koronaviru. V letech 2015 až 2018 byly dle průzkumů populární značky vozů z investičního hlediska mnohem zajímavější než jiné komodity s tím, že jejich hodnoty meziročně rostly až o neuvěřitelných 28 %! Vrchol nastal v letech 2016 až 2017, kdy některé hojně vyhledávané vozy své hodnoty zdvoj- až ztrojnásobily.

Dnes ceny obecně spíš klesají a na vině je podle expertů i zpomalení ekonomiky, u níž se už předtím projevila i nižší poptávka. Ceny některých automobilů klesly v porovnání s roky 2014 a 2015 o 30 až 40 %. Jenže to všechno je přirozené – podle mnohých byly totiž ceny ve vrcholném období již „přepálené“ a trh s klasickými vozy přehřátý, takže redukce (neboli korekce, chcete-li) byla očekávatelná. Navzdory tomu ale v posledních měsících stoupal zájem zákazníků o klasické vozy a stále více lidí je sledovalo a prohlíželo si nabídky vozidel určených k prodeji.

I přes určitý pokles cen ale mnoho nadšenců, sběratelů a investorů věří v zářnou budoucnost a to zejména poté, co se ekonomiky po období výrazného poklesu postupně začnou vracet do normálu. Pro ostatní je pokles ceny spíše příležitostí než krizí – a také šancí na nákup ikonického vozidla za výrazně nižší cenu než před jedním, dvěma nebo třemi lety.

Jednou z částí trhu s klasickými vozy, která rostla i během letošního roku, jsou cenově dostupné vozy ze 70. až 90. let. Právě tyto vozy si oblíbili tzv. mileniálové a generace x, tedy lidé, kteří dříve nebyli bráni jako významná kupecká síla (svůj smysl pro mnohé má například i Golf GTi a podobné vozy). Populární, ale i méně známé sportovní modely z 80. let jsou čím dál oblíbenější, a přitom před pár lety nebylo toto období staršími sběrateli bráno příliš vážně. Tady je poptávka stále silná, a to i přes pokles trhu jako celku. Mnohé z takových vozů se těšily mírnému, ale stabilnímu nárůstu hodnoty od roku 2010 až k vrcholu v roce 2017 a i dnes zůstávají cenné i přes lehce klesající většinu trhu.

Upřímně, trochu se to dalo předvídat. Zvýšený zájem o youngtimery (a třeba i japonské kousky, například Toyota AE86 či první generace Mazdy MX-5) je logický a přirozený s tím, jak generace, která je obdivovala v dětství, dospěla do fáze, kdy už si hračku na víkend může dovolit. A bude to tak pokračovat – už teď se sběratelé zajímají o auta z 90. let, takže tady bude poptávka spíš sílit a youngtimery si v následujících měsících, či možná letech, jistě udrží nebo spíš budou postupně zvyšovat svou hodnotu. Není náhodou, že dalším připravovaným voze na Portu Gallery bude právě BMW z této éry, jehož úpis brzy zahájíme… Jde zkrátka o adekvátní reakci na aktuální tržní vývoj.

Teď už jen záleží na tom, jak dlouho se bude hrát současná hra a jaké bude mít dopady na většinu kupců, kteří už jsou jistě mnohem opatrnější na své investice, než byli před březnem 2020. Uvidíme, ale já osobně vidím naději…

Foto: archiv, Gooding, Hagerty

Nejnovější články

Vaše peníze mají na víc

Budujte své bohatství s Portu. Volnou hotovost zhodnocujte s úrokem 4,3 % ročně a k tomu investujte dlouhodobě do portfolií ušitých vám na míru.

Doporučujeme

Utrácíte moc peněz za jídlo?

Držení rodinného rozpočtu na uzdě se pro mnohé zdá jako nadlidský úkon. Existuje však mnoho způsobů, jak se

Experimentální díla Patrika Hábla prodává Christie’s i Sotheby’s

Jeden z předních současných českých umělců, Patrik Hábl, se ve své tvorbě pohybuje na pomezí experimentální malby a grafiky. Jeho obrazy s podobou abstraktních krajin projektujících umělcovo nitro sklízí ohlasy nejen u nás. Jako jednomu z mála českých umělců se mu podařilo etablovat na mezinárodní scéně. Hábl má za sebou více než 70 výstav napříč kontinenty a brzy najdete soubor jeho obrazů také na Portu Gallery.